Friday, October 29, 2010 | By: WR

AKADEMI SAINS PERTANIAN PERINGKAT NEGERI 2010

Pada 24 - 26 Oktober yang lepas, seramai 100 orang pelajar yang mengambil mata pelajaran sains pertanian SPM menghadiri satu kem bertujuan melonjak keputusan SPM dalam mata pelajaran ini pada tahun 2010.Tidak ketinggalan sekolah saya menghantar 4 orang wakil yang disasarkan berpotensi mendapat A. Mereka ialah Amir Amirul, Aiman Irfan, Hasbullah dan Hafizan. Seperti selalu pelajar saya hanya dari kaum ADAM yang biasanya pencapaian mereka lebih rendah dari pelajar perempuan. Namun itulah "modal" terbaik saya pada tahun ini. Yang menyejukkan saya ialah walaupun prestasi mereka tidak sehebat pelajar tahuhn lepas, tetapi kekuatan mereka ialah akhlak dan sahsiah yang tidak pernah tercalar .. jadi hubungan GURU-MURID sangat la baik dan P&P selalunya berjalan lancar. Mereka menghormati saya dan saya juga melayan mereka dengan "hati budi"
Lokasi kem kali ini ialah Taman Pertanian Sekayu. Keadaan kem kali ini amatlah JAUH berbeza dengan kem yang dijalani sebelum ini. Dari segi dewan dan tempat berbengkel amatlah tidak kondusif. Ini adalah dewan utama tempat kami mendaftar kehadiran dan juga tempat taklimat, tempat ceramah dan dibelakngnya dijadikan "surau". Di situlah kami solat berjemaah dan di situ juga "dewan makan". Tetapi kesungguhan Fasilitator , urusetia dan pelajar amat menakjubkan. halangan itu terasa amat kecil dan kem berjalan lancar...


Selepas mendaftar dan dibuat pembahagiankumpulan mengikut kumpulan keupayaan, sessi seterusnya bermula. Oleh kerana kem dijalankan semasa hari sekolah pelajar diwajibkan memakai pakaian sekolah di sebelah siang.



Ceramah dan bengkel dijalankan secara "TERBUKA" tiada dinding.... ini pula suasana sebelah petang. Pelajar dibenarkan memakai pakaian biasa..

Sessi pembentangan hasil kerja pelajar....


Yang paling berbeza kemkali ini ialah dari segi penyediaan makanan peserta kem. Kalau sebelumnya makanan ditempah tapi kali ini disediakan oleh guru-guru sendiri.... maklumlah jabatan tak cukup belanja..... Kesian cikgu cikgi penat seharian menyediakan makanan 4x sehari..... tapi sempat lagi senyum


selepas mengambil makanan pelajar bersila di lantai menjamu selera... dan membasuh sndiri pinggan mereka...

Hari ke 3 iaitu 26 Oktober.. maka berakhirlah kem selama 3 hari itu.... masing2 tak sabar nak pulang...sempat pula bergambar setelah segala "isi-isi" penting diisi dalam dada....





Pelajar saya sempat pula bergambar bersama Guru Cemerlang Sains Pertanian En Husni dan Bekas Guru cemerlang yang sekarang bergelar pengetua En. Syukur

Saturday, October 23, 2010 | By: WR

PROJEK FERTIGASI SMK PELAGAT 2

Anak benih dah bercambah, malangnya saya tak ada masa tu kerana ke Kuala Terengganu.. anakbenih agak kurang baik kerana terlalu "panjang" sebab lama sangat diletak dalam bilik .


Akhirnya kami mula menyemai ke dalam polibag pada 20 oktober

Syabas kepada anak2 muridku yang begitu gigih dan bersemangat... moga2 janganla hangat2 tahi ayam pulak..


Mail dan Fariz menjadi penggerak dan pada mereka la saya letakkan tanggungjawab menjaga tanaman
Meracun.... Mail menyembur racun kulat
Monday, October 18, 2010 | By: WR

Ujian Darah

Hari ni pergi buat ujian darah di Hospital Besut. Bulan depan nak kena bawak resultnya ke HUSM. Alamak, banyak result yang melebihi paras yang sepatutnya..

Uric Acid 429.0 - julat sepatutnya : 142 - 416 sahaja...
kolestrol 7.30 - julat sepatutnya : 3.6 - 5.7
gula dalam darah 6.9 - julat sepatutnya : 3.0 - 6.0

lever function test :
total protein 92.0 - ref ranges : 66 - 87
Globulin 49.0 - ref ranges : 28 - 43
Alanine Amino Transferase 122.0 - ref ranges : 0- 37

Kenapa semuanya melebihi paras yg sepatutnya..... Risau sungguh dibuatnya.

9 daripada 20 test yg dijalankan ditanda sebagai H
Tuesday, October 12, 2010 | By: WR

PROJEK FERTIGASI SMK PELAGAT

Hari ini siaplah Projek Fertigasi sekolah. Penat betul bersama2 pelajar 4TV dari pagi sampailah pukul 6 petang..... kami akan menaman TIMUN JEPUN dan TIMUN BIASA.


Rajin betul anak2 muridku membantu....






Sunday, October 10, 2010 | By: WR

CERAMAH MOTIVASI MENJELANG SPM & JASA BONDA

Berbeza sungguh ceramah kali ini.... ini gambar pelajar yang selalu duduk di barisan "belakang" yang biasanya suka membuat bising dan tidak fokus kepada penceramah. Tapi kali ini merek khusyuk sekali dan menurut apa yg disuruh oleh penceramah. Sambil memjamkan mata dan meletakkann tangan di dada.. mereka diminta memohon ampun dan maaf kepada "bonda" dan "ayahnda" meluahkan apa yg tersirat dan berterima kasih di atas kelahiran mereka ke bumi ALlah ini..

Saya perhatikan ramai juga yg menitiskan air mata . Dan mereka juga diminta menulis sebuah warkah untuk bonda.. selepas itu 2 orang pelajar diminta membaca apa yg mereka tuliskan..

Sungguh meresap ke dalam hati ceramah oleh Kaunselor En. Ghazali Salleh dari SMK LONG Ghaffar.. Hayatilah anak2 didik ku..

Di saat kau lena dia berjaga
Kau bersenang dia bekerja
Untuk mu tiada terbatas
Memberi tidak minta dibalas
Ingin dibinanya untuk mu
Kehidupan yang sempurna
Punya kekuatan jiwa
Punyai maruah

Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati
Beringat-ingatlah berpesan pesan
Untuk kebaikan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia
Di saat kau berjaya
Dia tiada berdaya
Semoga kau tak lupa
Jasa bonda
Saturday, October 9, 2010 | By: WR

BILA PELAJAR PEREMPUAN MELARAM..

Guru mengorbankan masa untuk membuat kelas tambahan di sekolah. Walau pun pd hari sabtu. Kalau takda kelas boleh juga la bawa keluarga keluar rehat di mana2. Boleh eratkan hubungan kekeluargaan. Tapi dek kerana memikirkan SPM dah hampir sangat2, buat la juga kelas untuk membantu anak didik yang hanya suka "disuap". Kalau tak disuap, hari sabtu mereka tidor memanjang. Pernah ada yg mengaku bangun pada hari jumaat pukul 12 thari.semata2 sebab mak kejut untuk solat jumaat...Itu pelajar lelaki la. Lain pula dengan pelajar perempuan, mereka ni rajin datang kelas. Masalahnya kalau tak diberitahu pakai uniform sekolah, mereka akan MELARAM dengan pelbagai fesyen.. nasib baik saya mengajar pelajar lelaki 100%. Takde la fenomena ni menggangu saya. Kelas2 lain saya tengok guru2 menggeleng kepala.. pakaian mereka mengalahkan artis... dengan tudung Ariani dan baju kebaya ketat... macam nak pergi kenduri la pulak... Nak berjalan pun susah. nak tergelak pun ada. Selipar tumit tinggi nasib baik tak bawa hand bag. Dia orang bawa fail. Memang kalah la cikgu-cikgu..

Jamuan Raya dengan memakai BAJU RAYA untuk pelajar sekolah menengah agak tak sesuai. Baru-baru ini sekolah membenarkan pelajar perempuan memakai baju raya untuk majlis sambutan hari raya peringkat sekolah. Maka, pelbagai ragam pakaian dipakai. Kalau budak2 tahun 1 dan 2, cute pula pakai baju raya tapi yang dah sekolah menengah ni,Jamuan Raya bertukar menjadi Jamuan kenduri Kawin..
Friday, October 1, 2010 | By: WR

MINTA DERMA? SEDEKAH? UPAH?

Hari jumaat paling saya tunggu2. Minggu ni anak2 yg tgl diasrama pulang. Lagi la seronok saya masuk ke dapur awal. Pukul 11.30 dah masuk dapur sediakan lauk pauk. Tengah seronok memasak ( Bagi org perempuan memasak tu seronok la sgt, tmbah2 kalau lepas makan tgk pinggan licin ), dalam pukul 12.30 loceng rumah berbunyi. Anak lelaki saya keluar melihat siapa yg datang. Kemudian dia beritahu saya;
" Ada orang mintak derma mak"
Selalunya kalau minta derma ni untuk siapkan mesjid atau anak2 kecil( pendatang - selalunya Bangla ) yg bawa surat yaasin sebagai hadiah untuk derma yg diberikan. Saya masuk ke bilik mengmbil wang dan keluar ke ruang tamu yang berjeriji. Sambil tu memesan anak perempuan supaya tengokkan masakan atas dapur, bmbag pulak takut hangit ketika melayan orang yg menekan loceng tadi.

Bila keluar saya tengok orangnya tak macam minta derma. Ada 2 perempuan dewasa. Salah sorangnya mendukung anak kecil yang menghisap air teh dalam botol susu. Oleh kerana tengahari mereka berpayung. Yang mendukung anak tu masih muda. Sorang lagi sama baya dengan saya kot..

" kak, saya nk minta sedekah, saya dtg dr jauh kampung "X", kesian anak saya kepanasan. ayah dia kerja jadi sy bawa anak sekali. takde tmpat nk tinggalkan anak. Tolong la bagi zakat ke derma ke sedekah ke..." yang agak muda memulakan perbualan. Saya berfikir sejenak, apa saya nak tanya kat mereka ni. Tubuh badan masih gagah, takda cacat kaki atau tangan. Semua anggota cukup lengkap. Kemdian saya bertanya.

" Adik ni kerja ke tak? nampak badan sehat ni.... +" saya cuba memancing. Kdian dia menjawab.
" saya tolong orang basuh kain, sapu rumah sekali sekala"

saya pun dapat idea.
" kalau macam tu tolongla saya bersihkan longkang rumah saya dulu"
Dia kelihatan serba salah. senyumn2, lantas menjawab
"bukan saya tak mau buat kak... anak saya ni payah la nk letak" Anaknya bukan kecik sangat. saya rasa dalam 3 tahun dan boleh berjalan. Dalam saya berfikir2 tiba2 yg lebih tua tu menyampuk" Anak dia penat tu, jauh berjalan sebab tu dia dokong. Tak boleh nak letak nti anak dia nangis"

Yelah tu... saya bukan apa.. memang saya nak bagi sedikit sedekah cuma saya tak mahu dia mendapatnya dengan cara yg terlalu mudah. Takut nanti jadi TABIAT pula orang2 kita mendapat wang cara mudah... takmo berusaha..

" akak ni kerja apa kat kg?" Saya bertanya yang lebih tua sikit tu. Dengan cepat dia menjawab

" saya baru kuar wad! jalan pun tak larat lagi.mcm mn nk kerja"
Kasar je bunyinya. Dalam hati saya kalau dah tak sehat berehat la dirumah... jgn kuar jauh2. Kg X tu agak2 dalam 40km dr jerteh. Akhirnya saya beri saja wang dan bergegas ke dapur semula....
Related Posts with Thumbnails