Saturday, January 31, 2009 | By: WR

TAKZIAH UNTUK HAJAH ROZITAH

Petang semalam selepas solat asar, kawan baik saya menelefon memberitahu ibu hajah Rozitah (GKMP Bahasa ) meninggal dunia. Arwah telah hampir 3 minggu di hospital.Bermula dengan demam, kemudaian beliau tidak dapat bangun dan terlantar di katil. 4 hari di Hospital Jerteh dengan hanya dimasukkan air, Hjh Rozitah membuat keputusan menghantarnya ke Hospital Perdana Kota Bharu( Swasta ). Di sana dia dapat membuka mata dan bertanyakan anak-anak dan cucu. 7 hari di Hospital Perdana dengan bayaran ( RM15,000) tidak menampkkan perubahan. Kemudian anak-anak membuat keputusan membawa balik ke rumah. namun suaminya berazam untuk terus berubat. Akhirnya dia dipindahkan ke Hospital Sultanah Zainab KB. Dan semalam... dia telah menghembuskan nafas yang terakhir...

Umor arwah tidak la tua sangat dalam 60 han. Suaminya pula masih gagah. Rumahnya besar. Tapi bila anak-anak dah besar dan berada jauh, bagaimanalah dia hendak meneruskan hidup sendirian.Nampaknya Hjh Rozitah la terpaksa menemani ayahnya buat ketika ini kerana anak2 yang lain berada jauh di Kuala Lumpur dan Kedah sana.
Friday, January 30, 2009 | By: WR

CERMIN MATA KU...



Petang semalam pergi ambik cermin mata di kedai LITA, Jerteh. Sudah siap. Sungguh janggal dan menyusahkan memakai cermin mata. Sekarang ni pulak fesyen cermin mata empat segi yang kecik saja.. lain sungguh dengan cermin mata dulu2. Bingkainya pula macam bingkai orang muda warna-warni.

Saya haya memakai cermin mata apabila berkursus atau pergi taklimat di mana-mana. Saya RABUN JAUH. Kalau duduk jauh dari skrin memang pandangan kabur, tetapi kalau membaca buku atau menaip komputer saya tidak perlu cermin mata kerana saya boleh melihat dengan baik. Ramai kawan-kawan sebaya sudah mula memakai cermin mata dan merungut mata mereka dah tak nampak dengan jelas. Semasa memandupun saya tidak perlukan cermin mata.Walau bagaiman pun saya tetap membawa cermin mata ke mana saya pergi.
Thursday, January 29, 2009 | By: WR

TERINGATKAN ANAK...

Semalam suami menghantar anak lelaki saya ke stesen bas kerana dia akan menyambung latihan PLKN nya di kemaman. Dia dibenarkan bercuti sempena Raya Cina bermula sabtu hingga lah rabu. Kebetulan saya bersekolah jadi tidak sempat berjumpanya sebelum dia bertolak. Sebelum ke sekolah saya berpesan supaya menjaga kesihatan semasa di Kemaman.

Anak lelaki saya seorang pemalu. Bila kepalanya dibotakkan dia seboleh mungkin ingin menyorokkan kepalanya apabila pulang ke rumah. Kawan2nya datang menjenguk dan mereka sama-sama ketawa melihat wajah barunya. Adiknya ( bongsu ) puas memujuknya mengambil gambar tapi kena marah.

Semasa dalam latihan anak saya diberikan KAD MERAH kerana dia didapati mengalami darah rendah. Setiap kali kawad, dia rasa pening. yang mengherankan, dia adalah atlet sekolah. Pernah mewakili sekolah dalam badminton dan keluar Juara bawah 15 dulu. namun kerana masa itu dia mengambil PMR, dia tidak mewakili daerah ke peringkat negeri. Dia juag aktif dalam olahraga dan bola sepak. Entah macam mana dia dapat darah rendah.

Satu lagi dia juga mendapat kesan gatal2 pada badan. Alahan agaknya. Hingga terpaksa pula di bawa berjumpa doktor dan disuntik. Semasa banjir tempoh hari kem latihannya dinaiki air banjir dan terpaksa berpindah. masa tu air agak kotor. Kulitnya sensitif.

Dia anak yang manja juga.. entah kenapa hari ini saya sangat merinduinya.
Wednesday, January 28, 2009 | By: WR

PEPERIKSAAN TOV PMR & SPM 2009

Mulai ahad 2 Feb hingga 10 Feb, Peperiksaan TOV bagi pelajar tingkatan 3 dan 5 akan diadakan... belum sempat pun nak habiskan satu BAB sukatan pelajaran.

Pengalaman tahun-tahun lepas, soalan akan mengambil kira sukatan tingkatan 4 bagi SPM dan tingkatan 1 & 2bagi calon PMR. Malah terdapat juga soalan yang keluar belum diajar...biasa la guru-guru akan mengeluh. Ini kerana soalan adalah selaras seluruh negeri Terengganu.
Thursday, January 22, 2009 | By: WR

SELAMAT TAHUN BARU CINA






Sempena cuti Tahun Baru Cina sekolah cuti sehingga selasa. Semasa GPK Pentadbiran mengumumkannya kepada pelajar melalui pembesar suara, ramai pelajar yang bersorak. Suka sangat la kalau cuti. Saya dah sediakan kerja sekolah masa cuti untuk pelajar tingkatan 5 kerana mulai 1 februari mereka akan menghadapi Ujian TOV.

Teringat pula seorang bekas rakan guru bangsa cina yang telah bertukar ke Kelantan.
Dia akan bawa limau mandarin untuk dibagi-bagikan. Dia fasih berbahasa melayu, maklumla orang Kelantan. Orang Cina di kelantan kebanyakannya fasih berbahasa Kelantan. Malah mereka secara "semulajadi" terbiasa menyebut perkataan" YA ALLAH". Ini pernah saya dengar sendiri semasa membeli barangan di kedai cina yang menjual rempah dalam market di kelantan. Tiba-tiba rempah tertumpah dan dengan cepat dia menyebut : "YA ALLAH! TUMPAH."

Kemudian, selepas membeli mereka melafazkan "jual beli" kadang-kadang nak tergelak dibuatnya. Mereka terikut-ikut orang-orang melayu Kelantan kerana hari-hari bergaul. kalau di kampung saya ( Machang) yang tua-tua memakai kain sarung dan baju kedah. Emak saya pernah rapat dengan seorang cina dan setiap kali Perayaan Tahun Baru selalu dapat limau mandarin. Dia tidak akan memberi kuih bakul kerana dia tahu orang melayu tidak makan makanan orang cina.
Wednesday, January 21, 2009 | By: WR

TAKLIMAT MAJLIS ASYURA

Pagi tadi sebelum kelas bermula pengetua memanggil semua guru untuk satu taklimat majlis asyura yang akan diadakan pada 29 Jan 2009 ( Khamis ) Asalnya tarikh sebenar ialah pada 24 Jan 09 tetapi disebabkan sekolah mengambil cuti peristiwa, tarikh itu diubah.
Sempena majlis tersebut satu pertandingan akan diadakan iaitu PERTANDINGAN MEMBUAT BUBUR ASYURA akan dijalankan. Sebanyak 6 kawah bubur asyura akan dibuat dan akan diagihkan kepada 6 badan beruniform yang akanbertanding. 2 kawah lagi dikhaskan untuk guru dan kakitangan sekolah.

MENCUBA LAPTOP BARU


Sudah lama dengar laptop yang ada webcam. Dengan laptop baru ni baru la tengok. Alahai sambil tu boleh pula ambil gambar sendiri. " jakun nye awak " Kata sorang kawan bila saya dan seorang sahabat baik ketawa melihat gambar kami dekat usb video device. memang la ini la kali pertama melihatnya. Anak sedara dah lama menggunakannya. Ada juga dia memberitahu tetapi baru ini la mengalaminya sendiri.
Tuesday, January 20, 2009 | By: WR

LAPTOP BARU

Awal tahun banyak kerja perlu dibuat. Laptop lama yang dah begitu uzur menyukarkan kerja... Apa lagi, beli la laptop baru.....ACER4730Z. Lebih kecil dari laptop lama. Tapi entah macam mana tak dapat nak connect internet sebab terlupa password. nak tak nak terpaksa la guna laptop lama yang keyboard nye rosak ni....
Punya la seronok dapat laptop baru. Kalau dulu guna laptop sekolah susah juga la. nak jaga keselamatan laptop lagi....nak share dengan orang lain.. Masalahnya nak pindahkan semua file2 lama ke dalam laptop baru...Baru perasan banyaknya virus dalam portable hard disk... bila sambung je ke laptop baru....baru la dikesan oleh anti virus tu.... selama ni dok ingat ianya bebas dari virus.. sebab laptop lama tak dapat mengesan virus tu. Ni yang malas nak ambik apa2 maklumat dari komputer orang. habis berjangkit virusnya.
Thursday, January 15, 2009 | By: WR

KEJOHANAN MERENTAS DESA 2009

1. bangun pukul 5 am terus mensterika baju kurung batik.( LUpa nak sediakan awal-awal) maklumla hari ini khamis. Semalam hujan masih lebat. Sehari suntuk tak henti2. Pengetua dah sediakan Pelan B untuk kejohanan merentas desa sekiranya hari ini masih hujan. Bangun pagi tadi alhamdulillah cuaca cerah. Matahari masih belum keluar tapi langit agak cerah. hari ni ramai guru yang pakai pakian sukan kerana bertugas di check point.

2. Sampai di sekolah agak lewat sikit sebab banyak kain2 yang dibasuh hendak dijemur di ampaian. Guru-guru dibenarkan sarapan terlebih dahulu sebelum bertugas. Murid-murid awal-awal lagi sudah dipesan supaya mengambil sarapan.

3. 8.30 am -GKP Ko mengumpulkan pelajar. Taklimat diberikan dan aktiviti regangan dijalankan oleh guru PJ.

4. 9 am- pelajar lelaki dilepaskan dimulakan dengan lelaki 18, diikuti lelaki 15. Kemudian baru la perempuan 15 dan perempuan 18.

Pelajar-pelajar berkumpul dan diberikan taklimat sebelum acara dimulakan.



Pemenang kategori lelaki 18 - Mohd. Hafizam ( 5EP ).


KEPUTUSAN AKHIR :
JOHAN - RUMAH MAT KILAU
NAIB JOHAN - RUMAH DATOK BAHAMAN
KETIGA - TOK JANGGUT
KEEMPAT - MAT SALLEH
Tuesday, January 13, 2009 | By: WR

Mesyuarat Pengurusan Kokurikulum

baru lepas mesyuarat pengurusan KOkurikulum. Bersama itu di bincangkan juga tentang pelaksanaan program merentas Desa 2009 yang akan dijalankan pada khamis ini. Latihan rumah untuk merentas desa telah dijalankan sejak isnin lepas, namum sambutan pelajar kurang memuaskan. Ini kerana hujan telah mulai turun dengan lebat sejak 2 hari yang lepas.
Rumah Mat Kilau nampak "bersungguh" menggempur ahlinya. Hebat betul Guru Ketua Rumah sendiri turun padang bertemu ahli dari kelas ke kelas. Kempen Mat Kilau Juara!

Mesyuarat penuh lucu.... Kertas kerja ahli jawatan kuasa program Merentas Desa kelam kabut sungguh!! Apa tidaknya S/U main cedok dari tahun lepas sehinggakan guru yang sudah bertukar pun masih ada namanya dalam jawatan kuasa itu... Lepas tuh nama guru pun bertindih2 tugasnya... seorang guru menjalankan 2 tugas pada satu masa. Ada pula guru yang tidak ada nama langsung! Nampak sangat dibuat dengan ala kadar... sekadar meleps batuk ditangga!

Tambah pula.... nama guru banyak silap. Yang belum pergi Mekah dah dapat title hajjah! hehhehhe yang belum kawin dapat gelaran Puan. Yang lebih malang guru lelaki jadi BINTI..... Nampak kecil je kesilapan.... Ketelitian takada...
Sunday, January 11, 2009 | By: WR

TABUNG PALESTIN

Hari ini adalah perhimpunan pertama bagi sessi persekolahan 2009. Salah satu acara adalah Pelancaran tabung Palestin. Kami warga SMKP menunjukkan sokongan dengan mengutip derma daripada guru dan pelajar. Lihatlah kesengsaraan rakyat Palestin....




Wednesday, January 7, 2009 | By: WR

BIDANG TEKNIK & VOKASIONAL - antara keistimewaan dan keBENGANGang

1. Bidang Teknik & Vokasional memang "KAYA". Peruntukan PCG banyak. Kalau KHB mencecah RM25,000. Mata Pelajaran Vokasional seperti katering & penyajian juga Landskap & Nurseri juga "KAYA". Peruntukan perkepala RM220. Kalau ada 40 pelajar dah berjumlah RM8800. Mengurusnya menjadi satu masalah sekiranya guru yang dipertanggungjawabkan tidak memberi komitmen yang tinggi. Bengang juga bila dah masuk 2009, stok 2008 belum dibereskan.

2. Lagi satu keistimewaan bidang ini ialah diperuntukkan bilik khas. KHB dengan bengkel kayu, elektrik dan Paip. MPV dengan Bilik Katering dan Landskapnya.. Semua itu memerlukan penyeliaan. kalau guru berkaitan buat tidak kisah, alamatla bilik bersepah. Terutama bilik katering! Hari-hari memasak. Kalau tidak diajar pelajar mengemas, lintang pukang la bilik. Sekali lagi bengangla jugak kalau kalau awal-awal tahun guru berkenaan tidak mengemaskan bilik dan bilik nampak macam sarang tikus.

Wahai guru;
mari kita jadikan keistimewaan yang ada sebagai pendorong kecemerlangan
Jangan jadikan ia satu bebanan. jadikan tugas kita sebagai guru sesuatu yang SERONOK.
Monday, January 5, 2009 | By: WR

SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

1. Hari Sabtu lepas hujan turun mencurah-curah lagi... Sesetengah tempat telah dinaiki air. Anak saya terpaksa membatalkan niatnya untuk mendaftar ke sekolah bimbang banjir berlaku.

2. Hari Ahad merupakan hari pertama persekolahan 2009. Mujurla hujan reda dan air yang melimpah telah surut. Pelajar tingkatan satu dan empat mengikuti program orientasi masing-masing. Pelajar kelas lain telah pun memulakan P&P. Tahniah kepada semua guru.

3. Hari ini cuaca masih tidak menentu. Minggu ini sibuk dengan mesyuarat panitia. Panitia di bawah bidang saya (Teknik & Vokasional), tarikhnya seprti berikut :

a. Mesyuarat Panitia Teknik & Vokasional ( Prinsip Akaun, Perdagangan, ERT, SPN ) ialah pada 5 Jan 2009.
b. Mesyuarat Panitia MPV ( Landskap & Katering ) pada 7 Jan 2009
c. Mesyuarat panitia LK pada 8 Jan 2009
d. Mesyuarat Panitia KHB pada 11 Jan 2009

Memulakan tugas bagi 2009 nampak lebih tersusun, pengalaman mematangkan kita.
Selamat Bertugas kepada semua pendidik...

SEKOLAH ITU MULIA
Ilmu itu mulia
Proses menitis ilmu itu mulia
Menuntut ilmu itu mulia
Mendidik dan mengajar itu mulia
Menyebar ilmu itu mulia
Related Posts with Thumbnails