Wednesday, December 10, 2008 | By: WR

TAHUN "BERDUKACITA"

2008 akan melabuhkan tirainya tidak lama lagi. Banyak insiden dukacita berlaku pada tahun ini khususnya melibatkan kematian.....
1. Bulan Februari - di mana neneknda yang telah berusia seratus lebih kembali kerahmatullah - sakit tua. Satu kebanggan bagi kami, walaupun usianya mencecah ratus namun dia masih mengingati kami cucu-cucunya malah cicitnya pun masih dia ingat. Dia tidak nyanyuk. Cuma keranah tetap ada - CEPAT MERAJUK. Biasalah.. sesiapa pun begitu bila mencapai umor emas.

2. Seminggu selepas pemergian neneknda ( Februari juga ) - adinda saya pula menyusul - Hepatitis beserta TIBI. Oleh kerana beliau belum berkahwin dan tinggal bersama emak, pemergiannya benar2 meruntun hati emak. Semasa arwah sakit baik di rumah atau di hospital, emak sentiasa di sisi.. Setiap kali melihat barang2 peninggalan arwah, emak sentiasa menitiskan air mata.

3. Pada bulan Julai - Abang ipar meninggal mengejut. Kematiannya mendapat liputan akhbar kerana dijumpai mati dalam keretanya berdekatan Farmasi. Dipercayai beliau ke Farmasi dan dijumpai terbaring ditempat duduk belakang kereta. Tiada unsur jenayah kerana semua dokumen peribadi serta dompet tidak terusik. Lagi pun kereta di "parking" elok di depan pasarya. Orang ramai yang menyangka beliau tidur mencurigainya bila seorang lelaki melihat wajahnya kebiruan. Kematian ini amat memilukan kakak saya kerana beliau terlalu bergantung kepada suaminya dan tidak tahu memandu kereta - beliau tinggal jauh dari keluarga ( Di KOta BHaru ) Kini segalanya terpaksa diurus sendiri.

4.Terkini Disember - pemergian abang ipar di Mekah seperti yang telah ditulis dalam entri sebelumnya. bERUNTUNGNYA DIA... pemergianya dalam keadaan dia bersedia.. Segalanya telah diwasiatkan dengan teliti dan sebelum berangkat dia banyak bercakap mengenai mati. Saya berani kata dia CUKUP BERSEDIA .... pesananya sebelum berangkat seolah-olah dia tahu dia akan pergi ..Kakak saya yang sulong ini tidak mempunyai anak cuma ada seorang anak angkat. Mujurnya kakak saya yang ini tinggal dalam sanak saudara. Senangla sikit.

Empat kematian dalam satu tahun.......Setiap kali kematian berlaku, cukup menginsafkan saya. maknanya sesiapa pun, bila pun masanya hanya ALLAH yang tahu. Saya cukup TERKESAN. Kini dalam kepala saya kena bersedia kerana kita akan dijemput pada bila-bila masa. Jangan lagi leka. Pernah seorang kawan saya semasa melihat cincin dijarinya saya bertanya. "Cincin tunang ke" Dia menjawab selamba " Ya, siang malam ingatkan "tunang". Saya bertunang dengan MATI " hebatnya dia. Tapi pada masa yang sama dia seorang yang komited dengan kerjanya. Benarlah ungkapan BERUSAHALAH SEOLAH2 AKAN HIDUP SELAMANYA TETAPI BERIBADATLAH SEOLAH2 AKAN MATI ESOK.

3 Dari Kacamata Orang lain:

yusofsipan said...

Takziah cikgu waruna! Memang menjadi peringatan utk kita yg akan menyusul kemudian....

mantan said...

Waruna,
Itulah warna kehidupan. Ada masanya berduka,ada masanya bergembira..

Ayah Ngah said...

As we move along we face with these sad yet unavoidable events. You must be familiar with " Tomorrow,tomorrow and tomorrow creeps in this petty pace.....lighted fool to dusty death"
I know how you feel. Bersabarlah. Such is life

Ayah Ngah

Related Posts with Thumbnails