Saturday, December 31, 2011 | By: WR

BEG BARU

Beg laptop saya asyik rosak je... setakat ini dah 4 beg saya beli. Mula2 dulu saya beli beg acer. Memang cute dan cantik. Saya selesa bawanya ke sekolah atau ke tempat kursus. Namun akibat saya selalu sangkut kat bahu je dan tak menyandang atas belakang, talinya putus. Saya sgt sygkan beg tu... Jadi sbg ganti saya beli pula beg sandang yg saya jumpa masa jalan2 kat Langkawi.Ok juga tapi ianya agak besar dan talinya putus jua akhirnya. Semasa shopping kat KBMALL taHun lepas saya beli pula beg BROTHER walau hati tak berapa berkenan.. warna coklat tapi ia agak besar dan kurang sesuai untuk orang berumur macam saya.. Belumpun rosak saya dah mula jemu.. Lalu semsa menemani Nik Marhaini membeli mesin basuh di SENGHENG awal bulan disember ini saya ternampak beg BELKIN ini... nice.. saya sukakanya. Walau harga agak mahal tapi saya rasa berbaloi..

Monday, December 26, 2011 | By: WR

NIKMAT CUTI BARU BERMULA

Hari ini baharulah saya menikmati cuti sekolah yang sebenar. Sejak pemergian ayahnda tercinta, kami adik beradik sentiasa berkumpul di rumah bonda jadi tidak ada peluang untuk menguruskan rumah. Kebetulan pula mesyuarat sekolah berturut2....

Saya memulakan cuti dengan membersih halaman rumah. Bermula dari garaj kereta yang penuh sampah dari daun2 pokok rambutan dan sisa2 kayu selepas ubahsuai tempoh hari.
Kemudian bergerak pula ke pokok bunga dalam pasu yang rumputnya boleh tahan memenuhi pasu2.. Saya pangkas dahan2 yg tumbuh meliar dan tak terjaga itu... Mana2 yg patut dibuang saya buang saja.. Beralih pula ke deretan pasu orkid yang LESU tidak terjaga.... Rasa diri sangat TERUK kerana membiarkan tanaman dan halaman tidak dibelai.. Dulu saya selalu disiplinkan diri menjaga tanaman hiasan seminggu sekali.. Tapi kini kenapalah akibat dari pertukaran ke sekolah baru menyebabkan saya turut LESU..

Setelah SEDAP mata memandang di luar rumah, saya sambung pulake bahagian dalam rumah... Selepas subuh tadi dah disapu dan vaccum lantai. Ha.. ni nak kena mop pulak lantai tu,,..

Dalam berkira2 cuti yg hanya tinggal kurang lebih seminggu rasanya tak sempat untuk bersihkan seluruh rumah... Memadailah cuti seminggu ini saya dapat menjalankan rutin seharian sebagai seorang isteri sepnuh masa... Itulah keinginan saya..

Saturday, December 17, 2011 | By: WR

GRAND REUNION SMTJB



Ini adalah lencana sekolah saya dulu. Bila melihatnya begitu terasa sekali.. saya sayangkan sekolah ini kerana sekolah inilah yg membawa saya keluar dari negeri kelahiran saya Kelantan. Kalau tidak kerana belajar mn mgkin saya berpeluang ke negeri orang. Kenangan silam semasa di SMTJB sering terbayang. Antaranya yg saya tidak dpt lupakan ialah:
1. Semasa minggu orientasi, saya menangis bila disuruh menyanyi lagi negeri Johor. Ini kerana saya tidak dapat menyanyikannya dgn betul. Iramanya agak janggal bg saya pada waktu itu. Selepas peristiwa itu saya dah dpt nyanyikannya dengan baik. Pada masa itu 1987, budaya membuli pelajar junior masih ada..

2. Semasa di tingkatan 4PK2, saya pernah mendapat keputusan peperiksaan tertinggi dengan 13 agregat. Terasa "kembang" sekali.. apatah lagi bila guru BM cikgu Kamsani memuji saya berbakat dlm penulisan sastera kreatif... itulah antara guru yg amat saya minati selain seorang guru cina yg mengajar matematik tambahan.

3. Pada tahun 1987, saya mewakili sekolah dalam pertandingan Bola tampar dan sempat dibawa berlatih ke Sek men Tun Fatimah oleh cikgu Wong jurulatih bola tampar..

banyak lagi kenangan lain yg tak muat nk diceritakan di sini..

dan hari ini, Bertempat di Dewan Sekolah SMTJB, bekas2 pelajar berkumpul sempena GRU. Saya tidak dapat hadir maklumlah jarak yg sgt jauh itu tidak memungkinkan saya ke sana apatah lagi kebetulan ada komitmen lain. Yang hadir keseluruhannya warga Johor sahajalah.. tapi saya tumpang gembira melihat bekas2 pelajar dan bekas penghuni Asrama puteri. Masing2 dengan "wajah baru" Hahaha.... nak terglak pun ada.. ada yg tidak berubah sgt.. ada juga yg berubah dan saya tak dapat nk cam lngsung... Dalam gambar bertudung merah ialah Saleha yg byk berkongsi SUKA DUKA bersama semasa di Asrama Puteri.
Saturday, December 3, 2011 | By: WR

PEMERGIAN AYAHNDA TERCINTA

( Ayahnda [berbaju biru] bersama adiknya yang juga telah pulang ke rahmatullah awal tahun ini)

27 November lepas bersamaan 1 Muharram 1433, ayahnda tercinta kembali ke rahmatullah.. Lebih kurang dalam pukul 11.50 ketika saya sedang berskype dengan anaknda Munirah di KMJ, tiba2 saya mendapat panggilan telefon dari adik di kampung memaklumkan pemergian ayahnda.
Ayahnda memang telah lama terlantar kerana tua namun dia sehat. Cuma seminggu sebelum pemergiannya dia mula tidak dapat menelan makanan biasa. Terpaksalah kami anak2 yg bertugas mengikut giliran menjaganya memasak bubur nasi. Itupun pada 2-3 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir, bubur nasi yg ditelan hanya 2-3 sudu sahaja.. badannya susut mendadak.. memandikan beliau juga menjadi agak sukar kerana beliau langsung tidak dapat bangun walau diangkat.
Sehari sebelum pemergian ayahnda, saya pulang ke kampung walaupun bukan giliran saya bertugas. Kebetulan ada kenduri kawin rumah sedara. Petang itu memang hati saya amat berat untuk pulang ke rumah. Melihatnya memandang saya, hati jadi sayu.. bila saya menyuapkan air menggunakan sudu, beliau menolaknya... beliau tidak mahu minum... walhal bibirnya kering kekurangan air. kalau minum beliau tidak dapat menelan seolah2 tersekat... Saya pulang ke Jerteh lewat petang dan memanglah itu gerak geri dari Allah.. bila pulang, suami saya pula kemalangan tapi tidak lah teruk, dagu beliau terpaksa dijahit dan luka2 . Bahagian lutut luka agak besar dan lulut membengkak. Patutla saya tergerak utk balik...

Esoknya, panggilan tekefon itu cukup menyedihkan.. saya terpaksa membawa suami yg masih tidak sihat akibat kemalangan ke kampung.. sesampai di sana.. saya terus mendapatkan arwah yg terbaring. Saya membuka kain penutup dan tidak dpt menahan sebak lantas air mata ini bercucuran.. saya cuba menahan agar tangisan itu tidak didengari sesiapa.. adik beradik lain yg sampai awal kerana mereka lebih dekat sbuk menguruskan berbagai hal....

Ayahnda agak rapat dengan saya.. saya akui... walaupun ayah seorang yg tegas dan agak garang tapi dia mengambil berat hal persekolah saya.. semua buku sekolah saya dulu dia yg balut dan tuliskan nama.. walaupun buku2 itu dibeli separuh harga dari pelajar lepas.. dia juga sanggup melawat saya semasa saya di SMT Jb dan UPM dengan menaiki keretapi.. masih saya ingat itu begitu sayangnya dia kepada saya... :((...

Semoga ayahnda bersemadi dengan aman dan dicucuri rahmatNya....
Related Posts with Thumbnails