Saturday, January 29, 2011 | By: WR

DEMI KESIHATANKU..


Semenjak pemeriksaan penuh kesihatan yg telah dijalankan di hospital Jerteh pertengahan tahun lalu saya menjadi terlalu risau. Apatah lagi memikirkan suami juga selalu tidak sihat. Anak2 pula baru nak memasuki alam pendidikan tinggi. Ini memerlukan perbelanjaan yg banyak. Seandainya saya atau suami tiada.... saya pun tak tahu apa akan jadi pada anak2. Mereka masih belum boleh berdikari sepenuhnya...

Bukanlah saya cepat mengalah atau menyalahkan kesihatan saya, cuma sebagai langkah berjaga-jaga, beringat-ingat akan segala kemungkinan yg mendatang. Paras kolestrol , asid urik dan kandungan gula dalam darah yg melepasi tahap sepatutnya benar2 menghantui saya. memang saya jenis yg cepat panik agaknya... namun saya cuba berfikiran positif dan mancari jalan untuk membaiki keadaan.

Selain cuba mengikuti nasihat doktor tentang pemakanan yg betul seperti tidak mengambil makanan laut , berlemak seprti udang, ketam daging saya juga cuba berjinak2 dengan senaman erobik. Saya terpaksa melupakan makanan kegemaran saya seperti udang dan ketam. Minyak pun saya menggunakan minyak sayuran. Saya cuba mengubah menu dengan melebihkan sayur-sayuran dan susu. Mungkin dulu saya terleka. BUkanlah ketika terhantuk baru mengadah, atau saya tidak beringat2 ttg makanan cuma saya tak tahan melihat udang ketam dan sotong. tambah2 lagi ketupat sotong sgt2 saya gemar..

Berbalik dengan senaman erobik, saya mula menjinakkan diri dgn senaman erobik sejak akhir tahun lepas kira2 bulan november. Mula2 ke kelas erobik, saya malu2 sebab yg sebaya dengan saya cuma 3-4 kerat saja.. yg lain semua muda2... mereka ni datang utk menjaga kecantikan badan tetapi... saya mengikuti kelas erobik untuk menjaga kesihatan. Demi kesihatanku...

Gambar yg saya selitkan dalam blog ini hanya lah sekadar hiasan dan bukan lokasi tempat erobik yg saya hadir. Dulu bukan tak ada kesedaran tentang senaman malah pernah saya dan anak2 keluar berjoging, ( seperti yg pernah saya muatkan dlm entri teerdahulu )tetapi aktiviti itu hanya sempat dilakukan seminggu sekali sahaja. Kdg2 tak terbuat maklumkah saya penakut. Selepas subuh masih gelap lagi pun keadaan sekarang ni macam2 boleh berlaku. Ragut la culik la.. Kini saya telah menjalani kelas erobik secara teratur 3x seminggu satu jam setiap sesi. Yang bestnya peluh keluar dan saya kembali bertenaga. Perbezaan selama 3 bulan selepas menyertai erobik amat memeranjatkan. Saya tidak lagi keletihan dan tidak bermaya. Saya juga tidak pernah lagi berjumpa tukang urut atau bertungku seperti yg terpaksa saya lakukan dulu. Tidur saya juga nyenyak dan cukup terutama pada hari kelas erobik dijalankan. Ada 2-3 rakan yang mengatakan:

" amboi cikgu, pasni mesti cantik lah badan"

Sebenranya bukan itu tujuan saya. Saya bererobik untuk KESIHATAN.... Apa yg saya tulis ini hanyalah dari kacamata saya, mungkin orang lain mempunyai cara tersendiri mengatasi masalah kesihatan..

3 Dari Kacamata Orang lain:

yusofsipan said...

tahniah wan, suatu tindakan yg tepat....

semoga berjaya!

WR said...

terima kasih ckgu sop. bulan 4 nanti ada temujanji di HUSM nk tgk ade tak perubahan positif

IMANSHAH said...

salam
hurm, muda2 pun kena penyakiut..saya pun dah mula berjoging setiap petang

Related Posts with Thumbnails