Sunday, September 26, 2010 | By: WR

LEGA RASANYA......

Pada 25 sept sabtu yang lepas ( semalam ), hari yang kelam kabut.
Sebelah paginya saya mengambil peperiksaan PTK. Saya cuba "relax" kononnya. Selepas menyiapkan sarapan, saya menonton TV9 ( Program Tanyalah Ustaz ) Ketika program hampir tamat dalam pukul 7.45 tetiba saya teringat tentang PTK yg akan bermula pukul 9.00 tetapi arahan dalam slip peperiksaan menyatakan mesti hadir 30 minit sebelum pukul 9.00. Pusat peperiksaan ialah IPG Sultan Mizan kira-kira 30 minit dari rumah saya. Saya pula ingat-ingat lupa lokasinya. Rasanya saya pernah ke sana sekali dulu tapi tak berapa pasti sangat. Saya bergegas mandi dan bersiap.Dalam pada itu anak meminta dihantar ke pusat tuisyen. Dek kerana dah terlewat saya menyuruh anak menumpang kawannya. Bila hidupkan injin kereta, minyak pula dh kering.. aduh.. panik juga dibuatnya... sampai ke stesen minyak terpaksa pula menunggu giliran.. selepas mengisi minyak saya memecut laju ke IPG Sultan MIzan... memotong beberapa kereta saya jadi sedikit gementar kalau-kalau peperiksaan sudah bermula terus menghubungi rakan guru yg sama2 menduduki peperiksaan itu iaitu Tn Hj MOhd Nor Awang. Rupanya dia dah ada di sana. Lagi la kecut perut. Dalam pada saya memecut laju dan sedikit panik itu saya terlepas pula IPG. Terpaksa undur balik dan masuk je ke perkarangan IPG terus bertanya pengawal keselamatan. Beliau menunjukkan dewan besar tmpt peperiksaan berlangsung. Setelah menulis nama dan menghantar esei tugasan saya mencari meja saya. Semua calon sudah duduk di kerusi dan pengawas peperiksaan sudah memberi taklimat. saya pula tercari2 meja saya.. puas pusing2.. perasaan malu tolak tepi... kawan2 yg mengenali senyum2 saja sambil berkata " tak jumpa tempat duduk ke?" akhirnya pengawas dtg membantu. Dapat je kertas salan tangan terus menulis.... 2 soalan fungsional dalam masa 9.00am hingga 10.20am. 1 jam 20 minnit.40 minit untuk satu soalan. Selesai kertas fungsional, perut saya mula berbunyi... LAPAR... tapi tak tahu mana kantin IPG. Lagi pun kertas Generik dah nak mula pukul 11.20.. Pukul 11 masuk semula dewan..11.20 mula dan habis 12.45pm.. Lega rasanya... Masa di dewan saya dah tak tengok sapa2.. lepas selesai baru lah perasaan, ramai juga calon yang saya kenal termasukla Tuan PPD Besut pun ambik PTK jugak.. selain itu, bekas pen getuasaya dulu PN. HJH. HMIDAH,pengetua SMKA Wataniah, Guru cemerlang Shamsiah, Bekas GKMP Sains Matematik SMK Pelagat En. Nik Kamaruzaman, dan Guru cemerlang Pakri Abidin. Selepas ni malas dah nk ingat pasal PTK lagi...

Sebelah petangnya, anak2 yang tinggal di asrama menelefon.. terpakswa la pula menjenguk mereka di asrama SMKA Nurul Ittifak. Nak dijadikan cerita terlupa pula bawa barang2 yg dipesan oleh anak lelaki.. balik semula ke rumah dan pergi lagi ke sana.. Balik dah pukul 7.00pm.. PENATNYA... Lepas solat maghrib dan isya.. saya tertidur... KEPENATAN... esok nak ke sekolah..

4 Dari Kacamata Orang lain:

IMANSHAH said...

Alhamdulillah, disokan agar semuanya berjalan lancar dan beroleh kejayaan, biiznillah

WR said...

terima kasih imanshah.

Cikgu Chun said...

hehehe...kelam kabut nampaknya....

WR said...

memang kelam kabut Chun... maklum la dah lama tak ambik exam. pulaktu sbelum exam puasa dan raya. lepas raya dlm masa seminggu tu la barubuat esei dan baca skit2..

Related Posts with Thumbnails