Saturday, November 15, 2008 | By: WR

DELIMA( punica granatum)

Sudah lama tidak menyelenggara pepohon di sekitar halaman rumah. Waktu cuti begini baru lah ada masa keliling rumah melihat-lihat tanaman yang terbiar. Selama ini kerja membersihkan kawasan luar rumah dibuat oleh Pak Pin yang diupah memesin rumput. Kalau sempat dia akan mencantas mana-mana pokok yang dah terlalu rimbun. Tapi kalau tidak disuruh, dia hanya akan mesin rumput je la....Sambil mencantas dahan pokok rambutan yang telah dikuasai dedalu, terlihat pula buah delima yang telah masak. Pohon delima ini satu masa dulu hampir ditamatkan riwayatnya oleh suami saya kerana ia LEMBAB. Tidak berbuah. Terkejut juga kali ini ia mengeluarkan beberapa biji buah yang salah satunya masak dan manis sekali. Anak-anak paling suka.





Delima (punica granatum - sudah lama tidak menulis nama pokok2 dengan nama saintifiknya, masa belajar dulu macam-macam nama saintifik pokok perlu dihafal..) adalah tanaman buah-buahan yang berasal dari Iran. Namun ia sudah menyebar di daerah Mediterania. Saya sempat membaca 2-3 artikel mengenai buah delima ini.Rupanya ia mudah tumbuh di hampir semua iklim, namun menyebar di dataran rendah sampai ketinggian 1.000 m dpl. Walaupun tak terlalu memilih, tapi delima tumbuh subur di tanah gembur kering.

Terdapat tiga jenis delima, yaitu delima putih, delima merah dan delima ungu. Namun yang paling dikenal sebagai obat adalah delima merah. Sejak dulu, delima memang sudah dimanfaatkan sebagai penganan yang sesekali dijadikan minuman segar. Tak kurang pula diolah menjadi ubat penyembuh berbagai penyakit.

Konon, seluruh bagian tumbuhan delima ini boleh dimanfaatkan sebagai obat. Mulai dari kulit kayu, kulit akar, kulit buah, daun, biji dan bunganya. Untuk penggunaan kulit akar, biasanya dikeringkan dahulu. Sementara pengolahan kulit buah langsung dipakai segar atau setelah dikeringkan.

Khasiat delima ini memang luar biasa banyak. Kulit buah digunakan untuk pengubatan sakit perut karena cacing, buang air besar mengandung darah dan lendir (disentri), diare kronis, perdarahan seperti wasir berdarah, muntah darah, batuk darah, perdarahan rahim, perdarahan rektum, prolaps rektum, radang tenggorok, radang telinga, keputihan (leukorea) dan nyeri lambung.

Kulit akar dan kulit kayu digunakan untuk cacingan, terutama cacing pita (taeniasis), batuk, diare. Bunga digunakan untuk penyembuhan radang gusi, perdarahan, bronkhitis.

Banyak sungguh khasiatnya.

5 Dari Kacamata Orang lain:

mantan said...

Waruna,

Walaupun delima banyak khasiatnya, tetapi ada sejenis delima yang tidak pernah dibuat kajian tentang kandungan gizi dan nutrisinya......
batu delima la... Selamat beraktiviti waktu cuti...

CikguSepajo said...

Saya ada tanam sepokok longan. Ikut kata penjual buahnya macam bola pingpong. Dah lima tahun tak berbuah. Daun bukan main lebat. Saya cadang nak tebang dan ganti dengan nangka. Rambutan yang seusia dengannya dah berbuah 2x.

WR said...

Ikut ILMU yang saya belajar dulu, kalau daun lebat maknanya terlebih BAJA untuk DAUN. Dia macam mabuk daun la.. Cuba cikgu taruh baja buah pulak tgk macam mana.Sayang juga nk tebang kan..

yusofsipan said...
This comment has been removed by the author.
yusofsipan said...

sejak semalam saya buka blog cikgu tapi tak berjaya, 'The page cannot be found'.... Saya buka melalui blog cikguwahab pun tak boleh...

ni saya buka drp blog cikgusepajo, boleh pulak! Mungkin link drp blog saya yang bermasalah kot...

Related Posts with Thumbnails