Sunday, November 30, 2008 | By: WR

KERETA - Keperluan atau Kehendak

Cikgu yang mengajar KHB kata:
Keperluan ialah sesuatu yang mesti ada pada manusia untuk hidup. kalau tak ada keperluan manusia tak mungkin dapat meneruskan hidup. manusia perlu makanan, tempat tinggal dan pakaian. bagaimana dengan kereta ? masuk dalam kategori keperluan ke? Kehendak pula merujuk kepada kemahuan yang tidak terbatas. Memiliki kereta mewah seakan menggambarkan imej diri yang berprestej....
Saya baru menerima emel daripada anak saudara tentang kereta honda city 2009. Katanya cantik. Padan untuk wanita.


Bagi setengah orang;
1.menukar kereta seperti menukar baju - tengok yang baru keluar hebat, yang lama dijual. tahun lepas kita jumpa dia dengan vios, alih-alih tahun ini dah pakai honda dan begitu la seterusnya.
2.seorang kawan saya ada 7 buah kereta di garaj rumahnya. Kereta dah jadi macam koleksi peribadi macam koleksi jam tangan, beg tangan, kasut, pakaian dan lain-lain barangan. Bagaimana pula yang (ini) boleh ke dikategorikan sebagai koleksi juga?
3.ada pula yang setia kepada kereta buruknya sehingga puluhan tahun.

BANJIR OH BANJIR

Beberapa kawasan di Kelantan sudah dinaiki air terutama di Jelid.i.s.i.n.i, dan .(d.s.i.n.i.) Saya segera menelefon adik yang tinggal di Jeli, alhamdulillah rumahnya tidakla teruk terjejas. bahagian dapur rumahnya memang ditenggelami air jadi dia menumpang di rumah mertuanya. Pagi ini dia memaklumkan sudah pulang ke rumah dan air sudah surut sedikit namun masih berjaga-jaga. Semua barang-barang sudah dikemaskan ke tempat yang selamat.

Semalam hujan lebat turun tidak berhenti-henti hanya sesekali reda. Apa nak buat berkurung dalam rumah saja lah. Tetapi sebelah petang saya keluar rumah juga kerana memenuhi jemputan kahwin anak saudara pekerja swasta sekolah saya.Kata orang (Kelantan) kahwin dalam hujan disebabkan pengantin sebelum kawin suka makan BUDU. Dalam perjalanan ke rumah pengantin bersama teman baik, terdapat takungan air diatas jalan raya di Kg Pdang landak. Gusar juga dibuatnya kerana saya membawa kerata buruk. Maklumla kereta baru sayang pula nak guna musim hujan ni. Siap bungkus lagi dalam garaj. Kalau la kereta buruk ini rosak di tengah jalan...

Di bandar Jerteh pula, air sungai Jerteh melimpah dan jalan di bawah jambatan sudah di tutup. Jalan di hadapan Masjid Hadhari juga sudah ditenggelami air. Sekiranya paras air meningkat, terputusla hubungan antara Jerteh dan KG. Raja juga Kuala Terengganu.
Saturday, November 29, 2008 | By: WR

TAKZIAH

Malam tadi dalam pukul 7.30pm saya dikejutkan dengan sms dari rakan sejawatan tentang pemergian mengejut Timbalan menteri Pelajaran Dato' Razali Ismail. Terkejut bukan sebab Allahyarham orang Terengganu, atau sebab sedara mara saya.
video


Tetapi, kejutan itu kerana surat di bawah ini....



Kami warga sekolah telah bersiap sedia untuk menyambut kedatangannya ke sekolah kami untuk merasmikan program tersebut pada 6 Des nanti. Segala persiapan di atur teliti memandangkan Timbalan Menteri yang datang. Kelam kabut juga kerana sekolah dalam cuti. Surat kepada ibubapa telah diedarkan, tempahan makan minum telah dibuat. Rakan-rakan tertungu-tunggu samada program itu diteruskan ataupun tidak.

Al-fatihah........
Friday, November 28, 2008 | By: WR

MACAM-MACAM RAGAM ANAK MURIDKU

1. HELMI :
Hari ini peperiksaan SPM bagi kertas Sains Pertanian berlngsung. itulah mata pelajaran yang saya ajar di sekolah. Malam tadi dalam pukul 12 malam seorang pelajar saya (Helmi)menelefon minta nota tentang soalan "sasaran". Saya terkejut. Biasanya si Helmi nih tak kisah apa pun soalan yang keluar. Tetiba malam tadi dia beria-ia pulak. Katanya nak usaha sungguh-sungguh supaya dapat gred yang baik untuk sains pertanian. Dia datang ke rumah bersama kawan sekelas nya untuk mengambil bahan itu. Saya turut menasihatkannya supaya jangan tidur lewat sangat bimbang esok tidak TERBANGUN.
Hari ini dalam pukul 7.30am saya ke sekolah ( ingatkan dah tak mahu ingat pasal sekolah ) untuk memberi sokongan moral kepada 13 calon yang mengambil mata pelajaran sains pertanian. Hujan turun mencurah-curah. Risau sungguh. Selalunya pelajar saya nih ( murid pertengahan, tidak terlalu pandai atau terlalu lembam) jenis yang kalau buat kelas tambahan memang lewat datang ( lelaki ) Kerjanya tidur sajalah. Dalam keadaan hujan begini macam-macam boleh berlaku.
2. NIK NURUL WAHIDAH :
Semua calon telah dipanggil masuk ke bilik peperiksaan. Calon sedikit tetapi pengawas peperiksaan yang ada 5 orang. Wah, payahla jugak saya nak membantu. Kenapala hujan-hujan ni rajin pula pengawas yang datang. Patutnya 2 orang pun dah memadai untuk mengawas 13 calon itu. Tiba-tiba seorang pengawas datang memberitahu seorang calon tidak hadir. Ingatkan calon lelaki. Rupanya calon perempuan - Nik Nurul Wahidah. Saya cuba menghubungi melalui telefon. 5 kali panggil satu pun tidak dijawab!Dalam hati tertanya-tanya apa yang terjadi. 5 minit kemudian, kelibatnya muncul... mengayuh basikal dalam hujan. Kesian! Habis pakaian basah. Walau bagaimana pun dia tidak panik dan terus naik ke bilik peperiksaan.
3. ALIF:
20 minit menunggu di dewan terbuka ( bilik peperiksaan di bahagian atas dewa terbuka ) Alif muncul. Katanya nak ke tandas. Alif ni memang jenis pemalas tetapi otak boleh tahan. Selepas selesai, dia meluru ke arah saya..
"Cikgu, tolong la soalan susah la.. yang cikgu bincang sikit je keluar" Saya pandang kiri-kanan... hehehhehe.. Paham-paham sendirilah apa yang berlaku selepas itu.

2 jam berlalu, akhirnya kertas 2 sains pertanian berakhir....Bising sekali masing-masing kelihatan kecewa banyak soalan jangkaan yang meleset...Badrul, Amin, Azwan, Suharil... tak apa la.. masih ada kertas 1. Saya memujuk mereka supaya jangan kecewa sangat.
TARGET SAYA : 3 orang A2, 2 orang 3B, 2 orang 4B, 4 orang 5C, 2 orang 6C.
PENCAPAIAN SEBENAR TAK TAHU LA....... TAKUT JUGA PRESTASI MENURUN SEBAB PELAJAR TAHUN INI AGAK LEMAH.
Thursday, November 27, 2008 | By: WR

DESTINASI PERCUTIAN YANG LALU

1. Percutian dalam negeri - Muzium Negeri Terengganu pada tahun 2008. Muzium ni terletak "on the way" to Taman Tamaddun Islam di Pulau Wan Man.

2. Percutian dalam negeri - Agroresort Setiu. Bermalam di Chalet yang agak terbiar. Lokasi chalet cantik di tepi tasik buatan. Anak-anak apa lagi asyik mandi di kolam.

3. Percutian ke Langkawi 2005 - sempat naik kereta kabel, serik tak mahu naik lagi.. gayat.....shoping sakan...

4. Sempena kursus di KL ( HOtel Esteen ) - 2006 sempat membeli belah di Nilai bersama keluarga.

5. Merendam kaki di kolam air panas Ulu Legong - Baling Kedah. 2008
Wednesday, November 26, 2008 | By: WR

Oh Leganya..... CUTI.

Di saat rakan guru lain sudah 2 minggu bercuti, saya masih saban hari ke sekolah. Anak gadis saya mula mengomel kerana sejak pulang dari asrama belum pernah merasa masakan emak. Sepanjang saya di sekolah musim cuti ini dialah yang memasak seadanya. Kadang-kadang dia menelefon ke sekolah bertanya apa yang patut dimasak.
Hari ini, saya telah bebas!! Kerja saya di sekolah telah selesai. Lega rasanya kerana anak lelaki pun pulang ke rumah hari ini. Ini barulah CUTI namanya. Bebas dari kerja sekolah dan dapat berkumpul semua ahli keluarga.

Mulai esok, saya akan mengubah rutin harian dari seorang guru kepada seorang surirumah sepenuh masa. Seronoknya masuk ke dapur seawal pukul sebelas pagi dan makan tengahari lebih awal. Masakan pun tentu lebih pelbagai dan tidaklah ringkas sahaja. Kena juga mengambil kira khasiat dan nilai pemakanan kerana WAKTU bukan lagi menjadi faktor penghalang.

Anak bongsu saya mula bertanya, kemana kita cuti kali ini mak? Memandangkan musim tengkujuh bakal tiba.... saya tidak merancang apa-apa. Tambah lagi Hari Raya Qurban bakal tiba. SELAMAT BERCUTI PADA DIRI SENDIRI......
Tuesday, November 25, 2008 | By: WR

NASIB SEBUAH LAPTOP

Saya membeli sebuah laptop pada Mei 2005. Ianya ACER 2410 travelmate. Saya menggunakannya dirumah sahaja kerana di sekolah saya menggunakan laptop sekolah jenama SAMSUNG. Selama 2005 - 2008 ini laptop saya tidak pernah bermasalah sehinggalah selepas anak saya habis UPSR, dia kebosanan dan meminta untuk menggunakan laptop saya. Dan... akhirnya, dia mendownload pelbagai GAMES yang menyebabkan laptop saya teruk diserang virus!

Hari ini saya menggunakan laptop sekolah untuk menulis pada hari ini. Nampaknya laptop saya dah agak "TUA". Keyboard pun dah tak berapa elok. Lumrahla.... setiap yang buruk akan diganti.... bolehkah HAL ini disamakan dengan manusia? Jangan ada yang TERASA... Hehehhee
Saturday, November 22, 2008 | By: WR

BUAH NAM NAM ( cynometra cauliflora)

Hari ini cuaca agak cerah walaupun tanah masih lembab. Hujan berhenti seketika. Ketika keluar menjemur kain diampaian, tersilau pula gugusan buah nam-nam di batang pokoknya yang rendah. Buah nam-nam atau kalau di Kelantan dipanggil BUAH KATAK PURU.( saya berasal dari Kelantan) Walau namanya menyerupai nama binatang ( KATAK) tapi saya sangat menyukainya. Rupanya buruk tapi rasanya enak bagi saya. Masam masam manis, berlemak lagi. Saya belek nota kuliah lama yang telah saya bukukan dan mancari nama saintifik bagi buah ini - cynometra cauliflora.




Setelah tamat di Universiti Pertanian Malaysia ( sekarang Universiti Putra ), saya memang bercita-cita membuka ladang samada tanaman atau ternakan. Tetapi, kerjaya sebagai guru menuntut banyak masa dan saya tidak mahu mengorbankan kerjaya saya ini untuk satu bidangusaha yang lebih tinggi risikonya. Jadi minat saya menanam hanya saya buat disekeliling rumah. Saya menanam rambutan, mangga, durian( tidak pernah berbuah), pisang, sukun , manggis, delima dan nam-nam ini. Yang paling banyak pokok pisang manakla manggis 5 pohon. Yang lain-lain semuanya satu pokok untuk satu jenis.
Friday, November 21, 2008 | By: WR

OPERASI PAYUNG 2


Semalam saya ke sekolah lagi untuk meneruskan mesyuarat yang tidak berkesudahan sebelumnya. Terkejut juga melihat kawasan sekolah yang ditenggelami air walaupun cetek. Longkang tersumbat dan melimpah keluar. Terbaca berita tentang pelajar yang tidak dapat mengambil SPM kerana banjir ( disini )
Wednesday, November 19, 2008 | By: WR

OPERASI PAYUNG



Sebelum cuti satu mesyuarat OPERASI PAYUNG telah dijalankan sebagai persiapan menghadapi banjir yang dijangka melanda tahun ini.( Sediakan payung sebelum hujan ) Kini jawatankuasa Operasi Payung digerakkan memandangkan hujan telah mulai turun mencurah-curah sejak semalam. Sejak pagi tadi hingga saat ini hujan masih belum reda sepenuhnya. LOngkang telah dipenuhi air dan sekiranga 2-3 hari lagi hujan berterusan, air akan melimpah.

Peperiksaan SPM belum berakhir. INilah yang merisaukan. Kampung disekitar sekolah saya memang akan dinaiki air sekiranya tengkujuh melanda.Bagaimana murid ini akan datang ke sekolah. Pelan asal ialah murid ini akan dikumpulkan di surau sekolah sebagai penginapan mereka. Beberapa guru akan ditugaskan secara bergilir-gilir mengawasi dan menjaga makan minum serta keselamatan mereka. Mudah-mudahan perkara ini tidak terjadi. Walau bagaimanapun,AJK Operasi Payung tetap berwaspada.

Bagi saya sendiri, disamping bersedia dengan Operasi Payung di sekolah, rumah juga perlu diberi perhatian. Pernah pada tahun 2002 apabila empangan Kenyir pecah, banjir yang sangat teruk berlaku. Akibatnya kawasan rumah saya yang sebelum ini tidak pernah dinaiki air, turut ditenggelami air di paras buku lali di dalam rumah. Diluar rumah dan lorong menuju ke jalan raya mencapai ke paras pinggang. Jenuh juga la saya dan suami mengangkat barang-barang berharga ke tempat yg lebih tinggi. Anak-anak pula masa tuh masih kecil. Terpaksalah suami "menggendong" mereka dari rumah ke jalan raya diluar untuk ke rumah mertua saya yang tidakk dinaiki air. Nasib baik masa tuh kereta telah dipindahkan. Kalau tidak terendam dalam banjir.

JANGAN JADIKAN BANJIR SEBAGAI PESTA!
Monday, November 17, 2008 | By: WR

PIAGAM PELANGGAN


( KLIK IMEJ )
Saya ke sekolah anak untuk menghantar borang ke tingkatan satu 2009. Dengan keputusan 4A, 1B, anak saya layak mengisi borang ke sekolah premier/KRK/KAA/SMKA.Setelah membuat salinan semua sijil kurikulum dan kokurikulum saya terus berjumpa GPKKo yang kebetulan kawan lama saya. Dahulu dia sama sekolah dengan saya tetapi turun ke sekolah rendah sebagai GPK KO. Guru-guru lain kurang dikenali kerana antara guru SK dan guru SMK jarang bertemu. Biasanya suami saya yang selalu berurusan dengan sekolah. Oleh kerana suami saya sibuk kali ini saya sendiri yang menguruskan hal anak. INI menyebabkan saya kurang dikenali di sekolah tersebut.

Penampilan saya yang "biasa-biasa saja" menyebabkan kerani sekolah melayan saya acuh tak acuh saja.. maklum la saya pulak memang jenis yang pendiam dan tak banyak cakap. Dengan muka tak pernah bermekap, ramai yang tidak menyangka saya seorang kakitangan kerajaan. Seorang ibu kepada kawan anak saya yang hanya surirumah tetapi bergaya, mendapat layanan istimewa. GKP Pentadbiran menyambut kedatangannya dengan senyum dan bersalaman. Ditanya apa yang perlu dan segera diberi kerjasama yang baik sekali...

Sebelum menyerahkan borang itu, seorang kerani menyemak borang yang dihantar. kemudian dia memberitahu tentang sijil berhenti sekolah yang tidak terdapat dalam fail anak saya. Rupanya sijil itu dibaiki kerana terdapat sedikit kesilapan. Akhirnya sijil lain dikeluarkan. Sijil itu perlu dibuat salinan. Oleh kerana kedai fotostat agak jauh saya meminta untuk membuat salinan di pejabat sekolah tersebut.Bangun seorang lelaki dengan agak kasar berkata:
" Di sini kalau nak fotostat kena bayar la! Kenapa tidak fotostat semua sekali di kedai"
Saya agak terkejut. GPK KO kawan saya menoleh tapi dia diam je.
" Yer la , saya bayarla, sekeping je pun..... saya mempunyai duit yang cukup untuk membayarnya!" Spontan keluar dari mulut saya. Saya pun tidak menyangka saya menjawab sedemikian. Selepas menghulurkan wang 20 sen saya terus menyerahkan borang dan berlalu. Saya amat berkecil hati....

Saya rasa serba salah juga dengan tindakbalas saya itu. Tambahan pula GPK KO kawan saya tuh masih ada di situ. Adakah saya yang terlalu sensitif ataukah pendekatan kerani itu yang tidak kena dalam melayan pelanggan? Apakah dalam melayan pelanggan ini, mesti memilih bulu. Orang yang dianggap "SESEORANG" dilayan dengan begitu baik sedangkan orang yang "KEKAMPUNGAN" diherdik sesuka hati.Piagam pelanggan setiap jabatan bertujuan untuk memberi perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan dengan penuh tanggungjawab dan tulus........BERBUDI BAHASA BUDAYA KITA..
Saturday, November 15, 2008 | By: WR

DELIMA( punica granatum)

Sudah lama tidak menyelenggara pepohon di sekitar halaman rumah. Waktu cuti begini baru lah ada masa keliling rumah melihat-lihat tanaman yang terbiar. Selama ini kerja membersihkan kawasan luar rumah dibuat oleh Pak Pin yang diupah memesin rumput. Kalau sempat dia akan mencantas mana-mana pokok yang dah terlalu rimbun. Tapi kalau tidak disuruh, dia hanya akan mesin rumput je la....Sambil mencantas dahan pokok rambutan yang telah dikuasai dedalu, terlihat pula buah delima yang telah masak. Pohon delima ini satu masa dulu hampir ditamatkan riwayatnya oleh suami saya kerana ia LEMBAB. Tidak berbuah. Terkejut juga kali ini ia mengeluarkan beberapa biji buah yang salah satunya masak dan manis sekali. Anak-anak paling suka.





Delima (punica granatum - sudah lama tidak menulis nama pokok2 dengan nama saintifiknya, masa belajar dulu macam-macam nama saintifik pokok perlu dihafal..) adalah tanaman buah-buahan yang berasal dari Iran. Namun ia sudah menyebar di daerah Mediterania. Saya sempat membaca 2-3 artikel mengenai buah delima ini.Rupanya ia mudah tumbuh di hampir semua iklim, namun menyebar di dataran rendah sampai ketinggian 1.000 m dpl. Walaupun tak terlalu memilih, tapi delima tumbuh subur di tanah gembur kering.

Terdapat tiga jenis delima, yaitu delima putih, delima merah dan delima ungu. Namun yang paling dikenal sebagai obat adalah delima merah. Sejak dulu, delima memang sudah dimanfaatkan sebagai penganan yang sesekali dijadikan minuman segar. Tak kurang pula diolah menjadi ubat penyembuh berbagai penyakit.

Konon, seluruh bagian tumbuhan delima ini boleh dimanfaatkan sebagai obat. Mulai dari kulit kayu, kulit akar, kulit buah, daun, biji dan bunganya. Untuk penggunaan kulit akar, biasanya dikeringkan dahulu. Sementara pengolahan kulit buah langsung dipakai segar atau setelah dikeringkan.

Khasiat delima ini memang luar biasa banyak. Kulit buah digunakan untuk pengubatan sakit perut karena cacing, buang air besar mengandung darah dan lendir (disentri), diare kronis, perdarahan seperti wasir berdarah, muntah darah, batuk darah, perdarahan rahim, perdarahan rektum, prolaps rektum, radang tenggorok, radang telinga, keputihan (leukorea) dan nyeri lambung.

Kulit akar dan kulit kayu digunakan untuk cacingan, terutama cacing pita (taeniasis), batuk, diare. Bunga digunakan untuk penyembuhan radang gusi, perdarahan, bronkhitis.

Banyak sungguh khasiatnya.
Friday, November 14, 2008 | By: WR

CUTI TERANCANG

Lega rasanya bila cuti.. Bolehlah lupakan buat sementara waktu kesibukan bekerja di sekolah. Namun begitu, sekolah mengambil inisiatif memberikan bahan kerja masa cuti sekolah selaras dengan program cuti terancang. Ianya berhasrat supaya murid tidak melupakan sama sekali pelajaran walaupun mereka bercuti.

Guru mempunyai pandangan berbeza mengenai hal ini. Ada yang secara sinis membuat lawak dengan mengatakan CUTI TERANCANG itu sebagai CUTI TERANCAM. Kalau sekolah tidak membuat program ada pula yang mengatakan sekolah tidak membuat sesuatu untuk mengisi masa cuti murid. Bila berada bersama-sama pihak pengurusan sekolah saya mulai faham kedudukan pentadbir - selalu di"komplen" orang bawahan.

Bagi saya sendiri, saya suka anak-anak saya sesekali dalam masa bercuti melihat buku pelajaran. Apatah lagi yang bongsu akan mula belajar di sekolah menengah tahun depan ( Dia hanya mendapat 4A da;am UPSR yang lepas - BI dapat B ). MOlek juga dia mula menjinakkan diri dengan mata pelajaran sekolah menengah. Bila masuk sekolah menengah nanti tidak lah berlaku KEJUTAN.

Nama pun cuti, memangla kalau tidak dirancang murid akan leka dengan aktiviti-aktiviti masing-masing. Jika tidak dikawal, cuti boleh menyebabkan anak-anak mempelajari perkara baru khususnya dalam pergaulan. Mungkin mereka akan mendapat kawan baru yang PELIK-PELIK. Kawan banyak mempengaruhi kehidupan anak-anak.

Sama-salamlah kita manfaatkan cuti sekolah dengan merancang percutian yang lebih bermakna....
Tuesday, November 11, 2008 | By: WR

SAJAK KEMATIAN

Kontroversi video Sajak kematian yang ditayangkan kepada pelajar sekolah rendah menarik perhatian saya. Secara peribadi saya melihat perkara ini adalah salah satu cara mendidik anak-anak secara yang lebih berkesan menggunakan teknologi moden. Kalau dulu nenek moyang kita selalu bercerita tentang balasan di hari akhirat secara bercerita sahaja. Maka hari ini dengan kemajuan teknologi ia disampaikan dengan lebih berkesan.

video
Monday, November 10, 2008 | By: WR

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM



Esok akan bermula lah peperiksaan SPM. Hari ini seorang murid tingkatan 5 sekolah saya dikejarkan ke HUSM kerana disahkan mengidap acute Appendicitis. Kesian, esok kertas Bahasa Melayu...

Murid diingatkan berjaga-jaga dengan cuaca sejak akhir-akhir ini. HUjan mula turun dan banjir mungkin melanda.
Sunday, November 9, 2008 | By: WR

PERHIMPUNAN AHAD YANG TERAKHIR TAHUN INI

Minggu akhir persekolahan. Peperiksaan Akhir Tahun tingkatan 1,2 dan 4 pun sudah berlalu. Perhimpunan hari ini tidak ramai murid yang hadir. Pun begitu, perhimpunan hari ini tetap meriah kerana majlis penyampaian hadiah untuk anugerah NILAM dan pertandingan membuat BANNER untuk pelajar PMR dan SPM.

Perhimpunan tanpa pengetua hari ini kerana pengetua menghadiri majlis bersama Pengarah di JPN Terengganu. Banyak perkara yang dipesan oleh GPK kepada murid dan perhimpunan berakhir agak lewat sehingga ke pukul 9.00 pagi.

Antara pesan GPK :

1. Kemaskan bilik darjah pada hari akhir nanti.
2. Persiapan banjir sekiranya berlaku terutama pelajar SPM.
3. Bahan untuk Cuti terancang
Saturday, November 8, 2008 | By: WR

KEPUTUSAN UPSR

Minggu depan keputusan UPSR akan diumumkan.(disini)

MUSIM HAJI....

Petang semalam jam 3.30pm saya dan adik beradik yang lain menghantar ibu tercinta dan kekanda suami isteri ke Lapangan Terbang Sultan Ismail, KB. Mereka akan berangkat ke Mekah hari ini. Bila musim haji begini, Lapangan Terbang memang sibuk. Biasala yang menghantar lebih ramai dari jemaah haji. Itu pun separuh jemaah dah berangkat melalui Lapangan Terbang Sultan Mizan di Terengganu. Namun lapangan terbang KB nih masih sesak....



Pemergian bonda buat kali ke dua ke Mekah agak merisaukan kami pertamanya kerana usiannya dan keduanya kerana kesihatannya yang mengidap Kencing manis. Masa di rumah memang dia mengambil ubat kencing manis mengikut arahan doktor. Semoga Bonda dikurniakan Allah kesihatan yang baik untuk mengerjakan ibadat haji dengan sempurna
Thursday, November 6, 2008 | By: WR

BOUGAINVILLEA

Minat saya pada bunga ( terutama bunga kertas dan orkid) memang dah lama iaitu sejak belajar di UPM. Bila bina rumah sendiri pada tahun 1996, sibukla menyuruh suami mencari bunga kertas untuk buat bonsai. Hasilnya adalah 6 pasu bu8nga kertas ditanam .



Tetapi sayang.... sejak kebelakangan ini, bunga yang ditanam tidak terjaga. Balik sekolah jam 3 petang, saya keletihan. Selepas memasak waktu petang, dah tak larat nak keluar rumah untuk membelek bunga-bunga. Taman kecil di depan rumah memang tidak berseri lagi. rumput-rumput memenuhi pasu. Malu la jugak bila kawan-kawan datang. Cuti sekolah nanti, insyaAllah nak cantikkan semula.
Wednesday, November 5, 2008 | By: WR

SALAHLAKU GURU..

Sesekali guru menjadi tumpuan media dan menjadi topik perbualan ramai. Guru juga adalah manusia biasa yang tidak dapat tidak mungkin terjerumus dalam masalah yang TIDAK sepatutnya dialami oleh insan yang bergelar GURU.
Menoleh kembali beberapa insiden yang kurang enak didengar dan tidak sanggup dibaca sekiranya tersiar di media cetak ANTARANYA ialah :
1. Mencabul murid sendiri
2. Mencabul sesama guru
3. Salah guna wang kerajaan
4. Mencederakan murid

sekadar memberikan beberapa contoh, mungkin ada contoh lain......
Antara terhangat ialah apabila guru lelaki mempunyai hubungan dengan murid perempuan. Tempat-tempat strategik yang pada mulanya hanyalah pertemuan biasa guru-murid kadang-kadang bertukar menjadi SARANG yang mencurigai...antaranya:
1. BILIK kaunseling
2. Bengkel KHB
3. Perpustakaan
ekoran itu, tercetusla hubungan terlarang antara murid perempuan dengan guru kaunseling, murid perempuan dengan guru KHB dan murid perempuan dengan guru perpustakaan. Salahkah diadakan bilik-bilik itu? Salahkah murid berjumpa guru? Salah guru mendampingi murid?

Mengapa saya menulis perkara ini?
Saturday, November 1, 2008 | By: WR

KEM SPM LAGI.....

Jumaat sepatutnya hari untuk rehat bagi negeri2 sebelah pantai timur. Tapi saya terpaksa menguruskan satu lagi KEM SPM. Kali ini 13 orang pelajar terpilih untuk menghadiri kem bersama-sama sekolah SMK Tg. IBrahim Setiu. Tak la jauh sangat. Memakan masa satu jam sahaja dari sekolah saya. Saya menyewa sebuah Van dan menggunakan kereta saya sendiri untuk mengangkut pelajar. Kali ini melibatkan mata pelajaran saya sendiri, jadi saya memang kenal sangat pelajar2 ni... Kalau yang terdahulu saya menguruskan kem untuk pelajar kelas sains, memangla senang kerana pelajar itu berdisiplin, cerdik dan tahu mengurus diri. Tapi yang kali ini pelajar sederhana dari kelas aliran sastera...mereka kurang serius terhadap pelajaran, sedikit nakal. Pelajar lelakinya seramai 9 orang (seorang tak hadir kerana kakaknya kawin]

Yang perempuan 4 orang je...


Sejak umor saya dah masuk 40han... saya kurang mengamok pada pelajar. Pendekatan saya berlainan dari mula2 mengajar dulu yang GARANG. Berjanji untuk bertolak jam 7.00am. kerana perjalanan mengambil masa satu jam. Kem bermula 8.30am. Namun bila saya tiba di sekolah seorang pun tak ada. yang ada hanyalah pemandu van yang tiba 5 minit sebelum jam 7.00am.

Saya menelefon mereka seorang demi seorang. Ada yang sedang bersiap, sedang mandi, basikal rosak, ayah ada hal dan macam2 alasan yang mereka beri. Peningla jugak dibuatnya.. Jam 7.30am baru semuanya berkumpul. Itu pun seorang terpaksa diambil ditengah jalan.....

Kem berakhir jam 6.00pm. Oleh kerana beberapa urusan, bertolak pulang jam 6.30pm. Sampai di sekolah lebih kurang jam 7.30pm. Itu pun saya bawa kereta perlahan kerana peristiwa ditahan polis trafik minggu lepas masih dalam ingatan. Bila sampai mereka ni pulak buat hal. Yang lelaki tidak mahu terus pulang tapi solat magrib di surau sekolah . Yang perempuan saya hantar ke rumah masing2. Walau penat tapi lega kerana mereka sampai kerumah masing2.

Pelajar lelaki siap suruh saya balik kerana mereka masih nak bersama...Sampai di rumah saya selepas solat isya, saya telefon mereka. Rupanya mereka belum pulang dan berhenti makan di restoran.... Adus....geram betul.. Dalam keadaan guru sedang memikirkan keselamatan mereka, mereka masih seronok makan2 ..Dalam nada tegas saya mengarahkan mereka pulang segera. Akhirnya mereka akur....Jam 9.00pm saya hubungi mereka lagi dan mereka telah berada di rumah masing2...barula saya dapat berehat dengan tenang....SPM 10 HARI LAGI........
Related Posts with Thumbnails