Sunday, February 20, 2011 | By: WR

SEPASANG MATA COKLAT DAN LETERAN MANIAM

satu tajuk dan dua cerita berbeza sebenarnya.

SEPASANG MATA COKLAT -

ialah kenangan pertemuan saya dengan sahabat lama sejak di tingkatan 1,2 dan 3. Kami bersekolah bersama. Dia [ sahabat saya itu] bermata coklat yg cantik dan lain dari orang lain. Saya bertemunya pada minggu lepas di sebuah gedung kain di Kota Bharu semasa menemankan Nik Ma ke Pustaka Seri Intan tempoh hari. Sejak sekikan lama terpisah baru kini bertemu kembali setelah usia memasuki angka 50. Mestilah banyak perbezaannya dari masa lalu dan sekarang terutama dari segi fizikal. Dulu sahabat saya ini yang namanya ada sedikit persamaan dgn nama saya. Namanya Wan Noor Zainah. Saya pun Wan jugak. Selain nama kami yg hampir sama [ Saya Wan Rusnah ], saiz badan kami juga hampir sama ketika itu. Sama2 kecik, tapi dia lebih kurus. Selain itu kami sama2 pendiam. Cuma, saya punya ramai kawan [ ada gang ] tetapi dia ni selalu berseorangan. Saya selalu memerhatikannya bersama buku dimeja maklumlah dia seorang yg pintar dari keluarga yg semuanya berjaya. keunikan Wan Nor zainah ialah matanya berwarna coklat .. cantik sekali. Selepas SRP entah kemana dia melanjutkan pelajaran, saya tidak tahu kerana dia bukan kawan rapat saya. Sehinggalah saya ditahun akhir di UPM, saya bertemunya di situ di mana dia mengambil diploma pembangunan manusia. Selepas itu kembali putus hubungan, tetapi saya sempat mengambil no telefonnya dan mendapat khabar dia bekerja di pejabat Kebajikan Masyarakat.

Berbalik pada pertemuan terkini antara saya dan dia di gedung kain tempoh hari.... ketika itu saya ke kaunter untuk membayar harga kain yg dibeli. Dia berada jarak 2 kaki dari saya sedang berbual dengan seorang lagi petugas di gedung kain itu. Saya menoleh padanya dan tiba2 saya perpandang sepasang mata coklat yg pernah saya lihat masa zaman persekolah dulu. Tetapi, saya was2 adakah dia Wan Nor Zainah kawan saya kerana fizikalnya sangat berubah sekali. Saya ingin sekali menegurnya tetapi bimbang tersalah orang. Tambah2 lagi dia seorang yg peramah dan rancak berbuah sedangkan Wan Norzainah yg saya kenal dulu sgt pendiam. Tapi hati saya kuat mengatakan dia ialah kawan saya yg bernama WanNor zainah. Akhirnya saya dapat satu akal, saya masih menyimpan nombor telefonnya. Selepas keluar dari kedai kain, saya mendail no telefonnya. Dia menjawab telefon saya malangnya dia tidak mengenali saya kerana nombor telefon saya tidak ada dalam fonbooknya. Setelah memperkenalkan diri dan dia mengingati saya, saya terus bertanya di mana dia berada sekarang. Jawapannyaialah;

" Saya berada di kedai kain.... "

Maka sahlah dia yg saya lihat dikedai kain itu. Lantas saya menyuruhnya berpaling ke belakang di tempat letak kereta saya. Ketika itu saya berada di kereta bersama Nik Ma. Apabila berpaling dia terus menjerit dan menerpa kearah saya.

" Awak masih macam dulu.." katanya. memanglah badan saya tak baik sangat. Walaupun bagi saya rasa agak gempal dari dulu. Sekarang berat badannya mencapai 67kg. dan saya 45 kg. Dulu kami sama2 RINGAN. [ 39 kg sahaja ]

LETERAN MANIAM

Pada hari sabtu lepas saya terpaksa memohon kebenaran dari GPK Tuan Haji Suwaimi untuk tidak hadir ke Majlis ulangtahun IMTIAZ yg ke 10 kerana saya ada temujanji untuk servis kereta di KB. Kebetulan saya diserang selsema yg teruk. Selepas kereta diservis , saya ditegur Maniam mekanik Honda yg menservis kereta saya.

" Awak tak guna sangat ke kereta ni? milagenya rendah"

Alamak, kereta ni saya bawa hari2 ke sekolah,cuma jarak rumah ke sekolah dekat dalam 10 minit saja... dan saya bukannya kaki ronda. itu saja lah perjalanan kereta saya.

Maniam terus memberi ceramah;

" Awak tau tak, kereta ni kalau awak simpan je akan cepat rosak.... bla bla....bla..." Saya tak ingat apa alat yg dia sebut. Dia buka dekat enjin dan tunjukkan semua alat2. manalah saya tahu.. dia tunjuk kalau alat ini rosak harganya RM5000.. yg tu plak RM3000.... bla bla.. ..

Saya bertanya padanya berapa kilometer sepatutnya mileage kereta saya pada usianya 5 tahun. Dia membuka buku servis dan mengatakan bahawa kereta seusia saya itu sepatutnya berada dalam 75000 km.Hehehe.. kereta saya baru 34000 separuh dari sepatutnya. Nak buat macam mana...... takkan saya nak pegi bawak kereta kehulu kehilir siang malam.. lepas sekolah saya kepenatan.. kadang2 mesyuarat sampai pukul 4 takkan nak keluar makan angin lagi.... balik kampung pun dalam 30 minit perjalanan saja.. bercuti? setahun sekali je la.. hujung tahun.

Leteran Maniam ada betulnya........ tapi apalah seorang wanita tahu tentang kereta ni... tahu pandu je la..

Monday, February 14, 2011 | By: WR

BERKAWAN DENGAN ORANG MUDA

Sejak akhir2 ini saya selalu saja jadi "LoneRanger". Tak apa lah dah tua2 ni kemana saja berseorangan. Rasa lebih selesa begitu. Ke kantin, ke bengkel, ke pejabat, ke surau, ke dewan, ke padang... bebas kemana saja. Kalau tak pergi ke mana2 saya duduk dibengkel Sains Pertanian. Menghias bengkel... Terasa puas melihat bengkel bertambah ceria dengan papan kenyataan yang dipenuhi pelbagai maklumat. Tak apa tanpa kawan, asal saja saya tahu ada Allah sebagai "kawan" itu sudah memadai. Cukuplah Allah sebagai teman berbicara dan mengadu.

Bengkel saya dekat saja dengan bengkel KHB dan LK, dek kerana selalu berurusan saya menjadi rapat dengan anak2 buah VOTEK. Dia orang ni masih muda... ada yang belum kawin pun. Seronok juga berkawan dengan orang muda ni, boleh bandingkan dengan masa muda sendiri dahulu.

Nik Ma, orang kuat LK selalu bersama saya akhir2 ini. Bulan ini saja saya dah 2x ke Kota Bharu bersamanya kerana urusan peribadi saya. Kebetulan dia juga ada keperluan di KB, jadi saya menumpang dia dan dia menumpang saya. Untuk kali pertama kami ke KB dengan keretanya. Seronok jadi penumpang. Boleh pula terlelap dalam kereta. Orang muda pandu kereta mesti lah "ganas" sikit. Sampai ke destinasi yg saya tujui, ramai yang menegur bahawa Nik Ma anak saya. Pada hal kami rakan sekerja.. Hehehhe... saya sedar diri.. sejak masuk ke angka 50, memang layakla NiK Ma dianggap anak saya. Saya pun apa lagi mengangguk saja lah. Seorang ibu keluar shoping dengan anak perempuannya. Biasa lah kan.. Yang seronoknya Nik Ma boleh ikut gaya saya dan saya juga boleh ikut gaya dia. Barangkali kerana kehidupan sebagai guru sama, jadi kami tidak kekok walaupun jarak umur yg agak jauh.

Hari ini untuk kali kedua saya dan Nik Ma ke Kb . Kali ini saya yang mengajaknya menemankan saya kerana suami dan anak tidak dapat ikut saya. Dari berurusan seorang diri saya mempelawa Nik Ma bersama. Sekali lagi soalan yang sama diajukan pada saya.

" Anak cikgu ke ni? kerja kat mana?" Tanya seorang pegawai Bank.

" Kerja kat sekolah yg sama" jawab saya ringkas. Nik Ma hanya senyum.

" ooOOOO anak dan mak bekerja di satu sekolah.." katanya lagi....

Saya tidak mengiakan atau menidakkan. Akhirnya saya bertanya kepada Nik Ma,

" Wajah kita ada persamaan ke?"

Nik Ma hanya ketawa kerkekeh2..

Boleh jadi saya nampak terlalu tua atau Nik Ma yg awet muda....

Thursday, February 10, 2011 | By: WR

HOSPITAL KERAJAAN VS HOSPITAL SWASTA

Seperti biasa hari khamis lepas asar saya bersama cikgu Robiah ke pusat erobik. Tengah bersiap2, tiba2 anak bongsu saya menerpa menunjukkan tangannya yang luka berlumuran darah. Terkejut dgn apa yg saya lihat, saya terus menelefon ckgu Robiah membatalkan kelas erobik hari ini. Jalan pula agak sesak dengan kereta. Biasanya saya mengikut jalan pintas tetapi kerana kereta yg tak putus2 bergerak terpaksalah saya mengikut jalan yg agak jauh. Klinik yg paling dekat ialah Klinik Doktor Nasir. Tiba di situ saya diberitahu doktor tak ada walaupun klinik dibuka.... saya tanpa pikir panjang terus ke Bandar Jerteh. Tangan anak saya tak henti2 keluar darah. Saya takut pula nak melihatnya..
Saya menuju pula ke Klinik Dr Zahari. Bukan apa.. saya serik ke Unit Kecemasan Hospital Jerteh. Kalau keadaan sakit tak teruk, biasanya lambat dilayan. kalau dah nazak baru lah diambil tindakan segera... Sesampai di klinik, pembantu Dr Zahari melihat tangan anak saya dan menasihatkan saya ke Hospital Jerteh kerana katanya terpaksa dijahit. Dr Zahari dah "rabun" dan tidak lagi menjahit luka pesakit. Lalu saya pun tanpa pikir panjang bergegas pula ke Unit Kecemasan Hospital Jerteh. Saya sampai di Unit Kecemasan pada pukul 5.20 petang, terus mendaftar dan diminta tunggu nama dipanggil... Pukul 6.30 petang saya dh mula resah, darah terus keluar dr tangan anak saya.SATU jam saya menunggu, lantas saya ke kaunter semula bertanya... akhirnya barulah petugas dikaunter menyuruh anak saya masuk dan duduk di katil hujung. Kalau nk tunggu nama dipanggil... agaknya masuk waktu isya la..Memanglah pesakit agak ramai dan kebanyakannya yang lebih parah dari anak saya. Kemalangan motorsikal dan basikal. Duduk dikatil, anak saya masih belum dilayan juga lalu saya keluar sebentar untuk membeli minuman. Dalam pukul 6.50 petang saya masuk semula dan melihat tangan anak saya sedang dijahit. Saya diberitahu tentang tarikh datang semula untuk membuka jahitan dan ubat yg perlu diambil esok kerana waktu pejabat telah habis. Utk hari ini ada dibekalkan ubat tahan sakit.

Monday, February 7, 2011 | By: WR

MODUL 4 KHB

Bila mengajar tingkatan 3, isu yg selalu disebut2 ialah kerja kursus . Memang guru2 KH memerlukan byk masa untuk merekod, memeriksa dan memberi markah. Bagi kelas2 belakang yg muridnya selalu ponteng sekolah atau ponteng kelas, masalah utama ialah calon PMR tidak menyiapkan dokumen kerja kursus.
Saya mengambil langkah awal untuk memulakan kerja kursus modul 4 ini. Bahan kerja kayu telah dibeli oleh ketua panitia dan alatan tangan juga di tambah baik. Penggunaan tukul dan kayu diganti oleh "air nailer" selaras dengan kemajuan teknologi. pelajar didedahkan dengan alat moden yg lebih berkualiti.
masalah kayu pecah kerana penggunaan paku dan tukul oleh pelajar yg kurang mahir tidak timbul lagi. Bahan kayu dicantum dengan kemas.
Kerja2 membentuk lengkuk supaya produk yg dihasilkan lebih cantik juga menjadi lebih senang dengan penggunaan jigsaw berbanding dahulu ramai yg menggunakan gergaji lengkung halus. Masalah gergajilengkung halus ialah matanya mudah patah jika salah digunakan terutama pelajar perempuan yg kurang mahir menggunakan alatangan.Pemakaian apron menjadi satu kemestian dalam bengkel kayu dan peraturan ini dikuatkuasa supaya unifrom pelajar tidak kotor. Saya menggunakan kemasan cat sembur.Inilah hasilnya contoh produk yg dihasilkanpelajar saya. Jika dibandingkan 2-3 tahun lepas di mana penggunaan mesin masih berkurangan penghasilan produk lebih cepat, kemas dan cantik.


Saturday, February 5, 2011 | By: WR

Biar lah hanya Dia sebagai Teman

Tajuk entri saya kali ini nampak "jiwang". Sebenanrnya saya hanya teringatkan teman2 baik saya sepanjang saya bersekolah rendah hinggalah ke usia emas yg layak bergelar nenek. :D
Entah mengapa hari ini selepas solat subuh hati saya jadi sayu teringatkan teman2 baik yg selam ini mewarnai hidup saya dgn pelbagai warna kehidupan manis, masam, pahit dan masam...

sejak dibangku sekolah rendah saya berkawan rapat dengan Rosmawati Mahmud. Anak seorang guru yang tinggal di Bukit Tiu. Kami mula rapat apabila di darjah 2. Oleh kerana bapanya seorang guru, dia nampak lebih dari saya dlm semua segi. Namun keakraban kami tidak pernah dibatasi oleh perbezaan darjat itu. Lebih2 lagi bila saya muncul sbgai pelajar terbaik kelas, saya mula tidak rasa rendah diri. Saya selalu bertandang ke rumahnya walaupun agak jauh. Percaya atau tidak, padamasa itu saya hanya berjalan kaki ke rumahnya dlm 2km dari rumah saya. Ayahnya aktif bermain tenis di bandar Machang dan saya selalu jadi "budak pemungut bola" dengan upah 20 - 30 sen. Kami berkawan rapat hinggalah bila menjejakkan kaki ke sekolah menengah, dia memasuki SMK hamzah yg lebih dekat dgn rumahnya dan saya pulake SMK Machang. Walaupun berlainan sekolah tapi kami masih tetap berhubung cuma, apabila masing2 berjumpa kawan baru.... tumpuan hilang dan kami dgn haluan masing2. Walaupun begitu saya selalu terkenang peristiwa manis semasa berkawan. Susah sama susah senang sama senang. Pernah bila saya sakit sebulan tak ke sekolah dialah kawan yg menziarah saya dan kami sangat sedih berjumpa.. walau saya terlantar dan tidak kesekolah dlm jgka masa yg lama.. dia tidak lupa mengingatkan saya tentang pelajaran. Terakhir berita saya teriima darinya ialah dia melanjutkan pelajaran ke India dalam bidang perubatan. Maklumlah ayahnya berada dan boleh menanggung pelajarannya sebagai doktor.

semasa disekolah menengah saya berkawan dengan ramai kawan . namun, Utk pelajaran saya rapat dengan seorang anak ustaz yg sekarang juga bekerja sbg guru dan entah di mana bertugas. Ketika hamp;ir peperiksaan SRP saya dijemput belajar dirumahnya. Hampir setiap malam saya bermalam di rumahnya mengulangkaji pelajaran. Akhirnya dia juga meninggalkan saya apabila berjaya ke Sekolah berasrama penuh. Saya pula hanya ke SMK Teknik.

Di SMK teknik saya berjumpa pula seorang kawan rapat yang tidur sebantal dan makan sepinggan. Orang kelantan juga. Namanya Tuan Rohana. Tetapi kami berpisah jua bila habis SPM saya melanjutkan pelajaran ke UPM Serdang dan dia pula UPM Serawak.

Di UPM saya mendapat seorang kawan baik dari Negeri Sembilan. Maizura namanya, Saban hari ke kuliah bersama. Uniknya persahabtan kami, saya masa tu aktif dlm usrah dan kegiatan agama tapi dia seorang yg sosial . Saya bertudung dan dia lebih selesa berseluar jeans dan t shirt. Tiap2 hari kami ke kuliah bersama dan belajar bersama. Segala soal pelajaran kami buat bersama. Tetapi dlm pergaulan luar, saya tidak mencampuri urusannya.

Selepas majlis konvokesyen di UPM saya masih berhubung dgn maizura danterakhir saya mendapat berita tentang perkahwinannya dgn seorang course-mate yg selama ini saya tidak tahu perhubungan mereka.

Akhirnya dalam dunia kerjaya sebagai guru, saya juga mendapat kawan baik. Walaupun kawan baik yg sebenanr bg seorang isteri ialah suami sendiri saya masih mempunyai kawan rapat utk urusan2 kerja.

Walaupun semua kawan baik telah hilang entah ke mana, saya bersyukur kerana mempunyai sahabat yg byk memberi pelbagai sumbangan.. Kini, hanya DIA ( ALLAH ) yg menjadi teman walau di mana kita berada dan dlm apa jua yg kita lakukan.. cukuplah ALLAH sebagai teman abadi tempat mengadu susah senang... Amat beruntungnya seorang insan mempunyai "TEMAN" yg kekal abadi yg Maha segala... Maha Pengasih, Penyayang,Pengampun .....

Related Posts with Thumbnails