Thursday, October 30, 2008 | By: WR

MUSIM MENJAMU SELERA DAH TIBA.....

Bila persekolahan telah tiba ke penghujung, selalunya banyakla jamuan akan diadakan. Seolah-olah sudah jadi trend sejak 2-3 tahun kebelakngan ini sekolah mengadakan jamuan di luar. Unit-unit tertentu macam berlumba2 memilih lokasi jamuan akhir tahun.

Tadi saya turut bersama Unit PSS untuk meraikan Jamuan Akhir tahun di Bukit Keluang Beach Resort. Seronok juga menjadi sebahagian daripada AJK pengurusan sekolah. Hehehhe.. kalau ada jamuan atau apa-apa majlis kita dijemput sama...

Dengar khabar, Badan Pengawas pula berura-ura mengadakan jamuan akhir tahun di sebuah hotel di Kota Baru. Mak ai.... jauh la pulak. Jamuan guru anjuran kelab Guru pula menempah tempat yang sama dengan Unit PSS..

Masuk senarai "menunggu" ialah Koperasi Sekolah, PUM, Pasukan SPM dan 2-3 unit lain yang akan mengadakan jamuan. Jamuan-jamuan la jugak.. bila akhir tahun jangan lupa banyak perkara perlu dibereskan.
Saturday, October 25, 2008 | By: WR

SABTU YANG MELETIHKAN

Semalam ibu yang tinggal di Machang mengadakan solat hajat kerana dia akan menunaikan haji buat kali kedua bersama kakak dan abang ipar. Saya terpaksa bergegas pulang ke Jerteh selepas selesai majlis dan tidak sempat bersama-sama adik beradik yang lain untuk mengemas apa yang patut. Ini kerana saya terpaksa ke Kuala Terengganu awal pagi ini.( Sabtu ) untuk satu mesyuarat di Jabatan Pelajaran Terengganu (JPN )

Saya bertolak seawal 7.30am selepas mengisi minyak di stesen petronas. Memandu berseorangan dengan jarak 115km dengan mengambil masa hampir 2 jam memang memenatkan bagi saya. Jalan raya memang sentiasa sibuk pada hari sabtu. Kuala Terengganu bagi saya agak asing. Saya tidak berapa mahir memandu dan tidak berapa tahu selok belok jalan rayanya. Saya lebih mahir memandu di Kota Bharu. Bila memandu berseorangan saya lebih suka mengambil jalan utama dan tidak melalui jalan pantai. Walau pun kenderaan agak banyak saya lebih rasa selamat. Jalan pantai agak sunyi dan menakutkan. Apatah lagi sejak membaca berita sepsang suami isteri dari Jerteh yang ditembak sekumpulan "perompak" agaknya. Suamim isteri itu berada di jalan raya dan dikepung penyerang yang akhirnya menembak kearah kereta mereka. Akibatnya si isteri terbunuh. Saya jadi fobia.

Saya berhenti di stesen minyak Tok Jiring untuk ke tandas dan meneruskan perjalanan ke destinasi. namun saya terlepas jalan masuk ke JPN. Dah banyak kali datang ke JPN, namun saya masih tidak masak jalan di KT.

Mesyuarat bermula jam 9. Kebetulan selepas mesyuarat dan bengkel, kami menjamu selera sempena Hari Raya. Mesyuarat tamat jam 2.30 pm. Saya dan seorang teman solat zohor di JPN sebelum pulang. Dalam perjalan pulang sahabat saya Cikgu Ramlah menemankan saya singgah di MYdin MALL. Saya membeli beg pakaian untuk anak yang tinggal di asrama. Begnya telah rosak. Sebagaimana susahnya hendak parking begitulah juga sukarnya hendak keluar dari parking di MYDIN MALL.... terkial2... akhirnya dapat jugak keluar ke jalan besar. Jam sudah pukul 4.45pm. Nasib baik dah solat jamak tadi.

Meneruskan perjalanan pulang, hujan turun pula...Begitula keadaan akhir2 ini. HUjan selalu turun waktu petang. Jalan agak sesak. Saya terpaksa memandu agak laju untuk cepat sampai... Takut juga kalau lewat petang.. saya PENAKUT.... Suami pula menelefon bertanyakan perjalanan saya. Dia pun bimbang saya memandu sendiri.. Dalam leka memecut, adus.. semasa memotong sebuah kenderaan.... saya ditahan polis trafik. Dalam hati saya mengagak yang saya akan disaman.Saya membuka cermin kereta.
" Laju kak memandu..... memotong lagi.. nak kemana ni" Tegur seorang anggota trafik.
" Saya dari Kuala Terengganu, ni hujan2 saya nak terkencing, sebab tu laju....." Spontan saya menjawab...hehehhe nak tergelak pun ada...
" MIntak lesen kak" Polis itu masih berbudi bahasa..Tanpa berlengah saya menghulurkan lesen.
"NI Ops Sikap kak.., ......" Belum sempat dia meneruskan kata-kata... saya memotong.
" Saya mintak maaf encik.. saya tak tahan nak ke tandas.. Saya dah memandu hampir 2 jam dalam hujan..." Dia tersenyum..
" Tak apa la kak... lain kali jgn laju ye.. bahaya"
Leganya........Setelah mengucapkan terima kasih, saya memulakan perjalanan saya dengan agak "sopan".. Dah terkena baru nak hati2...

Saya sampai ke rumah jam 6.20pm... Mak ai.. penatnya... kesian anak2 menunggu....Esok dah sekolah lagi....
Thursday, October 23, 2008 | By: WR

KESIBUKANKU SEBAGAI SEORANG GURU, ANAK, IBU DAN ISTERI

Di blog ini saya mengandaikan diri saya sebagai seorang guru, sebab itu diskripsi blog saya ditulis "DIARI MAYA SEORANG GURU". Aktiviti sebagai seorang guru sentiasa terisi dengan P&P, nota pelajar, kegiatan PMR, SPM, pembelian PCG, ulangkaji, latihan,mesyuarat, aktiviti Ko dan bermacam-macam lagi....Namun hari ini saya seolah-olah tersedar, batang tubuh ini bukan hanya milik SEKOLAH walaupun kadang-kadang kerja sekolah dibawa balik ke rumah.

Hari ini saya keletihan ke sekolah kerana malam tadi ayahnda yang telah tua menuntut dilayan sebagai seorang bapa. Badannya yang telah uzur, sakit-sakit perlu dirawat. Sebagai seorang anak, siapa lagi yang perlu bertanggungjawab terhadap bapanya. Disaat dia terlantar keuzuran, ingatan tentang baktinya tatkala saya masih kecil kecil, bersekolah dan berada di menara gading menjelma. Bagiamana susah sekalipun, dia akan menyediakan keperluan sekolah saya.

Sebagai seorang ibu pula, anak-anak amat memerlukan diri ini untuk membereskan hal persekolahan yang tidak dapat diselesaikan. Saya lah yang menjadi rujukan anak-anak kerana ayahnya sibuk dengan kerja.

Kesibukan sebagai seorang guru terhadap pelajar dan majikannya, anak terhadap seorang bapanya, ibu terhadap anak-anaknya tidak berhenti setakat itu sahaja. Malah tanggungjawab yang tidak kurang BESARnya menunggu untuk dilaksanakan iaitu tangungjawab seorang isteri terhadap suaminya. Suami yang keletihan bekerja juga memerlukan layanan seorang isteri.

terfikir dibenak ini mampukah saya menjalankan kewajipan ini dengan sempurna..... Bukan merintih atau tidak sanggup lagi menghadapi situasi begini, cuma sekadar luahan hati seorang guru, anak, ibu dan isteri....Semoga selepas apa yang diluahkan di sini, bebanan/tekanan menjadi reda.... Hanya di sini tempat melepaskan luahan hati. Individu yang terlibat yang diceritakan tidak tahu menahu pun...
Wednesday, October 22, 2008 | By: WR

MESYUARAT PASUKAN SPM KALI KE 3

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh pengetua hari ini membincangkan antara lain:
1. Prestasi sekolah dalam Peperiksaan Percubaan seluruh negeri Terengganu (47 /117)
2. 2 Orang pelajar sekolah yang menjadi antara pelajar terbaik negeri - Mohd Hafizuddin (9A) dan Mohd Faizul (8A). Tahniah!
3. Program SPM ( Oktober - November ):

a. majlis Penyampaian Hadiah untuk 10 pelajar cemerlang dalam peperiksaan Percubaan yang lepas.
b. Program Mentor-mentee
c. Motivasi Menjelang SPM
d. Solat hajat
e. Majlis Restu Ilmu

Mesyuarat berakhir pada 2.45pm
Tuesday, October 21, 2008 | By: WR

SUMBANGAN KFC DARIPADA DATO' SERI IDRIS JUSOH

DS Idris Jusoh bermurah hati menaja KFC kepada pelajar-pelajar yang mengikuti Program Accelerated Learning. Guru-guru yang terlbat juga tidak ketinggalan menerima habuan itu...

Nampaknya DS Idris Jusoh berpuas hati dengan persiapan sekolah untuk menjalankan Program tajaannya itu...Pengetua pun turut bangga kerana sekolah ini menjadi sekolah pertama di Terengganu menerima program sedemikian.
Monday, October 20, 2008 | By: WR

PERMOHONAN DALAM TALIAN KE SEKOLAH MENENGAH TEKNIK

Satu Taklimat akan diadakan di sekolah saya untuk memaklumkan kepada pelajar Tingkatan 3 tentang Permohonan Dalam Talian ke Sekolah Menengah Teknik.
Tarikh : 28 Oktober 2008
Hari : Selasa
Tempat : Surau

Taklimat akan disampaikan oleh kaunselor sekolah.

Tarikh Tutup Permohonan: 15 Januari 2009

HARI PERTAMA PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TINGKATAN 4

Cuaca agak mendung. Hari ini tiada bacaan Yaasin berjemaah kerana Peperiksaan Akhir Tahun bermula bagi tingkatan 4. Kelas yang tidak menghadapi peperiksaan membaca Yaasin dalam kelas masing-masing bersama guru kelas mereka.

Pelajar nampak serius menjawab kertas Bahasa Melayu.( Kelas yang saya masuk , Kelas lain tak tahu la... )Masing-masing kusyuk menulis dan mengambil kertas jawapan di meja guru kerana kertas yang dibekalkan tidak mencukupi... Banyak sangat idea kot nak tulis. Bagusla. Semasa peperiksaan begini, sesetengah guru amat suka kerana kelas akan menjadi senyap.
Sunday, October 19, 2008 | By: WR

KEM KECEMERLANGAN SPM

Sejak kebelakangan ini, Kem Kecemerlangan Pelajar peringkat negeri kerap diadakan. Murid yang disasarkan untuk mendapat straight A dikumpulkan diseluruh negeri untuk digilap bagi mencapai impian itu. Bagi sekolah saya, yang terbaru 10 orang pelajar SPM terpilih untuk menghadiri KEM "sedemikian" di Kolej Multimedia Telekom, Rusila, Marang.

Penganjur tidak menepati masa agaknya menyebabkan jadual pelajar pulang dari KEM tersasar dari jadual sebenar. Sepatutnya kem berakhir pada pukul 4 petang tadi. Apa yang terjadi ialah majlis penutup kem berlanjutan hingga pukul 6 petang. Jenuh guru-guru yang mengurus pelajar menunggu. Lebih-lebih lagi yang hendak pulang jauh seperti sekolah saya. Perjalanan mengambil masa 2jam lebih.

Pelajar tiba di perkarangan sekolah hampir pukul 9 malam.......Memangla "merisaukan" kerana ibubapa sudah lama menunggu.. Pihak penganjur patut memikirnya semua kemungkinan terutama aspek keselamatan pelajar lebih-lebih lagi pelajar perempuan yang tinggal jauh dari sekolah. Ibu bapa yang datang menjemput pula hanya dengan motosikal....

Syabas kepada pelajar yang terlibat. Kejayaan Anda Dalam SPM nanti menjadi kebanggaan sekolah...
Saturday, October 18, 2008 | By: WR

APAKAH HUKUMAN YANG PALING WAJAR?

Pelajar yang terlibat dengan KES PELAJAR TENDANG GURU digantung persekelohan selama seminggu untuk siasatan... Apakah HUKUMAN yang paling wajar untuk beliau?
video
video

KISAH BENAR ATAU SEBUAH PENIPUAN

Semalam selepas selesai kertas geografi PMR saya mendapat panggilan telefon daripada anak saya yang tinggal di asrama supaya mengambilnya di asrama sekolahnya. Dalam perjalanan , saya singgah membeli surat khabar. Selesai membeli semasa saya melangkahkan kaki ke dalam kereta, saya di panggil oleh seorang remaja.

remaja : makcik, tolongla saya, saya tak ada duit nak balik ke kampung.
saya : kamu nak balik kemana?
remaja : Kuantan.
saya : kamu dari mana?
remaja : saya dari Sekolah Teknik Besut. tinggal di asrama. saya nak balik Kuantan tapi tak ada duit. Dari semalam saya di sini tidur di surau tuh malam tadi.
saya : Habis kalau tak ada duit kenapa kamu nak balik? Duduk je la di asrama. Lagi pun ahad nih sekolah dah buka semula. Mana sempat awak nak datang balik sekolah?
remaja : Saya balik sebulan sekali ke kampung. nih kena balik WAJIB.
[saya mula mencurigai remaja ini... cakapnye macam berbelit-belit.]
saya : betul ke cerita awak ni.... mana beg awak? Takkan awak nak balik lenggang je ni? Mana kad pengenalan awak saya nak tengok. Sebenanrnya saya nih seorang guru. Ada jugak kawan saya yang mengajar di sekolah Teknik tu. Nama awak sape?
remaja : ooo.. cikgu ke? Nama saya Nazrin. Tapi kad pengenalan saya tak ada. Saya simpan di rumah.
saya : Aik? Kenapa tinggal di rumah? Ni salah ni awak tak bawa kad pengenalan, nanti orang ingat awak ni pendatang haram ke ape.... Saya kesiankan awak, tapi zaman sekarang ni banyak sangat penipuan.. saya tak boleh percaya 100% kat awak..
remaja : terpulang la cikgu nak percaya ke tak....[ mukanya masam mencuka , kesian pulak saya tengok..]
saya : okla.. saya boleh bagi awak RM5 sahaja. INi buat awak makan.....
remaja : terima kasih cikgu.
[ remaja itu terus berlalu, saya pun tak dapat nak tunggu lama kerana anak saya dah lama menunggu.. Dalam hati terfikir pulak ini satu teknik penipuan zaman moden atau betul-betul satu kisah malang seorang pelajar.... Bila pulang ke rumah saya menceritakannya kepada suami. Suami saya jenis yang tidak kisah.. tinggallah saya masih memikirkannya .....
Friday, October 17, 2008 | By: WR

TERLEPAS HUKUMAN GANTUNG



sedutan dari NST
PUTRAJAYA: Citing incomplete investigations and insufficient evidence, the Federal Court yesterday set aside the murder conviction and death sentence on a former security guard accused of murdering a 10-year-old girl four years ago.

The accused, Mohd Abbas Danus Baksan, was spared the gallows but still has to serve a 20-year jail sentence after pleading guilty at the Johor Baru Sessions Court for raping Nurul Huda Abdul Gani.

Abbas, 52, had another reason to heave a sigh yesterday -- the 24 strokes imposed on him for the rape was also set aside due to his age as the law states that those aged 50 and above would be spared the rotan.

At the time of the rape conviction in 2004, Abbas was 48 years old, but he was not whipped as he had appealed against his sentence.

KES MURID TENDANG GURU


malam tadi sempat merakam rakaman berita tentang kes murid melawan guru yang disiarkan di TV3. Malangnya bila nak siarkan di sini TERDELETE la pulak....

Saya tidak terkejut sangat dengan berita ini.. Tidak mustahil perkara ini terjadi pada masa sekarang. Pelajar begini selalunya dengan mak bapak mereka pun jenis yang melawan jugak.
Thursday, October 16, 2008 | By: WR

LAWATAN DARI SK PADANG LUAS

Hari ini sekolah saya menerima kunjungan dari SK Padang Luas. Ini adalah acara tahunan dari SK PAdang Luas sebagai aktiviti selepas UPSR mereka ke sekolah yang akan mereka masuki pada tahun depan. Seramai lebih kurang 60 orang pelajar tahun 6 SK pdang Luas diiringi oleh 5 guru mereka diketuai oleh GPK HEMnya Hjh. Hamidah Ab. Rahman.

Dalam K\kelam kabut, tidak sempat pula mengambil gambar-gambar mereka yang masih kecil ini. Mereka di bawa melawat kawasan sekolah seperti makmal KOmputer, Perpustakaan, Bengkel KH, Bilik Katering, dan bilik Kaunseling. Kemudian sekolah menyediakan sedikit jamuan di Kantin sekolah.
Tuesday, October 14, 2008 | By: WR

JADUAL PEPERIKSAAN PMR

ISNIN - BAHASA MELAYU 1 & 2, PENDIDIKAN ISLAM
SELASA - BAHASA INGGERIS 1 & 2, SAINS 1 & 2
RABU - MATEMATIK 1 & 2, SEJARAH
KHAMIS - KHB ( 1,2,3 & 4 )
JUMAAT - GEOGRAFI

Gambar di bawah ialah perhimpunan pada hari pertama peperiksaan iaitu pada hari isnin. Kelihatan penyelaras PMR bersama GPK HEM dan guru-guru PMR turut bersama. Perhimpunan bertempat di Dewan Terbuka sekolah.


Semua laluan ke bilik peperiksaan di"haram"kan kepada pelajar-pelajar lain.
Sunday, October 12, 2008 | By: WR

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN PMR

Esok merupakan hari pertama murid-murid saya menghadapi peperiksaan PMR. Hari ini semasa perhimpunan mingguan, saya lihat masih ramai murid tingkatan 3 yang hadir. Mereka diarahkan masuk ke Surau sekolah kerana kelas mereka telah disediakan sebagai bilik peperiksaan esok.

Saya masih sempat berjumpa murid 3S1 untuk memberi tip-tip kali terakhir.... Dikesempatan itu pelajar-pelajar perempuan bersalaman memohon restu guru...

Anak-anak didikku... Cikgu doakan kamu semua berjaya.. Kepada Siti Khatijah dan Tn. Amira : Kamu adalah harapan untuk 8A...

Selamat Berjaya..

Jangan lupa.... bawa kad pengenalan dan slip peperiksaan..
Friday, October 10, 2008 | By: WR

Bahasa Indonesia Vs Bahasa Malaysia

Saya dengan tidak sengaja menemukan sebuah blog yang penulisnya berbangsa Indonesia. Bila membaca topik INdahnya Bahasa Indonesia perasaan saya bercampur aduk antara MARAH dan sesekali SENYUM SENDIRI. Mungkin itu hanyalah satu GURAUAN, tapi ianya amat keterlaluan dong.....
INDONESIA : Kementerian Hukum dan HAM
MALAYSIA : Kementerian Tuduh Menuduh

INDONESIA : Kementerian Agama
MALAYSIA : Kementerian Tak Berdosa (oh please...)

INDONESIA : Angkatan Darat
MALAYSIA : Laskar Hentak-Hentak Bumi

INDONESIA : Angkatan Udara
MALAYSIA : Laskar Angin-Angin

INDONESIA : Pasukan bubar jalan !!!
MALAYSIA : Pasukan cerai berai !!!

INDONESIA : Merayap
MALAYSIA : Bersetubuh dengan bumi

INDONESIA: rumah sakit bersalin
MALAYSIA: hospital korban lelaki (Yang Benar Aje..? S..)

INDONESIA : telepon selular
MALAYSIA: talipon bimbit

INDONESIA : Pasukan terjung payung
MALAYSIA : Aska begayut

INDONESIA : belok kiri, belok kanan
MALAYSIA : pusing kiri, pusing kanan

INDONESIA : Departemen Pertanian
MALAYSIA : Departemen Cucuk Tanam

INDONESIA : 6.30 = jam setengah tujuh
MALAYSIA : 6.30 = jam enam setengah

INDONESIA : gratis ngobrol 30menit
MALAYSIA : percuma berbual 30minit

INDONESIA: tidak bisa
MALAYSIA: tak boleh

INDONESIA: WC
MALAYSIA: tandas

INDONESIA: Satpam
MALAYSIA: Penunggu Maling

INDONESIA: Aduk
MALAYSIA : Kacau

INDONESIA: Di aduk hingga merata
MALAYSIA : kacaukan tuk datar

INDONESIA : 7 putaran
MALAYSIA : 7 pusingan

INDONESIA : Imut-imut
MALAYSIA : Comel benar

INDONESIA : pejabat negara
MALAYSIA : kaki tangan negara

INDONESIA :bertengkar
MALAYSIA : bertumbuk

INDONESIA : pemerkosaan
MALAYSIA : perogolan

INDONESIA : Pencopet
MALAYSIA : Penyeluk Saku

INDONESIA : joystick
MALAYSIA : batang senang

INDONESIA : Tidur siang
MALAYSIA: Petang telentang

INDONESIA : ONANI
MALAYSIA : Tarik - Dorong Kelamin

INDONESIA : Air Hangat
MALAYSIA : Air Suam

INDONESIA : Terasi
MALAYSIA : Belacan

INDONESIA : Pengacara
MALAYSIA : Penguam

INDONESIA : Sepatu
MALAYSIA : Kasut

INDONESIA : Ban
MALAYSIA : Tayar (diambil dari cara baca tulisan Tyre dalam english)

INDONESIA : remote
MALAYSIA : kawalan jauh

INDONESIA : kulkas
MALAYSIA : peti sejuk

INDONESIA : chatting
MALAYSIA : bilik berbual

INDONESIA : rusak
MALAYSIA : tak sihat

INDONESIA : keliling kota
MALAYSIA : pusing pusing ke bandar

INDONESIA : Tank
MALAYSIA : Kereta kebal

INDONESIA : Kedatangan
MALAYSIA : ketibaan

INDONESIA : bersenang-senang
MALAYSIA : berseronok

INDONESIA : bioskop
MALAYSIA : panggung wayang

INDONESIA : rumah sakit jiwa
MALAYSIA : gubuk gila

INDONESIA : dokter ahli jiwa
MALAYSIA : Dokter gila

INDONESIA : narkoba
MALAYSIA : dadah

INDONESIA : pintu darurat
MALAYSIA : Pintu kecemasan

INDONESIA : hantu Pocong
MALAYSIA : hantu Bungkus

Lihatlah tulisannya ( di sini )

Kenangan Lama

Malam tadi seorang kawan lama menelefon untuk mengucapkan Selamat hari Raya. Dia dapat no saya dari seorang kawan yang kebetulan terserempak di majlis kenduri kawin sedaranya.... Kebetulan pula Blogger Cikgu Yusof ada bertanya tentang kakak angkat saya dari Muar, Maka ingatan saya tentang kenangan lama ketika bersekolah di SEKOLAH MENENGAH TEKNIK JOHOR BARU dulu muncul semula.



ini adalah gambar bersama-sama kawan sekolah yang tinggal di asrama. Bergambar sebelum ke sekolah.... nampak KARTUn je....nak tergelak la pulak...




Ini pula bergambar di asrama bersama senior.Ini gambar ZAMAN P. Ramlee & Saloma.. hehehhe


Yang ini bergambar bersama ahli rumah BETA semasa Sukan tahunan Sekolah.... Saya mewakili rumah Beta dalam acara pecut 1oo m, 200m . Jugak lompat jauh. JUga membantu rumah Beta menjuarai 4 x 400m.

Majlis Solat Hajat PMR & SPM 2008 dan Majlis Izin Ilmu PMR

Sekolah mengadakan solat hajat pada malam khamis lepas. Aturcara majlis :

6.45pm - jemputan ( ibubapa, PIBG Guru dan Murid berkumpul di surau sekolah.
6.59pm - Solat maghrib berjemaah
7.30pm - Solat Hajat
7.45pm- Bacaan Yaasin
8.10pm - Solat Isya Berjemaah
9.00pm - Jamuan nasi dan kuih muih raya

Bagi saya majlis berjalan lancar. Jumlah yang hadir sangat membanggakan.... namun masih ada sedikit kekurangan. Dan.. kekurangan yang sedikit itu telah dibesar-besarkan sehingga di mata mereka yang tidak hadir ianya menjadikan seolah-olah majlis itu GAGAL sama sekali. Puncanya hanyalah kerana susunan makanan lelaki dan perempuan terlalu dekat menyebabkan jemputan wanita yang hadir terpinggir kerana tidak mahu berebut hidangan berbentuk buffet..... Majklumla.. jemputan lelaki agak RAKUS... keluar je surau teur serbu makanan sampai makanan yangg dikhaskan untuk wanita pun turut dikerumuni sama....
Ala.... sikirt je silapnya..... Kalau kenduri pun kerana terlalu ramazi yang hadir mestilah "kecoh" sikit.....makanan cukup cuma sedikit kesilapan teknik.. janganla cepat melenting kan... SABAR....
Wednesday, October 8, 2008 | By: WR

SAMBUTAN HARI RAYA OLEH KELAB GURU

Kelab guru telah menganjurkan sambutan hari raya di bilik guru sekolah kami. Saya sedang mengajar di bengkel apabila menerima panggilan telefon dari GKMP Kemanusiaan untuk ke majlis tersebut. Majlis bermula pukul 10.00 pagi sedangkan saya habis mengajar pukul 10.20am.

Pukul 10.20 saya terus ke bilik guru, malangnya ruangan agak sempit menyebabkan keadaan kurang selesa. Makanan yang diletakkan dikerumuni guru-guru menyebabkan susah untuk mengambil makanan. Ingin saya beredar tetapi mengingatkan saya belum makan jadi saya terus menunggu sehingga GPK Pentadbiran menegur supaya mengambil makanan. Saya bersuara jugak mengatakan susah nak ambil makanan.

Selepas makan saya terus beredar untuk membuat persediaan masuk ke kelas 5EP.
Tuesday, October 7, 2008 | By: WR

KOKURIKULUM vs KURIKULUM

Nampaknya aktiviti kokurikulum semakin muram apabila sampai ke penghujung tahun. Hari ini (SELASA ) sepatutnya semua warga sekolah saya memakai baju seragam kelab masing-masing.Sekolah saya mewajibkan semua warga sekolah memakai baju ko pada setiap hari selasa. Nampaknya hanya PK Ko yang pakai uniform pengakap, guru-guru lain buat selamba je... Murid-murid pun ramai yang tidak memakai baju kokurikulum yang dikhaskan.... Banyak aktiviti sekolah yang HANGAT pada awal persekolahan sahaja. Bila dah sampai ke hujung tahun LESU semuanya.

Berlainan pula dengan guru-guru yang mengajar kelas peperiksaan nampak semakin bekerja kuat.Habis semua kertas percubaan seluruh negeri diberikan kepada murid.Apa tidaknya berjaya atau tidaknya sekolah selalu diukur dengan pencapaian kurikulum yang baik. Apabila keputusan peperiksaan awam keluar, guru-guru mata pelajaran lah yang paling berdebar-debar... kalau keputusan kurang baik.. siaplah post mortem nanti..Sebab itu semakin hujung tahun aktiviti untuk pelajar kelas peperiksaan
( tingkatan 3 & 5) semakin GALAK dijalankan....
Sunday, October 5, 2008 | By: WR

Hari persekolahan pertama selepas RAYA

Hari ini Hari Raya Ke Lima. Juga hari persekolahan pertama selepas cuti raya. nampaknya pelajar masih dalam mood raya. Masih ramai yang beraya.. sehinggakan semasa perhimpunan jelas kelihatan bilangan pelajar yang hadir merosot. Walau bagaimanapun muridku pelajar tingkatan 3 yang akan menghadapi PMR minggu depan amat bersemangat dan patut dipuji... masih memberikan tumpuan terhadap kertas ulangkaji yang diberikan.
Hari ini juga Cikgu Ghani mengadakan kenduri kawin anak sulungnya. Semasa menghadiri kenduri rumah cikgu Ghani jalan raya utama masih sesak terutama di simpang tiga lampu isyarat. Teringat kesesakan jalan raya pada hari raya Kedua sehinggakan terpaksa membatalkan beberapa ziarah...... Semasa menghantar anak-anak ke asrama semalam pun jalan tetap sesak dengan pengguna jalan raya terutama yaNg berkereta. Mereka ini anak Kelantan yang bekerja di Johor dan Kuala LUmpur.
Related Posts with Thumbnails