Saturday, July 4, 2009 | By: WR

AMALI KERJA KURSUS SAINS PERTANIAN - Bioteknologi

Pentaksiran kerja kursus S.Pertanian akan dijalankan dalam bulan Julai ini. Seboleh2nya semua amali yang terlibat dgn pentaksiran mesti disiapkan agar markah dapat disemak oleh pentaksir. Amali terkini yang saya jalankan ialah Topik Bioteknoligi mengenai mengaplikasikan prinsip biotenologi dalam menghasilkan makanan melalui proses penapaian.
Tapai pulut adalah hasil fermentasi pulut putih atau pulut hitam bersama inokulum atau ragi tapai.
Ragi tapai terdiri dari mikroorganisma Chlamydomucor sp. (sejenis kulat), Endomycopsis sp. dan Hansunela sp. (sejenis yis). Organisma ini menukar karbohidrat kepada gula. Di samping itu juga ia boleh menghasilkan rasa dan aroma dalam tapai. Ragi tapai perlu disimpan dalam peti sejuk untuk memanjang jangka hayatnya.

pulut ditanak menggunakan periuk elektrik
ragi ditabuar di atas pulut yg telah disejukkan suam2 kuku


mengisi pulut ke dalam bekas


dah siap di bungkus.... boleh la kasik kat cikgu2..

6 Dari Kacamata Orang lain:

IMANSHAH said...

Salam. Mak saya pandai buat tapai..sedap bungkus dalam daun pisang or daun getah mor daun ketapang..saya memang hantu tapai, kalau raya tak der tapai memang tak sah!!

WR said...

yer la tapai mmg sedap.. buat pencuci mulut...skrg moden xbuat dlm daun getah lagi.. dlm bekas tuh boleh plak taruh ais krim di atas nya

Puteri Azizul said...

Saya memang suka makan tapai wan, sedap.... manis, simpan dalam peti sejuk lagi best...lama dah tak makan ni....

Cikgu Chun said...

Kak Waruna,

Budak2 saya pula, saya suh buat tapai ubi kayu je. Lebih senang daripada nak buat tapai pulut.

WR said...

oh ye ke Chun? xpenahbuat pulak ubi kayu.. dlm SPM 2007 rasanya kuar soalan tapai ubi.

WR said...

puteri, buat la utk berbuka puasa. raya pun org kelantan mmg buat tu

Related Posts with Thumbnails