Saturday, December 15, 2012 | By: WR

IMAM Abdurrahman bin ‘Abdil ‘Aziz as-Sudais

Semasa mendengar bacaan ayat2 suci al-Quran oleh Imam Musyari Rashid, Saya tiba2 teringat saat mengerjakan haji pada 2002. Pada masa itu seorang imam sedang memimamkan solat asar dan saya berada pada saf di keliling Kaabah kerana baru selesai mengerjakan tawaf. Semasa membaca satu surah selepas al fatihah bacaan beliau tersekat2 dek sedikit esakan. Entah mengapa kami semua yg menjadi makmum juga turut terisak2...  walaupun kami tidak memahami maknanya ia cukup meresap dalam jiwa.. satu perasaan yg tidak dapat digambarkan....... suara imam  ini memang kerap didengar kerana setiap kedai yg menjual quran sering memutarkan bacaan beliau.Beliau juga sering mengimamkan solat membuatkan saya betul2 cam suaranya.
Kami saling bertanya2 kenapakah imam ini menangis semasa membaca surah dalam solat tadi... Apabila kembali ke hotel penginapanan barulah kami diberitahu oleh mutawwif yang imam ini kematian anaknya dalam kemalangan jalanraya. Maknanya selepas solat asar tadi dia juga mengimankan solat jenazah anaknya..
Pada masa itu saya tidak tahu nama imam ini. Bila pulang ke Malaysia barulah saya mencari di internet tentang beliau. Dan beliau adalah Syaikh DR, Abdurrahman bin ‘Abdil ‘Aziz as-Sudais. 
Nama penuh beliau ialah Abu Abdul Aziz Abdul Rahman bin Abdul Aziz bin Abdullah bin Muhammad bin Abdul Aziz bin Muhammad bin Abdullah. Beliau terkenal dengan panggilan al-Sudays. Merupakan anak kelahiran Riyadh tahun 1382H (sekarang 1433H-51 tahun).
Beliau menghafaz al-Qur’an semasa berusia 12 tahun. Bapanya telah menghantar beliau belajar di Jamaah (kumpulan) Tahfiz al-Qur’an al-Karim yang berada di bawah penyeliaan Syaikh Abdul Rahman bin Abdullah A:l Faryan.
Beliau membesar di Riyadh dan belajar di sekolah rendah al-Muthanna bin Harithah kemudian Ma’had Ilmiyy juga di Riyadh. Antara gurunya yang terkenal ialah Syaikh Abdullah al-Munif dan Syaikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Tuwayjiri. Beliau menamatkan pengajiannya di Ma’had pada tahun 1399H dengan keputusan imtiyaz. Beliau selanjutnya menyambung pengajiannya di Kuliah Syariah di Riyadh sehingga tahun 1403H.( sumber blog usraz norazamuddin http://abuawatif.wordpress.com/ )
  
Friday, December 7, 2012 | By: WR

PEMBEDAHAN SUAMI....

 Di dewan bedah ini lah saya menunggu dari jam 1pm hingga 6.45 pm baru suami saya dimasukkan ke wad semula. Keadaan beliau selepas pembedahan masih tak sedar..

ADUHAI JURUJUAL PRODUK JUALAN LANGSUNG....

Ketika itu saya baru kira-kira 15 minit sampai ke rumah. Sudah seminggu saya "berumahtangga" di Hospital Raja Perempuan Zainab II. Setelah menjalani pembedahan di bahagian muka suami saya dibenarkan pulang. Sedang saya sibuk mengemaskan barang2 dan baju2 kotor yg digunakan di hospital saya didatangi seorang perempuan yang saya cam tak cam... suami saya keletihan tidur maklumlah rasa sakit pembedahan masih terasa lebih2 lagi bila pulang ke rumah kesan ubar bius dah habis.....

Perempuan ini senyum dan dia tahu saya tidak mengecamnya lantas berkata " Tak cam ke? " Saya jujur saja... mmg tak cam... selepas dia memperkenalkan diri baru lah saya menjemputnya masuk dan duduk di ruang dapur yg ketika itu saya juga sedang merenih bubur nasi utk suami. Dia ini mmg sedaramara juga dan suaminya kenal rapat dgn suami saya. Dulu2 saya ada berkunjung ke rumahnya tapi dia TAKPERNAH datang rumah saya. Tut-tut dia datang seorang diri? pelik saya. Takkan tak datang dgn suami kalau nk menziarah suami saya yg sakit. Rupa2nya dia dtg bersama beg yg berisi barang2( ubat & pemakanan )

"mm.... nak jual barang..." kata saya dlm hati. Saya masih penat baru pulang... bubur nasi nk kena masak.. kain2 yg bertimbun nk kena basuh... alahai.. masa ni lah dia datang nk jual ubat. Menangguk di air keruh.. kalau tak takde pulak dia dtg rumah ni....

Walau pun berkali2 saya menyebut baru pulang dia buat tak tahu je.. terus mengomel2 pasal ubat2nya. Saya angguk2 je ambil hati dalam hati.. cepat2 la awak balik.. saya nak rehat dan byk keje..... Antara putar belitnya :

1. Ubat yg dia bawa ni baru 4 hari keluar tetapi dia kata sgt berkesan dan telah terbukti kerana orang kampung dia dah guna dan penyakitnya terus berhenti.
2. Makcik A guna terus jadi gagah dan kuat.
3. Suaminya sendiri guna mata yg rabun terus boleh baca buku.
4. Jururawat B guna terus penyakitnya tak datang2 lagi.....

bla... bla....

"Aduh.. ajaib ubat awak  " kata saya dlm hati la.... Tapi masih mengambil hati tetamu yg tidak diundang saya angguk2 kan juga. Oleh kerana saya masih tidak menunjukkan minat membeli dia terus menyurush saya memanggil suami saya. Dengan tegas saya katakan suami saya penat dan sedang tidur.. dia baru lepas dibedah rahangnya, pipinya dan keningnya.. dia tak boleh bercakp byk kerana besi yg dimasukkandlm rahangnya membuatkan dia msh belum dapat "menganga'....

Macm2la dia sebut psl duit yg tidak boleh dibandingkan dgn kesihatan.. saya faham.. tapi kalau menjual dgn tidak jujur saya tak bleh terima.... takda fakta sains cuma asyik ckp guna terus sehat.. LOGIK ke? dahla kita sedang penat fizikal dan mental.. takda masa rasanya nak melayan tetamu penjual ubat ini...

Akhirnya dia meletakkan atas meja 3 bungkus ubat spy suami saya cuba. Tetapi bila nmpak saya acuh tak acuh... dia ambil balik ubat tu. Sebelumnya dia kata hanya ada 2 kotak saja dlm smpanan dia... kalau tak beli sekarg, lmbat la pulak dia nk dptkan bekalan. Last2 dia ambik balik ubat yg dia bagi suruh cuba tadi dan kata.
" yg 3 bgkus ni dah ada org order"
Alamak? 3 bungkus je order? itu utk SATU HARI... ambik la ubat awk tu... saya pun tak nak.... Hati saya terus mengomel sndiri.. Saya memohon maaf utk menyiang ikan di sinki dan dia terus memujuk tak henti2... Adakah dia mmg tak reti tgk org sibuk atau mmg begitu sikap jurujual ni.... Setelah meneguk air yg saya hidangkan bersama hirisan epal.. dia akhirnya berlalu pergi..... siap tinggalkan sekotak KOSONG ubatnya.. hanya kotak yg dia berikan pd saya spy saya membaca maklumat di kotak itu...saya ambik je....  
Thursday, December 6, 2012 | By: WR

WARKAH MEK IMAH....

Sedang membelek2 gambar2 lama, terjumpa sekeping gambar adik Imah ( Rahimah bt Abdullah) yg sama2 menuntut di SMTJB dulu.. Antara junior2 dari kelantan dia paling rapat dengan saya.. kami balik ke kelantan masa cuti bersama2.. naik keretapi. .

Kebetulan seorang kawan bertanyakan tentang Mek Imah ni jadi saya pun carikan gambarnya. Semasa melihat gambar beliau saya terbaca coretan di belakang gambar Imah.. Tak sangka coretan itu betol2 "mencuit" hati saya... saya jadi rindu pula pd mek Imah... terkenang kebaikan dia semasa sama2 merantau di Johor dulu....


Related Posts with Thumbnails