Sunday, December 7, 2008 | By: WR

PEMERGIAN DI SAAT AKAN BERWUKUF

Malam tadi dalam pukul 8.30pm, saya mendapat panggilan telefon dari adik yang bekerja di Penang. Katanya salah seorang rombongan haji bersama kakak, abang ipar, emak dan 3 lagi sedara telah meninggal sejurus sebelum berangkat ke Arafah untuk berwukuf.Dia mengetahui berita itu dari seorang kawannya yang bekerja dengan Syarikat CITRA iaitu pakej haji yang membawa rombongan kakak saya itu. Antara percaya dengan tidak saya menelefon pula anak saudara untuk bertanyakan kalau-kalau kakak saya ada memaklumkan perkara itu. Kata anak saudara saya, setakat ini tiada apa-apa berita. Semalam kakak saya ada menghantar sms mengatakan sedang sibuk membuat persiapan untuk berangkat ke Arafah.

Dalam pukul 9 malam, tiba-tiba anak saudara saya menelefon kembali. Dalam nada sebak, dia memberitahu, yang meninggal ialah abahnya sendiri - abang ipar saya. Berita ini disahkan oleh Lembaga tabung haji kemudiannya. Abang ipar saya satu-satunya jemaah lelaki dalam kumpulan itu. Dialah menjadi tempat bergantung emak, kakak serta 3 saudara (perempuan juga) untuk mengerjakan haji. Emak saya sihat cuma dia ada kencing manis, jadi sentiasa berwaspada dengan bekalan ubat. Seorang lagi juga kencing manis dan agak "teruk". Berjalan pun kadang-kadang tidak betul. Tapi abang ipar saya boleh dikatakan sihat sebelum berangkat. Cuma ada sebelum berangkat dia mengadu sakit dada.

Hari ini saya pulang le kampung ( Machang ) untuk mendapatkan cerita sebenar. Kebetulan kakak saya menelefon memaklumkan kematian suaminya. Saya tahu jika dia dapat menyampaikan sendiri berita itu, maknanya dia KUAT, Alhamdulillah. Sebelum bertolak ke Arafah, pada waktu subuh abg ipar saya ke klinik tabung haji dan di tahan di Hospital Saudi. Dia memesan kepada kakak supaya terus berangkat dan jangan menunggunya. Dia akan pergi dengan bantuan hospital. Selepas itu mereka tidak lagi bertemu... itulah kali terakhir suami isteri itu berjumpa. Sekarang mereka sedang berwukuf. Kakak saya harus kuat untuk terus mengerjakan ibadah yang seterusnya,. Melontar di Mina bukan kerja senang.. Di situlah ketahan kita diuji dan memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang tinggi. Dengan kesedihan kematian suaminya, kakak saya terpaksa pula menjaga emak yang agak lemah.... Semoga mereka diberikan kekuatan dan Allah memudahkan urusan haji mereka... itulah doa saya. Walaupun abang ipar sudah tiada untuk menjaga mereka tetapi saya yakin mereka akan dijaga oleh Yang Maha Kuasa. Semoga Allah memberi petolongan kepada mereka.. Ini adalah haji yang ke 3 bagi abang ipar. manakala akak dan emak saya ialah kali kedua.
Teringat pula kenangan pada 2002 ketika mengerjakan haji bersama suami. Setelah selesai ibadah haji kami di bawa melawat ladang unta dan sempat minum susu segar unta. Rindu untuk ke sana lagi.... ( Bergambar bersama seorang kawan sebilik )

Bergambar kenangan bersama kenalan satu pakej Syarikat Khawakib.



Selamat Hari Raya Aidil Adha semuanya.

3 Dari Kacamata Orang lain:

mantan said...

Innalillah...Demikianlah ketentuan dan dugaan Allah...

Takziah kepada semua ahli keluarganya.....Semoga sentiasa bersabar menerima ketentuan Illahi.

Anonymous said...

saya dapat rasakan kesedihan dan kepayahan yg dilalui kakak kpd cikgu waruna ini. Moga beliau tabah dan kuat semangat...Allah tetap bersama orang yang sabar.

WR said...

Terima kasih cikgu wahab dan serisuryati.

Related Posts with Thumbnails