Hari ini saya mendapat panggilan telefon dari seorang kawan lama bertanyakan tentang keputusan kursus PTK yang saya lalui pada april lepas... Keputusan mungkin dalam bulan ogos nanti. Mengingatkan kursus PTK yang lalu mengimbau suasana tegang di kalangan peserta kursus yang terlibat. Benar pendapat sesetengah rakan peserta... PUBLIC SPEAKING meletakkan nilai peserta ke tahap yang paling bawah. Bayangkan seorang kakitangan kerajaan yang telah berkerja hampir 20 tahun dan mendapat khidmat cemerlang sebanyak 2x namun...... maruahnya tercemar hanya kerana tidak lancar berbahasa inggeris.... amat memalukan.... 20 tahun berkhidmat dengan cemerlang tiba-tiba dijatuhkan dalam masa 10 minit public speaking.. ditertawakan oleh panel penilai dan rakan- rakan perserta.... mendapat pujian dan diberi tahniah oleh rakan peserta selepas public speaking tidak membuat saya bangga... malah saya merasakan memang benar tuntutan NUTP supaya kaedah pelaksanaan PTK harus ditambah nilai...
Sekadar berkongsi pengalaman... saya sertakan ringkasan eksekutif esei PTK
RINGKASAN EKSEKUTIF.
Sebagai pengenalan, kertas ini melakarkan penerangan ringkas tentang senario masalah disiplin seperti ponteng, merokok , gangterisme, buli, penggunaan bahan lucah dan seumpamanya yang melanda sekolah pada masa kini khususnya di Sekolah Menengah Kebangsaan Pelagat. Ini diikuti dengan penjelasan tentang keperluan menerapkan nilai-nilai murni melalui aktiviti sekolah selaras dengan kehendak Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) dan Wawasan 2020 seperti yang dilaung-laungkan oleh kerajaan. Ini bertujuan untuk membendung gejala tidak sihat ini dari terus menghantui instutusi pendidikan di Malaysia.
Selepas penjelasan definisi sekolah penyayang, gejala tidak sihat dan pelajar berketerampilan, kertas ini menghuraikan pula konsep dan ciri-ciri sekolah penyayang yang diimpikan oleh semua pihak. Seterusnya kertas ini menggariskan peranan ibubapa melalui PIBG sebagai rakan kongsi dan penyokong kuat sekolah serta peranan warga sekolah sendiri khususnya pengetua dan guru sebagai tunjang dan penggerak utama untuk menghasilkan pelajar berketerampilan.
Sebelum penutup kertas ini menjelaskan pelaksanaan beberapa program yang dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Pelagat yang difikirkan dapat memberikan impak dalam kewujudan sekolah penyayang. Antaranya ialah program Sekolahku Rumahku, Mentor-Mentee , Kunjungan Kasih, Majlis Temu Murni , Solat Hajat, Tabung Kebajikan dan Program Intervensi.
Sebagai kesimpulan, kertas ini merumuskan tentang peri pentingnya peranan semua pihak termasuk murid, guru dan ibubapa untuk merealisasikan konsep Sekolah penyayang. Hubungan yang rapat antara pihak sekolah dengan ibu bapa, guru dengan pelajar adalah penting. Guru perlu mendekati pelajar secara peribadi dan memahami masalah yang dihadapi oleh seseorang pelajar tersebut. Dengan cara ini pelajar merasakan mereka dihargai dan pihak sekolah sentiasa mengambil berat terhadap kepentingan mereka. Keadan ini mengelakkan pelajar dari melepaskan masalah mereka dengan melakukan gejala tidak sihat. Kreativiti warga sekolah merangka dan melaksanakan program yang relevan dalam menjayakan konsep Sekolah Penyayang akan menghasilkan pelajar yang berketerampilan.
Sebelum ini saya banyak melalui pelbagai kursus. Semuanya menyeronokkan dan menambah ilmu di dada... contohnya Kursus Ternakan Ikan Air Tawar di Perlok...
">
Peserta kursus bersama penganjur..
membersihkan kolam ikan
kursus-kursus lain...di cameron highlands
Tidak Belajar, Memang Akan Terasa Sudah Ok
-
Tidak berguru, tidak belajar, tidak mengamal dan tidak mendalami keempat2
tiang agama (al-iman, al-islam, al-ihsan, al-sa’ah) atau mana2 satu tiang,
m...
0 Dari Kacamata Orang lain:
Post a Comment