Sunday, April 26, 2009 | By: WR

BERITA BAIK UNTUK GURU-GURU YANG MENGANDUNG

Cuti awal dari tarikh dijangka bersalin

Bakal ibu di kalangan kakitangan awam kini boleh menggunakan cuti bersalin maks imum 14 hari lebih awal dari tarikh dijangka bersalin.Bagaimanapun, ia akan ditolak daripada jumlah cuti bersalin 60 hari yang diperuntukkan.Peraturan baru itu berkuatkuasa mulai 1 Mei, menurut Pekeliling Perkhidmatan Jabatan Perkhidmatan Awam yang dikeluarkan pada 20 April.Kebiasaannya, cuti bersalin 60 hari itu dikira daripada hari mereka melahirkan anak tetapi kini mereka diberi pilihan untuk mengambil cuti lebih awal dengan mengemukakan dokumen sokongan daripada hospital, klinik kerajaan atau swasta yang mengesahkan tarikh dijangka bersalin

Oh seronok nye ibu2 zaman ini...
Thursday, April 23, 2009 | By: WR

PELAJAR PMR & SPM BERSAMA PENGURUSAN SEKOLAH

Pengurusan sekolah mengambil inisiatif untuk memberi motivasi kepada pelajar PMR & SPM. Ini ekoran laporan guru-guru tentang adanya kumpulan pelajar yang tidak menunjukkan minat belajar walaupun sudah masuk ZON peperiksaan. Setelah 2x peperiksaan ( bagi calon PMR) prestasi pelajar agak membimbangkan.. Calon SPM pula liat untuk menghadiri kelas tambahan petang.

GPK nampak bertenaga dengan ucapan yang menggeletek hati pelajar. nampak majlis meriah dan tidak diberi tekanan.

Sesekali gangguan berlaku kerana bekalan elektrik terputus. Walau bagaimana pun guru-guru ramai yang turut hadir.
Friday, April 17, 2009 | By: WR

PAGOLA

Semasa temu janji klinik O&G pada14 April lepas di HUSM, saya tertarik dengan satu pemandangan yang cantik. Sebuah pagola dengan tumbuhan hiasan menjalar yang cantik. Daunnya lebar dan bunganya berwarna PURPLE. Tapi dalam gambar ni xnampak bunganya. Saya mengmbil gambar ini dari jauh. Maklumla ada sepasang suami isteri berehat dikerusi yang terdapat di bawah pagola itu. Jadi saya segan juga mengambil gambar dari jarak dekat. Saya berangan-angan untuk membina satu di rumah saya....
Tuesday, April 14, 2009 | By: WR

TERTIPU

Apakah yang anda lihat dalam gambar di bawah? Buah Oren? mula2 saya melihatnya di majlis PIBG sekolah beberapa tahun yang lepas saya memang menyangka ianya ialah hirisan buah oren yang dihidangkan sebagai pencuci mulut. Sebenaranya ia adalah sejenis PUDING yang diperbuat daripada agar-agar kemudian dituangkan dalam buah oren yang telah dikosongkan isinya.
Buah oren dikeluarkan ulasnya kemudian di isi tersebut dikisar dan dimasak bersama agar-agar. Campurkan sedikit larutan oren sunquick dan gula. BIla masak tuangkan dalam kulit buah oren yang telah dikosongkan tadi.
Apabila agar-agar oren beku, bolehla dihiris dan hidangkan.... Pada majlis solat hajat anak sedara saya yang lepas ramai yang datang terkejut dan menyangka ianyaadalah oren sunkist. Apabila dirasa baru lah tahu ianya adalah puding..... masing-masing berkata " Ah... kite tertipu"




Saturday, April 11, 2009 | By: WR

DULU & SEKARANG

  1. Memang agak sibuk kebelakangan ini. Setiap hari makin terasa stamina semakin menurun. Masih ingat lagi zaman kanak-kanak memanjat pokok, bermain dengan lasaknya. Sebagai ahli olahraga dan permainan sekolah, saya sangat aktif. Kepenatan seakan bukan faktor penghalang. Semasa umur dalam lingkungan 20-30han, memandu kereta dari Machang ke Pulau Pinang tidak asing bagi saya. Saya memandu sendiri. Dulu kakak saya menetap di Pulau Pinang, jadi kerapla kami berkunjung ke sana. Kini, untuk pulang ke Machang dari Jerteh, saya sudah kepenatan. Untuk naik tangga ke tingkat 2 kelas sudah mengah...
  2. Ayah saya sudah berumur 80han pun banyak yang berubah. Kalau dulu dia seorang yang "garang" dan jarang bercakap. Kini, apabila pergerakannya amat terhad ( tidak mampu berdiri ) dia jadi lebih peramah dan mula berjinak-jinak dengan cucu. Dulu anak-anak amat takut untuk berinteraksi dengannya. Berbanding suami saya yang amat rapat dengan anak-anak dan menjadi tempat bergurau-senda.
  3. saya sendiri dulunya seorang pelajar yang pendiam, kini banyak bertukar karekter menjadi "agak" bising semasa mseyuarat atau perjumpaan.
  4. Anak-anak banyak menghabiskan masa dirumah, masa luang banyak berada depan komputer. Dulu, saya jarang "lekat" di rumah selalu keluar mandi sungai dan bermain.
  5. Dulu, saya amat rajin mencuba resepi baru dan kek coklat menjadi kegemaran anak-anak. Kini, masa saya amat terhad rasanya.. pulang dari sekolah pukul 3 petang dan ambil masa untuk rehat sekejap ( kadang-kadang tertidur) . Kek hanya dibeli saja la.... kesian anak-anak.
Related Posts with Thumbnails