Sunday, February 20, 2011 | By: WR

SEPASANG MATA COKLAT DAN LETERAN MANIAM

satu tajuk dan dua cerita berbeza sebenarnya.

SEPASANG MATA COKLAT -

ialah kenangan pertemuan saya dengan sahabat lama sejak di tingkatan 1,2 dan 3. Kami bersekolah bersama. Dia [ sahabat saya itu] bermata coklat yg cantik dan lain dari orang lain. Saya bertemunya pada minggu lepas di sebuah gedung kain di Kota Bharu semasa menemankan Nik Ma ke Pustaka Seri Intan tempoh hari. Sejak sekikan lama terpisah baru kini bertemu kembali setelah usia memasuki angka 50. Mestilah banyak perbezaannya dari masa lalu dan sekarang terutama dari segi fizikal. Dulu sahabat saya ini yang namanya ada sedikit persamaan dgn nama saya. Namanya Wan Noor Zainah. Saya pun Wan jugak. Selain nama kami yg hampir sama [ Saya Wan Rusnah ], saiz badan kami juga hampir sama ketika itu. Sama2 kecik, tapi dia lebih kurus. Selain itu kami sama2 pendiam. Cuma, saya punya ramai kawan [ ada gang ] tetapi dia ni selalu berseorangan. Saya selalu memerhatikannya bersama buku dimeja maklumlah dia seorang yg pintar dari keluarga yg semuanya berjaya. keunikan Wan Nor zainah ialah matanya berwarna coklat .. cantik sekali. Selepas SRP entah kemana dia melanjutkan pelajaran, saya tidak tahu kerana dia bukan kawan rapat saya. Sehinggalah saya ditahun akhir di UPM, saya bertemunya di situ di mana dia mengambil diploma pembangunan manusia. Selepas itu kembali putus hubungan, tetapi saya sempat mengambil no telefonnya dan mendapat khabar dia bekerja di pejabat Kebajikan Masyarakat.

Berbalik pada pertemuan terkini antara saya dan dia di gedung kain tempoh hari.... ketika itu saya ke kaunter untuk membayar harga kain yg dibeli. Dia berada jarak 2 kaki dari saya sedang berbual dengan seorang lagi petugas di gedung kain itu. Saya menoleh padanya dan tiba2 saya perpandang sepasang mata coklat yg pernah saya lihat masa zaman persekolah dulu. Tetapi, saya was2 adakah dia Wan Nor Zainah kawan saya kerana fizikalnya sangat berubah sekali. Saya ingin sekali menegurnya tetapi bimbang tersalah orang. Tambah2 lagi dia seorang yg peramah dan rancak berbuah sedangkan Wan Norzainah yg saya kenal dulu sgt pendiam. Tapi hati saya kuat mengatakan dia ialah kawan saya yg bernama WanNor zainah. Akhirnya saya dapat satu akal, saya masih menyimpan nombor telefonnya. Selepas keluar dari kedai kain, saya mendail no telefonnya. Dia menjawab telefon saya malangnya dia tidak mengenali saya kerana nombor telefon saya tidak ada dalam fonbooknya. Setelah memperkenalkan diri dan dia mengingati saya, saya terus bertanya di mana dia berada sekarang. Jawapannyaialah;

" Saya berada di kedai kain.... "

Maka sahlah dia yg saya lihat dikedai kain itu. Lantas saya menyuruhnya berpaling ke belakang di tempat letak kereta saya. Ketika itu saya berada di kereta bersama Nik Ma. Apabila berpaling dia terus menjerit dan menerpa kearah saya.

" Awak masih macam dulu.." katanya. memanglah badan saya tak baik sangat. Walaupun bagi saya rasa agak gempal dari dulu. Sekarang berat badannya mencapai 67kg. dan saya 45 kg. Dulu kami sama2 RINGAN. [ 39 kg sahaja ]

LETERAN MANIAM

Pada hari sabtu lepas saya terpaksa memohon kebenaran dari GPK Tuan Haji Suwaimi untuk tidak hadir ke Majlis ulangtahun IMTIAZ yg ke 10 kerana saya ada temujanji untuk servis kereta di KB. Kebetulan saya diserang selsema yg teruk. Selepas kereta diservis , saya ditegur Maniam mekanik Honda yg menservis kereta saya.

" Awak tak guna sangat ke kereta ni? milagenya rendah"

Alamak, kereta ni saya bawa hari2 ke sekolah,cuma jarak rumah ke sekolah dekat dalam 10 minit saja... dan saya bukannya kaki ronda. itu saja lah perjalanan kereta saya.

Maniam terus memberi ceramah;

" Awak tau tak, kereta ni kalau awak simpan je akan cepat rosak.... bla bla....bla..." Saya tak ingat apa alat yg dia sebut. Dia buka dekat enjin dan tunjukkan semua alat2. manalah saya tahu.. dia tunjuk kalau alat ini rosak harganya RM5000.. yg tu plak RM3000.... bla bla.. ..

Saya bertanya padanya berapa kilometer sepatutnya mileage kereta saya pada usianya 5 tahun. Dia membuka buku servis dan mengatakan bahawa kereta seusia saya itu sepatutnya berada dalam 75000 km.Hehehe.. kereta saya baru 34000 separuh dari sepatutnya. Nak buat macam mana...... takkan saya nak pegi bawak kereta kehulu kehilir siang malam.. lepas sekolah saya kepenatan.. kadang2 mesyuarat sampai pukul 4 takkan nak keluar makan angin lagi.... balik kampung pun dalam 30 minit perjalanan saja.. bercuti? setahun sekali je la.. hujung tahun.

Leteran Maniam ada betulnya........ tapi apalah seorang wanita tahu tentang kereta ni... tahu pandu je la..

1 Dari Kacamata Orang lain:

Granny Hani said...

saya pun macam tu, tau pandu aje, isi minyak pun harapkan org lain..

Related Posts with Thumbnails