Thursday, November 5, 2009 | By: WR

HUJAN

Sejak semalam hujan mula turun tak henti-henti. Angin pun bertiup kencng. Bmbang pula 2 orang anak saya ke sekolah dengan motosikal.Sekarang pula tengah peperiksaan akhir tahun. Basah kuyup balik dari sekolah.

Hari ini pun hujan masih mencurah-curah cuma sesekali berhenti dan matahari keluar. Namun beberapa minit kemudian hujan turun semula. Langit gelap dan angin terus kencang.

Sebagai ibu saya bersiap sedia :
1. menempah tempat menyidai kain yg boleh dibawa masuk dalam rumah. ( hehehe.. ) walaupun takde anak kecik tapi anak2 saya kuat menukar pakaian. dalam sehari 2-3 kali juga mesin basuh bekerja.

2. membeli "hanger" lebih sikit- nak sangkut pakaian yg dibasuh atas penyidai.

3. Membeli stok keperluan dapur - maklumla kalau banjir, laluan ke Bandar Jerteh terputus.

Sebagai guru :
1. Saya meminta semua pelajar saya memberikan no telefon mereka.Maklumlah kalau hujan memang ada pelajar yang tertidur dan terlewat masuk dewan peperiksaan SPM nanti.. pernah satu ketika dulu seorang pelajar saya tak datang SPM. Bila saya pergi kerumahnya dia sedang nyenyak tidur kerana hujan lebat. Penya la dia berselimut. Jadi kalau mereka tak datang exam, boleh la saya menghubungi mereka. Sekolah saya ni kalau hujan lebat air akan bertakung. kampung berdekatan pun banjir.. tentu susah pelajar nk datang exam.

3 Dari Kacamata Orang lain:

mantan said...

Bersedia awal menghadapi banjir

Cikgu Chun said...

Sediakan payung sebelum hujan....

Granny Hani said...

ambo suka musim hujan.boleh main air.ngalahkan itik!

Related Posts with Thumbnails