Monday, February 14, 2011 | By: WR

BERKAWAN DENGAN ORANG MUDA

Sejak akhir2 ini saya selalu saja jadi "LoneRanger". Tak apa lah dah tua2 ni kemana saja berseorangan. Rasa lebih selesa begitu. Ke kantin, ke bengkel, ke pejabat, ke surau, ke dewan, ke padang... bebas kemana saja. Kalau tak pergi ke mana2 saya duduk dibengkel Sains Pertanian. Menghias bengkel... Terasa puas melihat bengkel bertambah ceria dengan papan kenyataan yang dipenuhi pelbagai maklumat. Tak apa tanpa kawan, asal saja saya tahu ada Allah sebagai "kawan" itu sudah memadai. Cukuplah Allah sebagai teman berbicara dan mengadu.

Bengkel saya dekat saja dengan bengkel KHB dan LK, dek kerana selalu berurusan saya menjadi rapat dengan anak2 buah VOTEK. Dia orang ni masih muda... ada yang belum kawin pun. Seronok juga berkawan dengan orang muda ni, boleh bandingkan dengan masa muda sendiri dahulu.

Nik Ma, orang kuat LK selalu bersama saya akhir2 ini. Bulan ini saja saya dah 2x ke Kota Bharu bersamanya kerana urusan peribadi saya. Kebetulan dia juga ada keperluan di KB, jadi saya menumpang dia dan dia menumpang saya. Untuk kali pertama kami ke KB dengan keretanya. Seronok jadi penumpang. Boleh pula terlelap dalam kereta. Orang muda pandu kereta mesti lah "ganas" sikit. Sampai ke destinasi yg saya tujui, ramai yang menegur bahawa Nik Ma anak saya. Pada hal kami rakan sekerja.. Hehehhe... saya sedar diri.. sejak masuk ke angka 50, memang layakla NiK Ma dianggap anak saya. Saya pun apa lagi mengangguk saja lah. Seorang ibu keluar shoping dengan anak perempuannya. Biasa lah kan.. Yang seronoknya Nik Ma boleh ikut gaya saya dan saya juga boleh ikut gaya dia. Barangkali kerana kehidupan sebagai guru sama, jadi kami tidak kekok walaupun jarak umur yg agak jauh.

Hari ini untuk kali kedua saya dan Nik Ma ke Kb . Kali ini saya yang mengajaknya menemankan saya kerana suami dan anak tidak dapat ikut saya. Dari berurusan seorang diri saya mempelawa Nik Ma bersama. Sekali lagi soalan yang sama diajukan pada saya.

" Anak cikgu ke ni? kerja kat mana?" Tanya seorang pegawai Bank.

" Kerja kat sekolah yg sama" jawab saya ringkas. Nik Ma hanya senyum.

" ooOOOO anak dan mak bekerja di satu sekolah.." katanya lagi....

Saya tidak mengiakan atau menidakkan. Akhirnya saya bertanya kepada Nik Ma,

" Wajah kita ada persamaan ke?"

Nik Ma hanya ketawa kerkekeh2..

Boleh jadi saya nampak terlalu tua atau Nik Ma yg awet muda....

0 Dari Kacamata Orang lain:

Related Posts with Thumbnails