Saturday, January 29, 2011 | By: WR

DEMI KESIHATANKU..


Semenjak pemeriksaan penuh kesihatan yg telah dijalankan di hospital Jerteh pertengahan tahun lalu saya menjadi terlalu risau. Apatah lagi memikirkan suami juga selalu tidak sihat. Anak2 pula baru nak memasuki alam pendidikan tinggi. Ini memerlukan perbelanjaan yg banyak. Seandainya saya atau suami tiada.... saya pun tak tahu apa akan jadi pada anak2. Mereka masih belum boleh berdikari sepenuhnya...

Bukanlah saya cepat mengalah atau menyalahkan kesihatan saya, cuma sebagai langkah berjaga-jaga, beringat-ingat akan segala kemungkinan yg mendatang. Paras kolestrol , asid urik dan kandungan gula dalam darah yg melepasi tahap sepatutnya benar2 menghantui saya. memang saya jenis yg cepat panik agaknya... namun saya cuba berfikiran positif dan mancari jalan untuk membaiki keadaan.

Selain cuba mengikuti nasihat doktor tentang pemakanan yg betul seperti tidak mengambil makanan laut , berlemak seprti udang, ketam daging saya juga cuba berjinak2 dengan senaman erobik. Saya terpaksa melupakan makanan kegemaran saya seperti udang dan ketam. Minyak pun saya menggunakan minyak sayuran. Saya cuba mengubah menu dengan melebihkan sayur-sayuran dan susu. Mungkin dulu saya terleka. BUkanlah ketika terhantuk baru mengadah, atau saya tidak beringat2 ttg makanan cuma saya tak tahan melihat udang ketam dan sotong. tambah2 lagi ketupat sotong sgt2 saya gemar..

Berbalik dengan senaman erobik, saya mula menjinakkan diri dgn senaman erobik sejak akhir tahun lepas kira2 bulan november. Mula2 ke kelas erobik, saya malu2 sebab yg sebaya dengan saya cuma 3-4 kerat saja.. yg lain semua muda2... mereka ni datang utk menjaga kecantikan badan tetapi... saya mengikuti kelas erobik untuk menjaga kesihatan. Demi kesihatanku...

Gambar yg saya selitkan dalam blog ini hanya lah sekadar hiasan dan bukan lokasi tempat erobik yg saya hadir. Dulu bukan tak ada kesedaran tentang senaman malah pernah saya dan anak2 keluar berjoging, ( seperti yg pernah saya muatkan dlm entri teerdahulu )tetapi aktiviti itu hanya sempat dilakukan seminggu sekali sahaja. Kdg2 tak terbuat maklumkah saya penakut. Selepas subuh masih gelap lagi pun keadaan sekarang ni macam2 boleh berlaku. Ragut la culik la.. Kini saya telah menjalani kelas erobik secara teratur 3x seminggu satu jam setiap sesi. Yang bestnya peluh keluar dan saya kembali bertenaga. Perbezaan selama 3 bulan selepas menyertai erobik amat memeranjatkan. Saya tidak lagi keletihan dan tidak bermaya. Saya juga tidak pernah lagi berjumpa tukang urut atau bertungku seperti yg terpaksa saya lakukan dulu. Tidur saya juga nyenyak dan cukup terutama pada hari kelas erobik dijalankan. Ada 2-3 rakan yang mengatakan:

" amboi cikgu, pasni mesti cantik lah badan"

Sebenranya bukan itu tujuan saya. Saya bererobik untuk KESIHATAN.... Apa yg saya tulis ini hanyalah dari kacamata saya, mungkin orang lain mempunyai cara tersendiri mengatasi masalah kesihatan..

Friday, January 28, 2011 | By: WR

HUJAN & TAHUN BARU CINA

Entah kenapa kedua-dua benda ni seolah-olah ada kaitan. Selepas banjir yang baru lalu cuaca dah kira ok. Setiap hari di sekolah dah boleh buat perhimpunan. Tetapi 4-5 hari kebelakangan ini, hujan asyik turun je.... Kata orang2 tua, bila nak tahun baru cina memang hujan turun. Apakah kebetulan atau sememangnya begitu? BUkan saja untuk tahun ini tetapi sejak kecik2 lagi semasa saya di bangku sekolah rendah, keadaan ini berlaku... tak kira tahun baru cina jatuh pada musim kemarau, hujan akan turun walau setitik atau sedetik... kenapa ya..?

Hujan kali ini agak berlainan sedikit kerana diikuti angin kencang.. kalau tak disepit kain di ampaian berterbangan. Pintu rumah juga berdentum dentam kalau tak "disendal". Cuaca pun sejuk..

Tahun baru cina kali ini, sekolah saya tak mengambil cuti. kami bercuti pada rabu dan khamis saja. Warga pendidik dis ebelah Kelantan pula dengar khabarnya cuti seminggu penuh. Jenuh la menggantinya setiap kali sabtu.

Bila bercerita pasal raya cina, tak dapat tidak buah limau mandarin akan menjadi topik hangat. Untuk tahun ni awal2 saya dah dapat 2 kotak limau mandarin yang harum lagi manis... Tokeh tempat anak saya bekerja sementara menunggu result STPM keluar bag hadiah..


Friday, January 14, 2011 | By: WR

SESUDAH BANJIR..

Agaknya banjir dah nak beransur pergi. Sejak 2 hari lepas, cuaca baik sekali. kain2 yg dijemur dah kering. Payung dah disimpan semula. Memang lega bila banjir dah surut.Segala Urusan kembali normal. ALHAMDULILLAH....Namun.... ada yg kurang enak didengar dan dilihat selepas musim banjir.. iaitu keadaan jalan raya....

Jalan raya dari Besut ke Kelantan terutama lebuhraya wakaf lichong ke Machang amat2 la menyakitkan pandangan dan menyiksakan kenderaan. Apabila saya memandu melepasi sempadan Terengganu dan masuk ke wilayah Kelantan, terutama di Kg Belukar dan Kg banggol JUdah, gaya memandu dan keadaan kereta amatlah menyedihkan. Kesan berlubang dan jalan yg tidak rata menyebabkan kereta bergegar dengan kuat. Tak heranlah baru2 ini kemalangan kerap berlaku di kawasan itu kerana pemandu tidak perasan lubang yg terbentuk akibat banjir. Keadaan jalan yg buruk itu berterusan sejauh 200 m. Sesak nafas dibuatnya. Kalau kereta lama mau tercabut pintu dan tayar. Berkecai.

Begitu juga di jalan hadapan UiTm machang. namun, ada inisiatif dari pihak bertanggungjawab untuk menampal lubang itu.

Sunday, January 2, 2011 | By: WR

6 TAHUN LAGI...

Terlebih dahulu saya ingin menghulurkan salam tahun baru kepada semua. Begitu cepat masa berlalu. Anak bongsu saya sudah berusia 15 tahun... dan 6 tahun lagi saya akan pencen di usia 56 tahun. Saya tidak memilih bersara pada 58 tahun. Di usia 50 saya sebenarnya masih bersemangat dan meletakkan target 100% A ( bukan 100% lulus) utk mata pelajaran KHB yg saya ajar pada tahun ini. Sudah 2 tahun saya terkeluar dari team PMR semata2 untuk menumpukan pada team SPM. Memang betul saya dapat fokus dan pencapaian pelajar SPM amat menggalakkan. Tapi tahun ini seperti sebelumnya saya akan menjadi guru yang terlibat dengan kedua2 team PMR dan SPM lagi . Perkara ini bukan asing bagi saya sejak sekian lama.

Mungkin sasaran saya itu ( 100% pelajar mendapat A dalam KHB pk ) terlalu tinggi tapi itulah apa yg saya idamkan. Saya masih tidak mahu mengalah dengan tenaga muda yang tentunya mempunyai stamina yg lebih "berkuasa" . Mungkin mengajar di dua team PMR dan SPM menuntut masa yg lebih kerana kedua2nya memerlukan kelas tambahan dan penyediaan bahan mengajar yang lebih. namun inilah yg akan saya hadapi dan lalui. Selepas ini sekalipun impian ini tercapai atau tidak, saya telah memberi kata putus tidak akan terlibat dengan team PMR lagi. Bagi anak2 muridku 5TV, 3S1 dan 3S2 , awas, jangan ada perkataan MALAS dalam kamus diri kamu sekiranya kamu ingin mencapai kejayaan

6 tahun lagi bukan masa yg panjang. Justeru saya telah mempersiapkan diri menghadapinya dari sekarang. Banyak pro dan kontra tentang kehidupan selepas bersara. Bagi saya sendiri saat itu merupakan saat yg sgt2 saya nantikan. Tetapi seperti yg saya jelaskan pada awal entri ini, semangat saya untuk mendidik belum pernah pudar. Ramai jugak rakan2 guru mengatakan saat2 akhir kerjaya sebelum pencen merupakan masa untuk "releks". itu bergantung pada diri individu itu sendiri. Banyak yg saya ingin lakukan pada masa itu sekiranya umur panjang. Biarlah setakat ini menjadi rahsia . Sampai waktu nanti akan saya paparkan jua.

DARI KACAMATA SAYA : kehidupan selepas pencen lebih bahagia dan bermakna..

Related Posts with Thumbnails