Saturday, December 15, 2012 | By: WR

IMAM Abdurrahman bin ‘Abdil ‘Aziz as-Sudais

Semasa mendengar bacaan ayat2 suci al-Quran oleh Imam Musyari Rashid, Saya tiba2 teringat saat mengerjakan haji pada 2002. Pada masa itu seorang imam sedang memimamkan solat asar dan saya berada pada saf di keliling Kaabah kerana baru selesai mengerjakan tawaf. Semasa membaca satu surah selepas al fatihah bacaan beliau tersekat2 dek sedikit esakan. Entah mengapa kami semua yg menjadi makmum juga turut terisak2...  walaupun kami tidak memahami maknanya ia cukup meresap dalam jiwa.. satu perasaan yg tidak dapat digambarkan....... suara imam  ini memang kerap didengar kerana setiap kedai yg menjual quran sering memutarkan bacaan beliau.Beliau juga sering mengimamkan solat membuatkan saya betul2 cam suaranya.
Kami saling bertanya2 kenapakah imam ini menangis semasa membaca surah dalam solat tadi... Apabila kembali ke hotel penginapanan barulah kami diberitahu oleh mutawwif yang imam ini kematian anaknya dalam kemalangan jalanraya. Maknanya selepas solat asar tadi dia juga mengimankan solat jenazah anaknya..
Pada masa itu saya tidak tahu nama imam ini. Bila pulang ke Malaysia barulah saya mencari di internet tentang beliau. Dan beliau adalah Syaikh DR, Abdurrahman bin ‘Abdil ‘Aziz as-Sudais. 
Nama penuh beliau ialah Abu Abdul Aziz Abdul Rahman bin Abdul Aziz bin Abdullah bin Muhammad bin Abdul Aziz bin Muhammad bin Abdullah. Beliau terkenal dengan panggilan al-Sudays. Merupakan anak kelahiran Riyadh tahun 1382H (sekarang 1433H-51 tahun).
Beliau menghafaz al-Qur’an semasa berusia 12 tahun. Bapanya telah menghantar beliau belajar di Jamaah (kumpulan) Tahfiz al-Qur’an al-Karim yang berada di bawah penyeliaan Syaikh Abdul Rahman bin Abdullah A:l Faryan.
Beliau membesar di Riyadh dan belajar di sekolah rendah al-Muthanna bin Harithah kemudian Ma’had Ilmiyy juga di Riyadh. Antara gurunya yang terkenal ialah Syaikh Abdullah al-Munif dan Syaikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Tuwayjiri. Beliau menamatkan pengajiannya di Ma’had pada tahun 1399H dengan keputusan imtiyaz. Beliau selanjutnya menyambung pengajiannya di Kuliah Syariah di Riyadh sehingga tahun 1403H.( sumber blog usraz norazamuddin http://abuawatif.wordpress.com/ )
  

0 Dari Kacamata Orang lain:

Related Posts with Thumbnails