Sunday, September 26, 2010 | By: WR

LEGA RASANYA......

Pada 25 sept sabtu yang lepas ( semalam ), hari yang kelam kabut.
Sebelah paginya saya mengambil peperiksaan PTK. Saya cuba "relax" kononnya. Selepas menyiapkan sarapan, saya menonton TV9 ( Program Tanyalah Ustaz ) Ketika program hampir tamat dalam pukul 7.45 tetiba saya teringat tentang PTK yg akan bermula pukul 9.00 tetapi arahan dalam slip peperiksaan menyatakan mesti hadir 30 minit sebelum pukul 9.00. Pusat peperiksaan ialah IPG Sultan Mizan kira-kira 30 minit dari rumah saya. Saya pula ingat-ingat lupa lokasinya. Rasanya saya pernah ke sana sekali dulu tapi tak berapa pasti sangat. Saya bergegas mandi dan bersiap.Dalam pada itu anak meminta dihantar ke pusat tuisyen. Dek kerana dah terlewat saya menyuruh anak menumpang kawannya. Bila hidupkan injin kereta, minyak pula dh kering.. aduh.. panik juga dibuatnya... sampai ke stesen minyak terpaksa pula menunggu giliran.. selepas mengisi minyak saya memecut laju ke IPG Sultan MIzan... memotong beberapa kereta saya jadi sedikit gementar kalau-kalau peperiksaan sudah bermula terus menghubungi rakan guru yg sama2 menduduki peperiksaan itu iaitu Tn Hj MOhd Nor Awang. Rupanya dia dah ada di sana. Lagi la kecut perut. Dalam pada saya memecut laju dan sedikit panik itu saya terlepas pula IPG. Terpaksa undur balik dan masuk je ke perkarangan IPG terus bertanya pengawal keselamatan. Beliau menunjukkan dewan besar tmpt peperiksaan berlangsung. Setelah menulis nama dan menghantar esei tugasan saya mencari meja saya. Semua calon sudah duduk di kerusi dan pengawas peperiksaan sudah memberi taklimat. saya pula tercari2 meja saya.. puas pusing2.. perasaan malu tolak tepi... kawan2 yg mengenali senyum2 saja sambil berkata " tak jumpa tempat duduk ke?" akhirnya pengawas dtg membantu. Dapat je kertas salan tangan terus menulis.... 2 soalan fungsional dalam masa 9.00am hingga 10.20am. 1 jam 20 minnit.40 minit untuk satu soalan. Selesai kertas fungsional, perut saya mula berbunyi... LAPAR... tapi tak tahu mana kantin IPG. Lagi pun kertas Generik dah nak mula pukul 11.20.. Pukul 11 masuk semula dewan..11.20 mula dan habis 12.45pm.. Lega rasanya... Masa di dewan saya dah tak tengok sapa2.. lepas selesai baru lah perasaan, ramai juga calon yang saya kenal termasukla Tuan PPD Besut pun ambik PTK jugak.. selain itu, bekas pen getuasaya dulu PN. HJH. HMIDAH,pengetua SMKA Wataniah, Guru cemerlang Shamsiah, Bekas GKMP Sains Matematik SMK Pelagat En. Nik Kamaruzaman, dan Guru cemerlang Pakri Abidin. Selepas ni malas dah nk ingat pasal PTK lagi...

Sebelah petangnya, anak2 yang tinggal di asrama menelefon.. terpakswa la pula menjenguk mereka di asrama SMKA Nurul Ittifak. Nak dijadikan cerita terlupa pula bawa barang2 yg dipesan oleh anak lelaki.. balik semula ke rumah dan pergi lagi ke sana.. Balik dah pukul 7.00pm.. PENATNYA... Lepas solat maghrib dan isya.. saya tertidur... KEPENATAN... esok nak ke sekolah..
Monday, September 20, 2010 | By: WR

PTK, KELAS ANJAL, KEM PECUTAN AKHIR...

Rasa susah nak bernafas.... tercungap-cungap macam "anak ayam" keletihan. Lepas raya ni terlalu banyak aktiviti samada di sekolah, rumah dan di kampung.

Ingatkan lepas raya ni nak BERTAPA buat soalan esei PTK, nampak gaya kena keluar dari gua pertapaan dan bereskan beberapa perkara lain yang tidak kurang pentingnya.

PTK hanya beberapa hari saja lagi. SABTU depan. Esei belum di cetak. masih ada yang "berlubang" sana-sini. Sudah 2 malam tidur lewat menaip esei...

Kelas anjal SPM pula akan diadakan minggu depan, sibuk la pula kena buat jadual anjal. BUkan senang nak susun jadual sesuai dengan masa guru. Maklum sajalah guru SPM juga mengajar kelas2 lain. Mujurla ada "GU" yang boleh bekerja sama. Terima kasih Puan Noridah penyelaras SPM yang "ngam" dengan saya. BOleh bekerjasama dan tidak lokek tenaga dan idea..

Kem pecutan akhir? aduh bahan-bahan sudah tersedia ada. Cuma orang yang nak cetak banyak2 tu payah nak cari... kemana menghilang sidia yang bertugas di bilik "riso"???

Ini belum kira lagi hal keluarga sendiri.. semput dibuatnya. Namun segalanya dijalankan dengan seikhlas mungkin.. semoga mendapat pahala dariNya...
Tuesday, September 7, 2010 | By: WR

BANDAR JERTEH

Setiap kali hari cuti perayaan, bandar Jerteh jadi terlalu "kecil". Macam sardin dlm tin! Saya hanya keluar ke bandar Jerteh kalau TERLALU TERDESAK sahaja. Kalau saja2 nak keluar memang saya tak akan buat. 2 hari lepas saya ke bank . Saya bertolak pukul 10am dari rumah. Bandar Jerteh hanya 10 minit dari rumah saya. Masuk je bandar, dereten kereta yang di letak di kanan kiri jalan dan juga kereta dijalan raya membuatkan saya kecut perut. Bukan saya tak biasa memandu. Saya sudah memandu selama 26 tahun. Tetapi kesesakan yang teramat sgt itu membuatkan saya berfikir dua kali. Berpusing2 3x masih tak dapat mencari "parking lot" Akhirnya saya senyum sendiri dan pulang ke rumah semula.. Esoknya saya keluar pukul 8.30 pagi. Itu pun tak ada petak kosong!! Akhirnya saya terjumpa satu petak di depan PEJABAT POS dan saya berjalan kaki ke bank...
Thursday, September 2, 2010 | By: WR

ANAK LELAKI ANAK PEREMPUAN

Semasa mula2 kawin dulu, ramai kawan bertanya " awak nak anak lelaki ke anak perempuan? " Ramai juga memberi pendapat anak lelaki ke anak perempuan ke tak kisahlah asalkan mereka sehat. Anak2 penyeri rumahtangga. Tetapi saya tak tahu mengapa cepat saya menjawab " saya nak anak sulong saya anak lelaki " Apakah kebetulan atau perancangan Allah. Saya memang idamkan anak lelaki untuk anak sulong. Dalam hati saya, saya inginkan dia menjadi pelindung adik2nya. Orang Kelantan kata "GAGAH kalau ada anak lelaki" Tetapi ramai juga anak lelaki yang bila berumahtangga "alah" dengan isteri dan tanggungjawab menjaga orang tua terabai.

Sejak akhir2 ini kesihatan suami saya agak kurang memuaskan. Kerap dia tidak sedarkan diri. Saya dapat bergantung harap pada anak lelaki bongsu saya yang membantu saya membawa suami ke hospital. Anak sulong dan yang tengah ( perempuan ) tinggal d asrama. Kalau semua anak ada dirumah saya rasa lega kerana bila suami sakit ada 2 anak lelaki yang boleh mengangkat ayah mereka.

Anak bongsu saya walaupun baru tingkatan 2 tapi dia menjadi "semangat" saya.... anak perempuan pula menjadi kawan baik didapur. Anak lelaki atau perempuan ada keistimewaannya sendiri.Kekuatan masing2.... cuma kita tidak menduga perancangan Allah.. Allah memberikan saya 2 orang anak lelaki.. rupa2nya untuk mengurus ayahnya yang selalu tidak sehat. Apa sangatlah kudrat wanita apabila ditimpa musibah. Mesti mau berpaut di dahan yang kuat. Kekuatan itu ada pada anak lelaki dan anak perempuan itu menjadi teman menenangkan duka..
Related Posts with Thumbnails