Tuesday, December 16, 2008 | By: WR

PERGINYA SEORANG KAWAN..

Jam 2.00 petang selepas menikmati makan tengahari bersama keluarga kemudian solat zohor, saya mendapat panggilan telefon dari seorang sahabat guru memaklumkan bahawa Cik Siti Hajar telah meninggal dunia. Khabar yang membuat seluruh anggota menggeletar... Kenapa banyak sangat kematian orang yang saya kenali pada tahun ini.. Arwah disahkan mengidap Luekimia 2 tahun yang lepas. Masih muda berumur dalam awal 30 han dan belum berkahwin. Kerana penyakitnya yang menuntut rawatan kemoterapi, dia memohon untuk bertukar sekolah ke Kelantan. Baru saja dia mendapat kelulusan itu. Pernah semasa saya menjaga anak yang dimasukkan ke Hospital Universiti Kubang Kerian, saya bertemu dengan beliau di sana. Beliau memperlihatkan kepalanya yang licin akibat rawatan kemo itu. tetapi beliau nampak gembira dan selalu bercerita tentang doktor-doktor yang telah mengenalinya. Masih terbayang telatahnya....

Leukemia merupakan salah satu penyakit barah atau kanser yang berpunca daripada darah. Leukemia terjadi apabila badan menghasilkan sel darah putih dengan aktif seterusnya menghalang penghasilan sel darah merah.Perkataan leukemia, yang bererti 'darah putih,' diambil sempena nama penyakit pengiraan sel darah putih yang tinggi yang terdapat kepada kebanyakan pesakit leukemia sebelum menerima rawatan. Jumlah tinggi sel darah putih kelihatan apabila contoh darah dilihat di bawah mikroskop. Sering kali, sel darah putih ini adalah tidak matang atau tidak berfungsi. Jumlah sel darah putih juga turut mengganggu dengan fungsi normal sel lain.



Situasi ini menyebabkan berlakunya gejala anemia pada pesakit. Keadaan ini juga akan menyebabkan pesakit kekurangan sel darah putih matang dan ia mengurangkan daya tahan terhadap jangkitan. Penghasilan sel darah putih berlebihan juga menghalang penghasilan platlet darah yang penting untuk tujuan pembekuan darah.

Simptom yang berkait

Demam, sejuk, berpeluh malam dan simptom selsema lain
Kelesuan dan lemah
Hilang selera makan dan/atau berat
Gusi bengkak atau berdarah
Pendarah berlebihan (akibat luka kecil)
Simptom neurologikal (sakit kepala)
Hati dan limpa bengkak
Mudah lebam
Kerap dijangkiti penyakit
Sakit tulang
Sakit sendi
Tonsil bengkak
( RUJUKAN - Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.)

0 Dari Kacamata Orang lain:

Related Posts with Thumbnails