Thursday, October 23, 2008 | By: WR

KESIBUKANKU SEBAGAI SEORANG GURU, ANAK, IBU DAN ISTERI

Di blog ini saya mengandaikan diri saya sebagai seorang guru, sebab itu diskripsi blog saya ditulis "DIARI MAYA SEORANG GURU". Aktiviti sebagai seorang guru sentiasa terisi dengan P&P, nota pelajar, kegiatan PMR, SPM, pembelian PCG, ulangkaji, latihan,mesyuarat, aktiviti Ko dan bermacam-macam lagi....Namun hari ini saya seolah-olah tersedar, batang tubuh ini bukan hanya milik SEKOLAH walaupun kadang-kadang kerja sekolah dibawa balik ke rumah.

Hari ini saya keletihan ke sekolah kerana malam tadi ayahnda yang telah tua menuntut dilayan sebagai seorang bapa. Badannya yang telah uzur, sakit-sakit perlu dirawat. Sebagai seorang anak, siapa lagi yang perlu bertanggungjawab terhadap bapanya. Disaat dia terlantar keuzuran, ingatan tentang baktinya tatkala saya masih kecil kecil, bersekolah dan berada di menara gading menjelma. Bagiamana susah sekalipun, dia akan menyediakan keperluan sekolah saya.

Sebagai seorang ibu pula, anak-anak amat memerlukan diri ini untuk membereskan hal persekolahan yang tidak dapat diselesaikan. Saya lah yang menjadi rujukan anak-anak kerana ayahnya sibuk dengan kerja.

Kesibukan sebagai seorang guru terhadap pelajar dan majikannya, anak terhadap seorang bapanya, ibu terhadap anak-anaknya tidak berhenti setakat itu sahaja. Malah tanggungjawab yang tidak kurang BESARnya menunggu untuk dilaksanakan iaitu tangungjawab seorang isteri terhadap suaminya. Suami yang keletihan bekerja juga memerlukan layanan seorang isteri.

terfikir dibenak ini mampukah saya menjalankan kewajipan ini dengan sempurna..... Bukan merintih atau tidak sanggup lagi menghadapi situasi begini, cuma sekadar luahan hati seorang guru, anak, ibu dan isteri....Semoga selepas apa yang diluahkan di sini, bebanan/tekanan menjadi reda.... Hanya di sini tempat melepaskan luahan hati. Individu yang terlibat yang diceritakan tidak tahu menahu pun...

3 Dari Kacamata Orang lain:

Anonymous said...

Mudah2an waruna dapat melaksanakan kewajipan dan tanggungjawab dengan sempurna dan memperoleh kejayaan dan kebahagiaan bukan sahaja dlm kehidupan di dunia yg sementara ini malah di akhirat yg kekal abadi, amin!

CikguSepajo said...
This comment has been removed by the author.
CikguSepajo said...

Within each of us is a hidden store of energy. Energy we can release to compete in the marathon of life.
Within each of us is a hidden store of courage. Courage to give us the strength to face any challenge.
Within each of us is a hidden store of determination. Determination to keep us in the race when all seems lost.
And the grand essentials to happiness in this life are something to do, something to love, and something to hope for.
Amin ... :)

Related Posts with Thumbnails