Saturday, December 3, 2011 | By: WR

PEMERGIAN AYAHNDA TERCINTA

( Ayahnda [berbaju biru] bersama adiknya yang juga telah pulang ke rahmatullah awal tahun ini)

27 November lepas bersamaan 1 Muharram 1433, ayahnda tercinta kembali ke rahmatullah.. Lebih kurang dalam pukul 11.50 ketika saya sedang berskype dengan anaknda Munirah di KMJ, tiba2 saya mendapat panggilan telefon dari adik di kampung memaklumkan pemergian ayahnda.
Ayahnda memang telah lama terlantar kerana tua namun dia sehat. Cuma seminggu sebelum pemergiannya dia mula tidak dapat menelan makanan biasa. Terpaksalah kami anak2 yg bertugas mengikut giliran menjaganya memasak bubur nasi. Itupun pada 2-3 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir, bubur nasi yg ditelan hanya 2-3 sudu sahaja.. badannya susut mendadak.. memandikan beliau juga menjadi agak sukar kerana beliau langsung tidak dapat bangun walau diangkat.
Sehari sebelum pemergian ayahnda, saya pulang ke kampung walaupun bukan giliran saya bertugas. Kebetulan ada kenduri kawin rumah sedara. Petang itu memang hati saya amat berat untuk pulang ke rumah. Melihatnya memandang saya, hati jadi sayu.. bila saya menyuapkan air menggunakan sudu, beliau menolaknya... beliau tidak mahu minum... walhal bibirnya kering kekurangan air. kalau minum beliau tidak dapat menelan seolah2 tersekat... Saya pulang ke Jerteh lewat petang dan memanglah itu gerak geri dari Allah.. bila pulang, suami saya pula kemalangan tapi tidak lah teruk, dagu beliau terpaksa dijahit dan luka2 . Bahagian lutut luka agak besar dan lulut membengkak. Patutla saya tergerak utk balik...

Esoknya, panggilan tekefon itu cukup menyedihkan.. saya terpaksa membawa suami yg masih tidak sihat akibat kemalangan ke kampung.. sesampai di sana.. saya terus mendapatkan arwah yg terbaring. Saya membuka kain penutup dan tidak dpt menahan sebak lantas air mata ini bercucuran.. saya cuba menahan agar tangisan itu tidak didengari sesiapa.. adik beradik lain yg sampai awal kerana mereka lebih dekat sbuk menguruskan berbagai hal....

Ayahnda agak rapat dengan saya.. saya akui... walaupun ayah seorang yg tegas dan agak garang tapi dia mengambil berat hal persekolah saya.. semua buku sekolah saya dulu dia yg balut dan tuliskan nama.. walaupun buku2 itu dibeli separuh harga dari pelajar lepas.. dia juga sanggup melawat saya semasa saya di SMT Jb dan UPM dengan menaiki keretapi.. masih saya ingat itu begitu sayangnya dia kepada saya... :((...

Semoga ayahnda bersemadi dengan aman dan dicucuri rahmatNya....

3 Dari Kacamata Orang lain:

IMANSHAH said...

Alfatihaha

semoga rohnya dicucuri rahmat

WR said...

terima kasih imanshah..

yusofsipan said...

salam takziah.....moga rohnya ditempatkan di kalangan mereka yg soleh, amin!!!

Related Posts with Thumbnails