Monday, February 7, 2011 | By: WR

MODUL 4 KHB

Bila mengajar tingkatan 3, isu yg selalu disebut2 ialah kerja kursus . Memang guru2 KH memerlukan byk masa untuk merekod, memeriksa dan memberi markah. Bagi kelas2 belakang yg muridnya selalu ponteng sekolah atau ponteng kelas, masalah utama ialah calon PMR tidak menyiapkan dokumen kerja kursus.
Saya mengambil langkah awal untuk memulakan kerja kursus modul 4 ini. Bahan kerja kayu telah dibeli oleh ketua panitia dan alatan tangan juga di tambah baik. Penggunaan tukul dan kayu diganti oleh "air nailer" selaras dengan kemajuan teknologi. pelajar didedahkan dengan alat moden yg lebih berkualiti.
masalah kayu pecah kerana penggunaan paku dan tukul oleh pelajar yg kurang mahir tidak timbul lagi. Bahan kayu dicantum dengan kemas.
Kerja2 membentuk lengkuk supaya produk yg dihasilkan lebih cantik juga menjadi lebih senang dengan penggunaan jigsaw berbanding dahulu ramai yg menggunakan gergaji lengkung halus. Masalah gergajilengkung halus ialah matanya mudah patah jika salah digunakan terutama pelajar perempuan yg kurang mahir menggunakan alatangan.Pemakaian apron menjadi satu kemestian dalam bengkel kayu dan peraturan ini dikuatkuasa supaya unifrom pelajar tidak kotor. Saya menggunakan kemasan cat sembur.Inilah hasilnya contoh produk yg dihasilkanpelajar saya. Jika dibandingkan 2-3 tahun lepas di mana penggunaan mesin masih berkurangan penghasilan produk lebih cepat, kemas dan cantik.


2 Dari Kacamata Orang lain:

IMANSHAH said...

salam,

bila tengok pempuan pegang mesin bagai, hasih terasa malu lak

WR said...

mesin2 ni dah jadi mcm kawan akak la iman.. hehehe..

Related Posts with Thumbnails