Thursday, February 10, 2011 | By: WR

HOSPITAL KERAJAAN VS HOSPITAL SWASTA

Seperti biasa hari khamis lepas asar saya bersama cikgu Robiah ke pusat erobik. Tengah bersiap2, tiba2 anak bongsu saya menerpa menunjukkan tangannya yang luka berlumuran darah. Terkejut dgn apa yg saya lihat, saya terus menelefon ckgu Robiah membatalkan kelas erobik hari ini. Jalan pula agak sesak dengan kereta. Biasanya saya mengikut jalan pintas tetapi kerana kereta yg tak putus2 bergerak terpaksalah saya mengikut jalan yg agak jauh. Klinik yg paling dekat ialah Klinik Doktor Nasir. Tiba di situ saya diberitahu doktor tak ada walaupun klinik dibuka.... saya tanpa pikir panjang terus ke Bandar Jerteh. Tangan anak saya tak henti2 keluar darah. Saya takut pula nak melihatnya..
Saya menuju pula ke Klinik Dr Zahari. Bukan apa.. saya serik ke Unit Kecemasan Hospital Jerteh. Kalau keadaan sakit tak teruk, biasanya lambat dilayan. kalau dah nazak baru lah diambil tindakan segera... Sesampai di klinik, pembantu Dr Zahari melihat tangan anak saya dan menasihatkan saya ke Hospital Jerteh kerana katanya terpaksa dijahit. Dr Zahari dah "rabun" dan tidak lagi menjahit luka pesakit. Lalu saya pun tanpa pikir panjang bergegas pula ke Unit Kecemasan Hospital Jerteh. Saya sampai di Unit Kecemasan pada pukul 5.20 petang, terus mendaftar dan diminta tunggu nama dipanggil... Pukul 6.30 petang saya dh mula resah, darah terus keluar dr tangan anak saya.SATU jam saya menunggu, lantas saya ke kaunter semula bertanya... akhirnya barulah petugas dikaunter menyuruh anak saya masuk dan duduk di katil hujung. Kalau nk tunggu nama dipanggil... agaknya masuk waktu isya la..Memanglah pesakit agak ramai dan kebanyakannya yang lebih parah dari anak saya. Kemalangan motorsikal dan basikal. Duduk dikatil, anak saya masih belum dilayan juga lalu saya keluar sebentar untuk membeli minuman. Dalam pukul 6.50 petang saya masuk semula dan melihat tangan anak saya sedang dijahit. Saya diberitahu tentang tarikh datang semula untuk membuka jahitan dan ubat yg perlu diambil esok kerana waktu pejabat telah habis. Utk hari ini ada dibekalkan ubat tahan sakit.

1 Dari Kacamata Orang lain:

yusofsipan said...

kebiasaan yg telah sekian lama menjadi amalan, bila agak bole berubah ek?

Related Posts with Thumbnails