Thursday, July 15, 2010 | By: WR

MENUNGGU MAKMAL SAINS PERTANIAN...

Sudah hampir setahun saya mengemukakan kertas kerja tentang keperluan sebuah makmal sains pertanian untuk menjalankan amali pelajar2 saya. namun dek kerana bangunan baru masih belum dapat digunakan, saya terpaksa memahami harapan itu maih belum terlaksana.

Barang2 baru yg dihantar oleh kementerian terpaksa disimpan sementara di Bengkel landskap. teramatla jauh dari kelas dan terpaksa saya simpan sebahagiannya barang tersebut di bilik saya yang kecil itu..

Hari ini pelajar saya menjalankan amali mengawal perosak secara kimia. Alangkah senangnya kalau kami mempunyai sebuah makmal . Senanglah keperluan untuk melakukan amali itu digunakan. pelajar2 sangat teruja menjalankan amali yang berbentuk hands on.

Untuk pelajar tingkatan 5 hanya tinggal satu amali sahaja untuk direkodkan dalam borang pentaksiran individu iaitu komputer dalam pertanian. Walaupun nampak gayanya pentaksir tidak akan datang ke sekolah, namun PBS tetap dilakukan .

Pelajar tingkatan 4 pula setakat ini telah melakukan amali;
keperluan cahaya untuk Fotosintesis, Menentukan tekstur tanah secara mendapan, menetukan pH tanah dan mengawal perosak secara KIMIA.


Fareez dan Afiq mencuba pakaian pelindung dan menyembur racun olok2... pelajar bawah 18 tahun tidak dbenarkan meracun..

Related Posts with Thumbnails