Wednesday, December 31, 2008 | By: WR

PROGRAM MOTIVASI PELAJAR SEKOLAH DAERAH BESUT

Sekolah saya sekali lagi dipilih sebagai tuan rumah program untuk pelajar-pelajar tingkatan empat sekolah-sekolah daerah Besut. Program motivasi itu pada asalnya akan dirasmikan oleh Dato` Seri Idris Jusoh. Tetapi beliau sekarang berada di China.


Seramai 20 orang pelajar dari setiap buah sekolah di Daerah Besut hadir menjadikan jumlahnya 160 orang peserta kesemuanya. Penganjur adalah Polis daerah Besut dengan kerjasama PPD Besut. Kami hanya menyediakan tempat manakala pengurusan program adalah kelolaan Polis.
9.00 am
Program dimulakan dengan Ceramah Motivasi oleh Penceramah Khas dari Maktab Sultan Mizan. Subhanallah! Saya amat mengkagumi cara beliau menyampaikan ceramah. menarik dan bernas.. sepanjang ceramah beliau, tidak sesaat pun saya leka mendengarnya. Beliau tidak menggunakanbantuan komputer. Hanya bermodalkan air liur, tetapi kesannya amat baik sekali. Sepanjang ceramah tidak pernah pun saya menguap!

Kemudian berhenti rehat dan minum pagi disediakan.

11.30 am
Penceramah kedua mengambil tempat. Saya tidak sempat mengikutinya kerana terpaksa membuat sedikit analisa PMR 2008 kerana esok akan dibentangkan dalam Mesyuarat JKS kali pertama. Sibuk betul minggun ini.

Program disusuli dengan jamuan tengahari dan solat zohor berjemaah. Ia berakhir pada 3.30pm.
Monday, December 29, 2008 | By: WR

SELAMAT TAHUN BARU HIJRIAH 1430



Seronok bersama keluarga menyambut Tahun baru Hijrah 1430. Saya ajak anak-anak bersama-sama membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun. Harapan agar anak-anak tidak lupa amalan ini. Ayahnya ke mesjid untuk sama-sama menyambutnya bersama jemaah mesjid Kg Padang Luas.

Hijriah ertinya berpindah, meninggalkan, berpaling dan tidak mempedulikan lagi. Ada beberapa pengertian hijriah, iaitu:

1.kaum muslimin meninggalkan negerinya karena berada di bawah pemerintahan yang kafir

2.Menjauhkan diri dari dosa

3.Permulaan tarikh Islam.

Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijrah / Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saiyidina Umar Al-Khattab radhiyallahu `anhu. Ini adalah turutan dari Kesatuan Arab yang ditubuhkan di bawah naungan Islam pada zamannya
Saturday, December 27, 2008 | By: WR

RAHSIA YANG BUKAN LAGI RAHSIA

1.Saya terkejut dengan panggilan telefon seorang rakan guru yang tiba-tiba bertanya mengenai jawatan baru yang akan dipegangnya tahun 2009. Terdapat 40% perubahan dalam tugas guru tahun depan. Yang peliknya mengapa RAHSIA pertukaran tugas itu bocor? Dekat mana yang bocornya. Kalau rumah bocor biasanya di bumbungnya lah! Ini yang buat saya "menyampah". Ada jugak politik dalam sekolah rupanya. Sepatutnya esok semasa mesyaurat guru kali pertama, guru-guru akan dapat senarai tugas masing-masing.

2. Seorang saudara yang mengerjakan haji pulang dengan selamatnya dari Mekah. Namun, amat menyedihkan, RAHSIA keaiban beliau di sana terbongkar jua dan menjadi cakap-cakap yang tidak enak didengar. Kononya di Mekah sana beliau bertengkar hebat dengan rakan sebilik.

3. Anak saudara yang pendiam dan pemalu tiba-tiba memberitahu yang dia akan bertunang isnin ini. Wah, sekian lama berRAHSIA kononnya tak ada "gewe", tiba-tiba dah nak bertunang.
Monday, December 22, 2008 | By: WR

Dikir Barat Moden

Hiburan orang zaman ini macam-macam. Kalau dulu zaman TV masih belum ada, orang Kelantan berhibur dengan dikir barat dan makyong. Lepas menuai padi, sawah padi dijadikan tapak tempat berlangsungnya dikir barat, wayang kulit dan makyong. Saya pernah jugakla pergi terutama wayang kulit. Saya suka wayang kulit. Dikir barat saya tak suka sebab ada yang mengarut-ngarut tu..

Kini Dikir barat dihidupkan dengan versi baru.... yang bagi saya entah apa-apa.... ada la jugak yang baiknya.. tetapi melihat di satu web (di.sini) Dapat dari blog anak sedara....saya terasa JIJIK ! maafla bukan saya jadi emosi tetapi banyak perkara dalam dikir barat tuh telah tercemar... Wanita telah dieksploitasi sedemikian rupa untuk melariskan album dikir barat itu. Dengan pakaian seksinya, geleknya.... senikata lagunya juga berbaur lucah!


Inikah yang hendak diwariskan kepada generasi akan datang? Berdosa pulak rasanya saya pamirkan url web dikir moden nih... mana tahu orang yang tak pernah tengok jadi tertengok gara-gara saya yang memaparkan url nya...
Saturday, December 20, 2008 | By: WR

KEBEL BESAR , kebel kecil, langsung tak ada kebel...

Setakat ini ada 5 orang guru baru masuk ke sekolah saya. Satu dari luar negeri (Johor), 2(luar daerah) dan 2 lagi dalam daerah. Yang keluar ke sekolah lain belum ada maklumat. yang memohon pun belum dapat surat. Masalah la juga nak dibuat jadual mengajar untuk mereka, bimbang pulak mereka akan dikeluarkan.

Yang saya hairan bin ajaib, kenapa guru option yang mencukupi masuk lagi? guru option berkenaan dah cukup! datang lagi sorang option yang sama? Ramai yang mengatakan dia ada KABEL BESAR! Rela naik turun ke sana sini hendak juga datang ke sekolah saya. Pernah dikatakan dia sanggup buat orang lain menderita jika perlu. WAH! Hebat tu.

Semasa mula2 saya dapat posting di Terengganu, hampir 90% kawan saya kena mengajar di Sabah dan Serawak. Lalu mereka bertanya saya " Ko ada KEBEL BESAR ke? Saya jawab " Saya jangankan KEBEL BESAR, kebel pun tak ada!!! langsung tak ada kebel , tapi alhamdulillah dapat di Terengganu dekatla juga dengan kelantan (negeri asal saya)
Wednesday, December 17, 2008 | By: WR

KEMBALI SIBUK MENJELANG 2009

Mesyuarat hari ini berlarutan hingga ke pukul 2.30 pm. Adus... masih banyak perkara yang perlu dibereskan sebagai persiapan sessi persekolahan 2009. Baru sahaja nak rehatkan minda dari urusan sekolah, kini terpaksa ke sekolah semula untuk menyiapkan senarai tugas guru 2009 dan jadual waktu 2009. buku Pelan Strategik pun dalam proses.

Satu perkara baru ialah Mesyuarat JKS kali pertama 2009 akan diadakan dalam tahun 2008. Biasanya mesyuarat pengurusaan dan mesyuarat guru saja yang diadakan dalam cuti sekolah!

80% tugas guru 2009 sudah siap. Cuma jadual waktu yang masih belum mantap. Hasrat pengetua nak serahkan jadual waktu guru pada mesyuarat kali pertama nanti pada 28 Dec 2008. P&P mesti diadakan pada Hari Pertama Persekolahan.

Esok sekali lagi mesyuarat. Minggu depan? Sibuk memanjang......Semasa sedang bermesyuarat, tetamu dari JPNT datang memeriksa keperluan kerusi meja 2009.
Tuesday, December 16, 2008 | By: WR

PERGINYA SEORANG KAWAN..

Jam 2.00 petang selepas menikmati makan tengahari bersama keluarga kemudian solat zohor, saya mendapat panggilan telefon dari seorang sahabat guru memaklumkan bahawa Cik Siti Hajar telah meninggal dunia. Khabar yang membuat seluruh anggota menggeletar... Kenapa banyak sangat kematian orang yang saya kenali pada tahun ini.. Arwah disahkan mengidap Luekimia 2 tahun yang lepas. Masih muda berumur dalam awal 30 han dan belum berkahwin. Kerana penyakitnya yang menuntut rawatan kemoterapi, dia memohon untuk bertukar sekolah ke Kelantan. Baru saja dia mendapat kelulusan itu. Pernah semasa saya menjaga anak yang dimasukkan ke Hospital Universiti Kubang Kerian, saya bertemu dengan beliau di sana. Beliau memperlihatkan kepalanya yang licin akibat rawatan kemo itu. tetapi beliau nampak gembira dan selalu bercerita tentang doktor-doktor yang telah mengenalinya. Masih terbayang telatahnya....

Leukemia merupakan salah satu penyakit barah atau kanser yang berpunca daripada darah. Leukemia terjadi apabila badan menghasilkan sel darah putih dengan aktif seterusnya menghalang penghasilan sel darah merah.Perkataan leukemia, yang bererti 'darah putih,' diambil sempena nama penyakit pengiraan sel darah putih yang tinggi yang terdapat kepada kebanyakan pesakit leukemia sebelum menerima rawatan. Jumlah tinggi sel darah putih kelihatan apabila contoh darah dilihat di bawah mikroskop. Sering kali, sel darah putih ini adalah tidak matang atau tidak berfungsi. Jumlah sel darah putih juga turut mengganggu dengan fungsi normal sel lain.



Situasi ini menyebabkan berlakunya gejala anemia pada pesakit. Keadaan ini juga akan menyebabkan pesakit kekurangan sel darah putih matang dan ia mengurangkan daya tahan terhadap jangkitan. Penghasilan sel darah putih berlebihan juga menghalang penghasilan platlet darah yang penting untuk tujuan pembekuan darah.

Simptom yang berkait

Demam, sejuk, berpeluh malam dan simptom selsema lain
Kelesuan dan lemah
Hilang selera makan dan/atau berat
Gusi bengkak atau berdarah
Pendarah berlebihan (akibat luka kecil)
Simptom neurologikal (sakit kepala)
Hati dan limpa bengkak
Mudah lebam
Kerap dijangkiti penyakit
Sakit tulang
Sakit sendi
Tonsil bengkak
( RUJUKAN - Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.)

Permohonan ke IPTA

Hanya tinggal 15 hari 15:47:24 sahaja untuk kemukakan permohonan.(di.sini)

Seorang kawan anak saya datang ke rumah untuk pendaftaran Permohonan ke IPTA. Maklumla sekarang semuanya dilakukan dalam talian. Bagi anak-anak sekolah yang tinggal di kampung, agak sukar juga bagi mereka menggunakan Aplikasi Dalam Talian ini. Kawan anak saya telah mencuba berkali-kali di cyber cafe tapi tidak berjaya. Lantaran itu dia datang ke rumah dan saya menolongnya untuk mendaftar. Kesian.
Sunday, December 14, 2008 | By: WR

BEBAN HUJUNG TAHUN

Setiap kali hujung tahun, ibu bapa akan mencongak berapa duit yang ada. Masa ni la orang kata wang keluar macam air. Semalam saya menghabiskan masa separuh hari di Pusat membeli belah KB Mall. Kebetulan cuaca pun dah cerah ( gerimis masih ada )ramai jugalah pengunjung di situ. Rata-rata adalah ibu bapa yang sibuk membeli keperluan sekolah. Oleh kerana mereka membawa anak -anak untuk mengukur baju sekolah, teramatlah sesaknya di bahagian pakaian sekolah mahupun di kaunter. Ini saya paparkan perbelanjaan untuk seorang anak saya. ( Lelaki, tingkatan 1 2009 )
1. Seluar - RM31.00 x 2 = RM62.00
2. Baju - RM19.90 x 2 = RM39.80
3. Kasut - RM35.00 x 1 = RM35.00
4. Beg RM49.00 x 1 = RM49.00
5. Stokin RM7.90 x 2 = RM15.80
6. lain-lain
(pembalut buku, alat tulis, dll)
= RM50.00
------------------------------------
JUMLAH = rm251.60
====================================
saya juga turut membeli keperluan persekolahan anak perempuan yang akan masuk tingkatan 4 tahun depan. bayangkan kalau ada ibu bapa yang mempynyai 5 anak yang bersekolah.....
RM250 x 5 = RM1250.00

Bagaimana pula perbelanjaan anak-anak di peringkat yang lebih tinggi? IPTA, kolej dll
Wednesday, December 10, 2008 | By: WR

TAHUN "BERDUKACITA"

2008 akan melabuhkan tirainya tidak lama lagi. Banyak insiden dukacita berlaku pada tahun ini khususnya melibatkan kematian.....
1. Bulan Februari - di mana neneknda yang telah berusia seratus lebih kembali kerahmatullah - sakit tua. Satu kebanggan bagi kami, walaupun usianya mencecah ratus namun dia masih mengingati kami cucu-cucunya malah cicitnya pun masih dia ingat. Dia tidak nyanyuk. Cuma keranah tetap ada - CEPAT MERAJUK. Biasalah.. sesiapa pun begitu bila mencapai umor emas.

2. Seminggu selepas pemergian neneknda ( Februari juga ) - adinda saya pula menyusul - Hepatitis beserta TIBI. Oleh kerana beliau belum berkahwin dan tinggal bersama emak, pemergiannya benar2 meruntun hati emak. Semasa arwah sakit baik di rumah atau di hospital, emak sentiasa di sisi.. Setiap kali melihat barang2 peninggalan arwah, emak sentiasa menitiskan air mata.

3. Pada bulan Julai - Abang ipar meninggal mengejut. Kematiannya mendapat liputan akhbar kerana dijumpai mati dalam keretanya berdekatan Farmasi. Dipercayai beliau ke Farmasi dan dijumpai terbaring ditempat duduk belakang kereta. Tiada unsur jenayah kerana semua dokumen peribadi serta dompet tidak terusik. Lagi pun kereta di "parking" elok di depan pasarya. Orang ramai yang menyangka beliau tidur mencurigainya bila seorang lelaki melihat wajahnya kebiruan. Kematian ini amat memilukan kakak saya kerana beliau terlalu bergantung kepada suaminya dan tidak tahu memandu kereta - beliau tinggal jauh dari keluarga ( Di KOta BHaru ) Kini segalanya terpaksa diurus sendiri.

4.Terkini Disember - pemergian abang ipar di Mekah seperti yang telah ditulis dalam entri sebelumnya. bERUNTUNGNYA DIA... pemergianya dalam keadaan dia bersedia.. Segalanya telah diwasiatkan dengan teliti dan sebelum berangkat dia banyak bercakap mengenai mati. Saya berani kata dia CUKUP BERSEDIA .... pesananya sebelum berangkat seolah-olah dia tahu dia akan pergi ..Kakak saya yang sulong ini tidak mempunyai anak cuma ada seorang anak angkat. Mujurnya kakak saya yang ini tinggal dalam sanak saudara. Senangla sikit.

Empat kematian dalam satu tahun.......Setiap kali kematian berlaku, cukup menginsafkan saya. maknanya sesiapa pun, bila pun masanya hanya ALLAH yang tahu. Saya cukup TERKESAN. Kini dalam kepala saya kena bersedia kerana kita akan dijemput pada bila-bila masa. Jangan lagi leka. Pernah seorang kawan saya semasa melihat cincin dijarinya saya bertanya. "Cincin tunang ke" Dia menjawab selamba " Ya, siang malam ingatkan "tunang". Saya bertunang dengan MATI " hebatnya dia. Tapi pada masa yang sama dia seorang yang komited dengan kerjanya. Benarlah ungkapan BERUSAHALAH SEOLAH2 AKAN HIDUP SELAMANYA TETAPI BERIBADATLAH SEOLAH2 AKAN MATI ESOK.
Sunday, December 7, 2008 | By: WR

PEMERGIAN DI SAAT AKAN BERWUKUF

Malam tadi dalam pukul 8.30pm, saya mendapat panggilan telefon dari adik yang bekerja di Penang. Katanya salah seorang rombongan haji bersama kakak, abang ipar, emak dan 3 lagi sedara telah meninggal sejurus sebelum berangkat ke Arafah untuk berwukuf.Dia mengetahui berita itu dari seorang kawannya yang bekerja dengan Syarikat CITRA iaitu pakej haji yang membawa rombongan kakak saya itu. Antara percaya dengan tidak saya menelefon pula anak saudara untuk bertanyakan kalau-kalau kakak saya ada memaklumkan perkara itu. Kata anak saudara saya, setakat ini tiada apa-apa berita. Semalam kakak saya ada menghantar sms mengatakan sedang sibuk membuat persiapan untuk berangkat ke Arafah.

Dalam pukul 9 malam, tiba-tiba anak saudara saya menelefon kembali. Dalam nada sebak, dia memberitahu, yang meninggal ialah abahnya sendiri - abang ipar saya. Berita ini disahkan oleh Lembaga tabung haji kemudiannya. Abang ipar saya satu-satunya jemaah lelaki dalam kumpulan itu. Dialah menjadi tempat bergantung emak, kakak serta 3 saudara (perempuan juga) untuk mengerjakan haji. Emak saya sihat cuma dia ada kencing manis, jadi sentiasa berwaspada dengan bekalan ubat. Seorang lagi juga kencing manis dan agak "teruk". Berjalan pun kadang-kadang tidak betul. Tapi abang ipar saya boleh dikatakan sihat sebelum berangkat. Cuma ada sebelum berangkat dia mengadu sakit dada.

Hari ini saya pulang le kampung ( Machang ) untuk mendapatkan cerita sebenar. Kebetulan kakak saya menelefon memaklumkan kematian suaminya. Saya tahu jika dia dapat menyampaikan sendiri berita itu, maknanya dia KUAT, Alhamdulillah. Sebelum bertolak ke Arafah, pada waktu subuh abg ipar saya ke klinik tabung haji dan di tahan di Hospital Saudi. Dia memesan kepada kakak supaya terus berangkat dan jangan menunggunya. Dia akan pergi dengan bantuan hospital. Selepas itu mereka tidak lagi bertemu... itulah kali terakhir suami isteri itu berjumpa. Sekarang mereka sedang berwukuf. Kakak saya harus kuat untuk terus mengerjakan ibadah yang seterusnya,. Melontar di Mina bukan kerja senang.. Di situlah ketahan kita diuji dan memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang tinggi. Dengan kesedihan kematian suaminya, kakak saya terpaksa pula menjaga emak yang agak lemah.... Semoga mereka diberikan kekuatan dan Allah memudahkan urusan haji mereka... itulah doa saya. Walaupun abang ipar sudah tiada untuk menjaga mereka tetapi saya yakin mereka akan dijaga oleh Yang Maha Kuasa. Semoga Allah memberi petolongan kepada mereka.. Ini adalah haji yang ke 3 bagi abang ipar. manakala akak dan emak saya ialah kali kedua.
Teringat pula kenangan pada 2002 ketika mengerjakan haji bersama suami. Setelah selesai ibadah haji kami di bawa melawat ladang unta dan sempat minum susu segar unta. Rindu untuk ke sana lagi.... ( Bergambar bersama seorang kawan sebilik )

Bergambar kenangan bersama kenalan satu pakej Syarikat Khawakib.



Selamat Hari Raya Aidil Adha semuanya.
Saturday, December 6, 2008 | By: WR

PERASMIAN PROGRAM ACCELERATED LEARNING

Perasmian Program Accelerated Learning berlangsung jua seperti yang dijadualkan dengan mantan Menteri Besar Dato` Seri Idris Jusoh sebagai perasmi setelah kembalinya ke rahmatullah bekas Timbalan Menteri Pelajaran Dato` Razali Ismail.

Suasana sayu apabila pengacara majlis mengumumkan untuk hadhirin membacakan al fatihah kepada arwah. Selain mantan Menteri Besar yang sekarang ini ADUN Jerteh, turut hadir sama ialah Pengarah Pelajaran Terengganu Dato` Ariffin Embong dan PPD Besut. Majlis berlangsung dalam hujan lebat. Sambutan tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Dato` Idris Jusoh memandu sendiri viva TAR11 bersama Toh Puan Cik Kamariah. Sebagai mana biasa beliau tetap santai dan berani dalam ucapannya.

Berikut ialah persembahan pelajar DIKIR BARAT dalam Bahasa INggeris. ( Maaf, suara tidak kedengaran)
video

Dan ini pula ucapan Pengetua Pn. Hjh. Ruhani Salleh.


Pelajar diuji mengingat 20 perkataan dan 50 nombor mengikut urutan.


Menggunakan kaedah Accelerated Learning ini pelajar dapat mengingat fakta dan pembelajaran dengan baik. Oleh itu pelajar ini dijangka dapat memanfaatkannya untuk PMR mereka pada tahun depan. Sekarang mereka berada dalam tingkatan 2. Kesan lain yang didapati ialah mereka lebih berani menghadapi penonton. Sebelumnya mereka malu-malu untuk ke depan. satu perubahan yang positif. Banyak lagi aktivti lain yang ditunjukkan tetapi saya tidak sempat merakamkanya kerana sibuk menguruskan beberapa perkara.

Selamat hari Raya AidilAdha kepada semua, Seri Suryati, Cikgu Yusof, Cikgu Wahab, Cikgu Usop. Si Juita berkirim salam. Beliau balik berhari raya bersama keluarga suaminya di Perak.
Tuesday, December 2, 2008 | By: WR

HASIL TANGAN ANAK SULONG PELAJAR LANDSKAP

Mata Pelajaran Vokasional diperkenalkan di sekolah saya pada tahun 2003 iaitu Landskap & Nurseri dan Katering & Penyajian. Salah seorang pelajar landskap memang berbakat dan ada potensi untuk berjaya dalam kerjaya selepas tamat sekolah. Ramai guru-guru mengupah beliau membuat taman mini di kawasan rumah masing-masing. Saya juga tidak ketinggalan... Ini la hasilnya

Tapi sayang, pokok palma yang semakin membesar telah menyebabkan dasar kolam tidak lagi dapat menahan air. Akar palma membesar dan memecahkan sebahagian dasar kolam.
Related Posts with Thumbnails