Wednesday, June 9, 2010 | By: WR

APA KAH ERTI CUTI SEKOLAH?

Bila cuti sekolah tiba, kebanyakan orang akan merancang cuti mereka dengan keluarga ke tempat2 percutian. Ramai juga berpendapat cuti untuk merehatkan minda dan fizikal dari rutin biasa ( belajar bagi pelajar dan mengajar bg guru)

Sebagai seorang guru, nampaknya sebahagian dari cuti diisi dengan "kelas tambahan" untuk anak2 didik. ( bagi kelas yg terlibat dengan peperiksaan awam - tkn 3 & 5 ). Ini untuk membantu pelajar2 agar mereka tidak leka dengan cuti dan meninggalkan terus buku. bagi pelajar yg komited terhadap pelajaran tidak la membimbangkan kerana samada cuti atau tidak mereka dan buku tidak dapat dipisahkan. Namun bg pelajar yang bersifat " seperti pahat dengan penukul" kalau tak disuruh mengulangkaji pelajaran..... alamatnya buku tidak disentuh.
Sebagai seorang ibu, masa cuti begini memang selalu dimimpikan. Apa tidaknya masa akan ditumpukan sepenuhnya untuk mengurus rumah dan anak2. Dari bangun pagi hingga tidur malam, setiap pergerakan anak dapat diikuti , terasa pula bimbang dihati bila mereka kurang fokus kepada pelajaran dan sedikit leka dengan "televishen", henfon dan kawan2.. Selalunya masa persekolahan mereka memang tidak menonton televishen terutama waktu malam. Memang telah diasuh begitu, namun pada musim cuti begini.. apabila mereka meminta untuk menonton tv tak sampai hati pula menyekat. tapi kdg2.. mereka asyik sgt hingga pukul 12 malam menonton cerita.
Sebagai seorang isteri? cuti atau tidak tetap bimbang dengan kesihatan suami yang tidak menentu. "Epilepsi" yang menyerang tak tentu masa membuatkan hati terus gundah.. saya ingin rehat seketika dari memikirkan jadual waktu mengajar, mesyuarat, latihan kepada pelajar, amali keerja kursus dan apa saja aktiviti sekolah... terkadang terfikir pula.... seronoknya bersara...
Related Posts with Thumbnails