Friday, October 1, 2010 | By: WR

MINTA DERMA? SEDEKAH? UPAH?

Hari jumaat paling saya tunggu2. Minggu ni anak2 yg tgl diasrama pulang. Lagi la seronok saya masuk ke dapur awal. Pukul 11.30 dah masuk dapur sediakan lauk pauk. Tengah seronok memasak ( Bagi org perempuan memasak tu seronok la sgt, tmbah2 kalau lepas makan tgk pinggan licin ), dalam pukul 12.30 loceng rumah berbunyi. Anak lelaki saya keluar melihat siapa yg datang. Kemudian dia beritahu saya;
" Ada orang mintak derma mak"
Selalunya kalau minta derma ni untuk siapkan mesjid atau anak2 kecil( pendatang - selalunya Bangla ) yg bawa surat yaasin sebagai hadiah untuk derma yg diberikan. Saya masuk ke bilik mengmbil wang dan keluar ke ruang tamu yang berjeriji. Sambil tu memesan anak perempuan supaya tengokkan masakan atas dapur, bmbag pulak takut hangit ketika melayan orang yg menekan loceng tadi.

Bila keluar saya tengok orangnya tak macam minta derma. Ada 2 perempuan dewasa. Salah sorangnya mendukung anak kecil yang menghisap air teh dalam botol susu. Oleh kerana tengahari mereka berpayung. Yang mendukung anak tu masih muda. Sorang lagi sama baya dengan saya kot..

" kak, saya nk minta sedekah, saya dtg dr jauh kampung "X", kesian anak saya kepanasan. ayah dia kerja jadi sy bawa anak sekali. takde tmpat nk tinggalkan anak. Tolong la bagi zakat ke derma ke sedekah ke..." yang agak muda memulakan perbualan. Saya berfikir sejenak, apa saya nak tanya kat mereka ni. Tubuh badan masih gagah, takda cacat kaki atau tangan. Semua anggota cukup lengkap. Kemdian saya bertanya.

" Adik ni kerja ke tak? nampak badan sehat ni.... +" saya cuba memancing. Kdian dia menjawab.
" saya tolong orang basuh kain, sapu rumah sekali sekala"

saya pun dapat idea.
" kalau macam tu tolongla saya bersihkan longkang rumah saya dulu"
Dia kelihatan serba salah. senyumn2, lantas menjawab
"bukan saya tak mau buat kak... anak saya ni payah la nk letak" Anaknya bukan kecik sangat. saya rasa dalam 3 tahun dan boleh berjalan. Dalam saya berfikir2 tiba2 yg lebih tua tu menyampuk" Anak dia penat tu, jauh berjalan sebab tu dia dokong. Tak boleh nak letak nti anak dia nangis"

Yelah tu... saya bukan apa.. memang saya nak bagi sedikit sedekah cuma saya tak mahu dia mendapatnya dengan cara yg terlalu mudah. Takut nanti jadi TABIAT pula orang2 kita mendapat wang cara mudah... takmo berusaha..

" akak ni kerja apa kat kg?" Saya bertanya yang lebih tua sikit tu. Dengan cepat dia menjawab

" saya baru kuar wad! jalan pun tak larat lagi.mcm mn nk kerja"
Kasar je bunyinya. Dalam hati saya kalau dah tak sehat berehat la dirumah... jgn kuar jauh2. Kg X tu agak2 dalam 40km dr jerteh. Akhirnya saya beri saja wang dan bergegas ke dapur semula....

2 Dari Kacamata Orang lain:

IMANSHAH said...

Macam2 orang dalam dunia ni, tapi takpelah tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima kak..ikhlaskan hati

IMANSHAH said...

Macam2 orang dalam dunia ni, tapi takpelah tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima kak..ikhlaskan hati

Related Posts with Thumbnails