Wednesday, November 19, 2008 | By: WR

OPERASI PAYUNG



Sebelum cuti satu mesyuarat OPERASI PAYUNG telah dijalankan sebagai persiapan menghadapi banjir yang dijangka melanda tahun ini.( Sediakan payung sebelum hujan ) Kini jawatankuasa Operasi Payung digerakkan memandangkan hujan telah mulai turun mencurah-curah sejak semalam. Sejak pagi tadi hingga saat ini hujan masih belum reda sepenuhnya. LOngkang telah dipenuhi air dan sekiranga 2-3 hari lagi hujan berterusan, air akan melimpah.

Peperiksaan SPM belum berakhir. INilah yang merisaukan. Kampung disekitar sekolah saya memang akan dinaiki air sekiranya tengkujuh melanda.Bagaimana murid ini akan datang ke sekolah. Pelan asal ialah murid ini akan dikumpulkan di surau sekolah sebagai penginapan mereka. Beberapa guru akan ditugaskan secara bergilir-gilir mengawasi dan menjaga makan minum serta keselamatan mereka. Mudah-mudahan perkara ini tidak terjadi. Walau bagaimanapun,AJK Operasi Payung tetap berwaspada.

Bagi saya sendiri, disamping bersedia dengan Operasi Payung di sekolah, rumah juga perlu diberi perhatian. Pernah pada tahun 2002 apabila empangan Kenyir pecah, banjir yang sangat teruk berlaku. Akibatnya kawasan rumah saya yang sebelum ini tidak pernah dinaiki air, turut ditenggelami air di paras buku lali di dalam rumah. Diluar rumah dan lorong menuju ke jalan raya mencapai ke paras pinggang. Jenuh juga la saya dan suami mengangkat barang-barang berharga ke tempat yg lebih tinggi. Anak-anak pula masa tuh masih kecil. Terpaksalah suami "menggendong" mereka dari rumah ke jalan raya diluar untuk ke rumah mertua saya yang tidakk dinaiki air. Nasib baik masa tuh kereta telah dipindahkan. Kalau tidak terendam dalam banjir.

JANGAN JADIKAN BANJIR SEBAGAI PESTA!

1 Dari Kacamata Orang lain:

Anonymous said...

Sediakan payung sebelum hujan, sediakan bot sebelum banjir...

Related Posts with Thumbnails