Monday, October 17, 2011 | By: WR

HILANG

Tiba2 rasa kehilangan. Hilang kemanisan menjadi seorang guru yg mengajar kelas peperiksaan. Selepas menjadi guru bermula 1984, tahun berikutnya 1985 hingga 2011 saya tidak pernah terlepas dari mengajar kelas peperiksaan samada PMR atau SPM. Hampir setiap tahun saya terlibat dengan dua2 pasukan itu sehinggalah pada tahun 2008 saya mula meninggalkan pasukan PMR. Ada sebabnya... saya ingin mengajar pelajar tingkatan 1 2008 danmengikuti perkembangan mereka hingga 2011. Maknanya saya mula melihat kemajuan pelajaran mereka sejak di tingkatan 1 hingga tingkatan 3. Kini 2011 saya mulakan semula mengajar dalam dua pasukan PMR dan SPM.

Tidak dapat saya nafikan " kepuasan" yg terhasil dr kerja dlm dua2 pasukan itu. Bermula awal tahun dengan kerja kursus yg saya siapkan awal2.... Bulan 4 dah siap kerja kursus KHB. Kerja kursus SPM Sains pertanian pun begitu juga. Saya siapkan awal supaya ulangkaji dapat di buat seawal bulan Julai bagi PMR dan bulan Ogos untk SPM.

Rupanya... perancangan awal itu ada hikmahnya. Bila saya bertukar ke SMKKB pada akhir Ogos, saya meninggalkan pelajar saya dengan tidak meninggalkan sisa... namun, saya agak kesal kerana belum cukup latihtubi diberikan. Soalan2 percubaan negeri2 lain belum dibincang.... Saya akur, nampaknya cita2 saya untuk mencipta kejayaan berganda terbantut... KECEWA, TERKILAN dan TERKEDU.

Apabila tidak lagi mengajar kelas peperiksaan, saya tidak akan mendengar dan melihat lagi suasana yg amat membahagiakan seorang guru. Bila dekat dengan tarikh peperiksaan, berduyun2 anak2 didik berkerumun memohon restu, memeluk dan mohon didoakan kejayaan. Bila peperiksaan bermula, mengiring mereka ke Bilik Peperiksaan menjadi kekuatan bagi mereka... Sudah menjawab mereka menyerbu lagi mengadu soalan yg senang dan yg susah.. dan akhirnya bila result keluar... kami sama2 berkongsi gembira...TIDAK AKAN ADA LAGI SUASANA ITU ... sedihnya.. hilang nikmat sebagai seorang guru....
Related Posts with Thumbnails