Saturday, April 16, 2011 | By: WR

MASJID DAN SEKOLAH

Saya baru balik dari kampung di Machang kelantan. Rumah saya berhampiran dengan mesjid Sultan Yahya Petra. Sejak kebelakangan ini mesjid ini begitu "hidup" tak kira siang atau malam. Bila saya balik pagi jumaat, mesjid itu tak pernah sunyi. Seawal 9 pagi saya sampai, sudah berkumandang suara dari pembesar suara mesjid, program ceramah santapan jiwa. Ianya berlarutan sehingga la solat jumaat. Apabila asar tiba, ceramah kembali keudara sehinggalah maghrib. Antara magrib dan isya disi pula kuliah agama lagi... begitulah seterusnya sebelum subuh sudah terdengar suara mengaji.

Minggu ini, satu program yg saya rasa belum pernah dibuat oleh masjid lain telah diadakan. Program motivasi yg selalunya berlangsung disekolah tetapi telah dibuat di mesjid. Dari apa yg saya dengar melalui pembesar suara, seluruh sekolah kebangsaan dari Machang telah menghantar pelajar UPSR untuk program MOTIVASI. Pelajar yg masih muda itu didedahkan dengan solat dhuha dan solat hajat beramai2 bersama2 guru besar dan guru2 masing2...

Tak heranlah Mesjid Sultan yahya ini telah dinobatkan sebagai Mesjid terbaik seluruh negeri kelantan pada tahun 2010. Ia sebuah mesjid uh "HIDUP" tak kira msa dibawah pengurusan imam yg kreatif mengadakan pelbagai program utk masyarakat setempat. tak macam sesetengah kawasan yg mesjidnya banyak ( dekat2 pulak tu ) tapi bagaikan"mati". Hanya dikunjungi bila solat hari raya saja,...

Mesjid dan sekolah kedua2nya adalah institusi pendidikan. kalau bergabung sedemikian, amatlah berkesan sekali. Di sekolah pelajar diajar ilmu duniawi dan mesjid pula menggalas tugas memperkayakan ilmu itu disamping ilmu akhirat... alangkah indahnya jika semua mesjid seperti mesjid ini....

2 Dari Kacamata Orang lain:

Granny Hani said...

asal machang ke? hubby hani pun.kawan hani ada yg duk area masjid tu.

WR said...

Ya,saya asal Machang. Belakang mesjid tu lah rumah mak saya. Sapa nama suami hani tu?mn tau kot2 kenal

Related Posts with Thumbnails